WLP300. Null banan.

Gi gjerne tilbakemelding på hva dere finner ut angående forskjeller på 3068 og 300.
Vanskelig å konkludere med noe helt sikkert selv da det finnes så mange små variabler som gir store utslag i en hefe.

Selv er jeg såpass overbevist at jeg bestiller 3068 fra Petit framfor å hente en pakke 300 på Brewshop oppi gata :)
 
En dråpe olivenolje, @Leifern, hvorfor det?

Kom over en artikkel for et par år siden der det var blitt gjort en del testing på å bruke dette som erstatning til oksygen for å øke holdbarheten på ølet. Gjæra skal visstnok få det den trenger fra denne lille dråpen i følge de som (jeg håper) kan kjemien bak dette bedre enn meg.

En bieffekt som ble rapportert var høyere ester-produksjon.
Om dette kommer fra mangel av oksygen eller fra tilsetninga av olivenolje, evt. en kombinasjon, er jo vanskelig å si.

Har tilsatt det for å bedre samvittigheten ovenfor den stakkars gjæra som må slite seg igjenna mine brygg med null tilsatt/innristet oksygen og på temperatur som den egentlig ikke skal stortrives på :)
Om det har noen innvirkning overhodet på sluttresultatet er ikke forsket nok på fra min side enda. Men de siste par batchene der dette har blitt gjort har blitt knall, så har beholdt den dråpen inntil videre :)

Var litt redd for skumfastheta, men dette ser ikke ut til å påvirkes på noen som helst måte.
 
Sist redigert:
Noen tyske håndbøker for yrkesbryggere anbefaler tilsetning av druesukker før gjæring for å øke banan aromaen.
Aldri prøvd det selv.
 
Det er poenget med Hermann-meskingen, er det ikke - å produsere en vørter med et veldig høyt glukose-innhold, mener jeg. Du har jo drevet med det. Gir det ekstremt med banan?

Det er penget med herrmann ja. Ja det øker definitivt esternivåene, ikke bare banan men annet og. Men det skal ikke være nødvendig bare for å få frem banan. Kanskje det er så enkelt som å bytte til 3068.
 
En liten oppdatering.

Gjorde en test med en tørrgjær av typen Mangrove Jacks M20 i helgen. Gjorde i tillegg et 20 min steg på 45 grader. Jeg vet ikke hva som gjorde forskjellen, gjæra eller det ekstra steget men nå får jeg et tydelig bananpreg på ølet som står og gjærer på 22 grader. Skal øke til 24-25 siste uka for å maksimere esterproduksjonen. M20 kan kanskje vise seg å være et godt tørrgjær alternativ til WLP300 og 3068?
 
En liten oppdatering.

Gjorde en test med en tørrgjær av typen Mangrove Jacks M20 i helgen. Gjorde i tillegg et 20 min steg på 45 grader. Jeg vet ikke hva som gjorde forskjellen, gjæra eller det ekstra steget men nå får jeg et tydelig bananpreg på ølet som står og gjærer på 22 grader. Skal øke til 24-25 siste uka for å maksimere esterproduksjonen. M20 kan kanskje vise seg å være et godt tørrgjær alternativ til WLP300 og 3068?
Brukte selv M20 i fjorårets weizenbock. Jeg fikk null banan og fenoler, kun litt svake og udefinerbare estere. Pluss litt røyk. Startet på 18 og lot den stige etter en dag. Ble ikke fan av den basert på min enslige erfaring.
 
Jeg har benyttet wlp300. Superenkel maltresept: halvparten pilsmalt, halvparten hvetemalt. Leste et sted om det proteinsteget på 45 grader. Prøvde det, og gjæring på 17 grader. Ble den beste hveteølen jeg har brygget. Litt banan, eple og honning. Frisk og balansert. Kanskje det var proteinsteget som gjorde utslaget? Samme kilde insisterte på 17 grader gjæring.
 
Jeg har benyttet wlp300. Superenkel maltresept: halvparten pilsmalt, halvparten hvetemalt. Leste et sted om det proteinsteget på 45 grader. Prøvde det, og gjæring på 17 grader. Ble den beste hveteølen jeg har brygget. Litt banan, eple og honning. Frisk og balansert. Kanskje det var proteinsteget som gjorde utslaget? Samme kilde insisterte på 17 grader gjæring.

Liten korreksjon: Det steget du snakker om, er vel ferulsyresteget - som skal sørge for at du får et innslag av kryddernellik i ølet? Dvs, ved 45 grader er du akkurat på grensa mellom disse to stegene - men den vanlige temperaturen for et proteinsteg ligger rundt 50 grader.
 
Tilbake
Topp