WLP400 burde selges med advarsel!

john petter

Fylkesstyre
To ganger har det samme skjedd under gjæring av belgisk wit: -først forsiktig stormgjæring, så en uke med jevn plopping. Men så plutselig etter en uke, Bam! -voldsomt skum som tetter igjen gjærlåsen og blåser av lokket.

Har hørt denne gjæren er lunefull, men hvorfor i alle dager skal den oppføre seg slik?!?
Ølet er holdt på jevnt 22 grader.

Ble bra øl forrige gang, og det blir det nok nå og. Man har da utblåsningsslange og vannmugge. Neste gang må jeg huske å sette det på med en gang.
 
Det stemmer at den er litt lunefull, men det er en utmerket gjær å bruke. Kan ta ekstra tid noen ganger. Har opplevd at ølet ikke var ferdigggjæret etter to uker med wlp400, selv om dette ikke er normalt. Hvorfor så høy temperatur som 22 grader? Jeg holder denne alltid på 17-18 grader maks for å unngå for mye bananpreg. Kanskje den høye gjæringstemperaturen din forklarer litt av problemene du har?
 
Høyere temperatur er ett av virkemidlene man bruker for å unngå at den "staller", men 26-28 grader er ikke ukjent temperatur. Dette skjer jo da lengre ute i forløpet
 
«Risting» av dunken er det som har fungert for meg med denne gjæra når den stopper opp.. med risting so meiner eg å gi den en «swirl» på en måte slik at gjæra kjem opp igjen..

Slik var forige gjæringsforløp med den:

a4353b1fffa78e6cb8b856d9a57e7adc.jpg
 
Har vel bare brukt 410 og den rusler og går, men man må ha nok plass i gjærkaret eller blowofftube.
Har 400 i kjøleskapet som skal brukes når jeg kommer hjem neste uke.;-)
 
Det stemmer at den er litt lunefull, men det er en utmerket gjær å bruke. Kan ta ekstra tid noen ganger. Har opplevd at ølet ikke var ferdigggjæret etter to uker med wlp400, selv om dette ikke er normalt. Hvorfor så høy temperatur som 22 grader? Jeg holder denne alltid på 17-18 grader maks for å unngå for mye bananpreg. Kanskje den høye gjæringstemperaturen din forklarer litt av problemene du har?
Forrige gang holdt jeg 20 grader, og den ble ganske ren og fin i smakene, -helt perfekt til reker. Nå ville jeg prøve å få litt mer fenoler uten at det skal bli for mye. Vi får se.
Lot den stå på gjæringskaret tre uker sist. Har ikke dårlig tid nå heller. :)
 
Men er det noen som kan forklare hvorfor det går en uke før gjæren går helt bananas?
Jeg dyrker samme gjæren oppigjen før hvert brygg. Har jeg fått min egen muterte strain?
 
Her er gjæringsloggen. 1-ukes-stormgjæringen vises 1. - 3. april. Ispindelen har blitt forstyrret og viser sannsynligvis feil. Temperaturen er korrekt.
Ispindelen fikk ikke med seg de tre første poengene, OG var 1.058. Håper den går ned til 1.014. (Forrige Wit hadde OG 1.055 og FG 1.009.) Vi får se! :)
20-belgisk-wit.jpeg
 
Sist redigert:
Men er det noen som kan forklare hvorfor det går en uke før gjæren går helt bananas?
Jeg dyrker samme gjæren oppigjen før hvert brygg. Har jeg fått min egen muterte strain?
Det er veldig uvanlig, så det er neppe noen som kan forklare det. Det er selvsagt en mulighet for at den er blitt forurenset, om du har hatt den lenge. Har brukt WLP400 mange ganger, og synes den har oppført seg bra alle gangene. Den er hissig, så mer enn 2/3 fullt gjæringskar er ikke tilrådelig. Og blowoff er en selvfølge. Gidder ikke måle under forløpet lenger – synes gjær er veldig forutsigbar om man behandler den pent.
 
Det er veldig uvanlig, så det er neppe noen som kan forklare det. Det er selvsagt en mulighet for at den er blitt forurenset, om du har hatt den lenge. Har brukt WLP400 mange ganger, og synes den har oppført seg bra alle gangene. Den er hissig, så mer enn 2/3 fullt gjæringskar er ikke tilrådelig. Og blowoff er en selvfølge. Gidder ikke måle under forløpet lenger – synes gjær er veldig forutsigbar om man behandler den pent.
Tror jeg følger rådet ditt og kjøper ny pakke til neste gang. Og husker på utblåsningsslange fra starten av.
 
Det er en toppflokkulator så det er naturlig at gjæren går mot toppen når gjæringen begynner å ta slutt. Slik fungerer wlp400 for meg. Den får gjerne blowoff når gjæren flokkulerer mot slutten.
 
Aha! Takk.
Tenker å la ølet stå tre uker før tapping. Da får gjæren sjans til å synke til bunns hvis den vil.
 
  • Like
Reaksjoner: jab
Tilbake
Topp