WLP400 , gjær stoppet fullstendig på 1,040?

Hei,

Satt kit belgisk wit på mandag, begynte å gjære fordi OG var 1,052 (ca). Nå kom målingen til 1,040 og det er snart en uke siden.

Hva i all verden?? Har lest at denne gjæren er litt "var" og følsom men dette virket jo helt mongo. Hvordan får jeg svinet i gang igjen:p? Foreløpig står den til 20 grader rom temp.

Hvordan redder jeg dette prosjektet?:p

Gjør ikke noe om den står lengre en to uker. Jeg er ingen ekspert men har brygget mange ganger med 400 og har alltid kommet i mål med utgjæringen.

Jeg hadde en øl som satt seg helt fast med WLP400. Rørte opp gjæren, varmet opp, men kom ingen vei. Etter to uker ble den infisert etter all innblandinga...

Hva med å tilsette litt tørrgjær og en klatt honning for å få svinet i gang igjen? Har rugget litt på dunken så vi får se

Jeg hadde en øl som satt seg helt fast med WLP400. Rørte opp gjæren, varmet opp, men kom ingen vei. Etter to uker ble den infisert etter all innblandinga...
Så rart. Økte du tempen etter vært?
Jeg starter på 18/19 grader og lar det stige en grad i døgnet sånn cirka til det vil ha som øverste temp.
Det har alltid gått veldig greit.
Men jeg har ikke så mye å slå i bordet med som sagt.

Ta det heller med ro og gi den litt mer tid, og så spe eventuelt på med litt varme/bevegelse hvis tid ikke fungerer, du burde også måle FG over flere dager for å konstatere at den har stoppet :)

Tempen gikk ned til 20.7 til tross for at den står omtrent ved siden av panel ovnen.ikke sikkert jeg får denne i gang føler jeg...

Når det er fullt i gjæringsskapet mitt bruker jeg en slik brannfelle som dette rundt gjæringskaret. Jeg ville ikke anbefalt det, men jeg vet at det er mange her inne som bruker slike rundt gjæringskaret sitt for å holde temperaturen oppe. Kombinert med en STC1000 eller en UT200 så skal du klare å holde gjevn og fin temperatur.

Varmebelte kunne vært aktuelt men jeg har ikke strømkilde i skapet der dunken står. Men jeg får gå i tenkeboksen. Snart skal ialelfall kjøleboksen gjøres om til gjærskap..

Når det gjelder denne batchen så får jeg ta en tur ned til bryggselv butikken og spørre de kyndige menn om hva jeg bør gjøre. Det som er skummelt ved å gi batchen tid, er at dersom det er noen uønskede mikro-organismer inne i der så får de sjansen til å formere seg. Så min logikk tilsier det å tilsette en gjærstarter må være fornuftig.. ?

Tilbake
Topp