WLP400

Jani

Norbrygg-medlem
hei

jeg vurdere å prøve oppskriften på Nøgne Ø Blonde  som jeg fant i boken ølbryggin -  fra hånd til munn.  her står det at jeg skal bruke WLP400.  er det noen som vet om det finnes noen tørrgjærtyper som vil gi tilnærmet samme resultat?

Jani skrev:
hei

jeg vurdere å prøve oppskriften på Nøgne Ø Blonde  som jeg fant i boken ølbryggin -  fra hånd til munn.  her står det at jeg skal bruke WLP400.  er det noen som vet om det finnes noen tørrgjærtyper som vil gi tilnærmet samme resultat?

wlp400 gir jo en ekstra dimensjon synes jeg til dette ølet. Det gir et godt og fruktig preg. Safebrew WB-06 er jo en tørrgjær for hveteøl, men jeg har ingen erfaringer med denne. Dette ølet skal jo ha en OG på 1.044, så brygger du 20 liter og bruker 2 rør med wlp400 gjær som  er 2 uker gammel så trenger du ikke starter. Wlp400 gjæren som bryggselv har inne er fra 10.03.14. Skal du brygge 25 liter så hadde jeg kjøpt 3 rør av denne.

Det er selvsagt ikke noe i veien for å bruke en annen gjær, safale us-05 er jo en skuddsikker gjær. Den gjærer selvsagt mye renere enn wlp400 så det vil ikke bli en lik klone, men det blir nok godt øl uansett.

Hva er grunnen til at du ikke vil bruke fersk gjær? Du må ikke lage starter heller, dette kan du ta etterhvert. Bruk mr.malty for å beregne hvor mye gjær du trenger: http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Hei. Takk for svar.  Grunnen til at jeg ville bruke tørrgjær er at til nå er det kun det jeg har brukt og uten å ha lest meg noe særlig opp på ferskgjær synes jeg tørrgjær virker mye lettere.  Men muligens jeg heller skal prøve meg på fersk gjær da

Eg kan ikkje forstå kva som er lettare med tørrgjær, som må rehydrerast før bruk. Om det er starteren du vegrar deg for, kan du droppe dette og heller kjøpe meir fersk gjær.

For å faktisk svare på spørsmålet ditt: Safbrew T-58 har litt dei same kvalitetane som wlp 400. Eg bruker denne i wit, og er nøgd med det. wb-06 må du ikkje finne på å bruke, heilt annan smaksprofil (tysk kveiteøl, ikkje belgisk).

amatøren skrev:
Eg kan ikkje forstå kva som er lettare med tørrgjær, som må rehydrerast før bruk. Om det er starteren du vegrar deg for, kan du droppe dette og heller kjøpe meir fersk gjær.

Det gir IKKE samme resultat som en starter. Med en starter sikrer du nye, friske celler. Ved kun å pitche direkte fra pakkene vil gjæren sjelden være like vital, selv om man pitcher samme antall celler. Tørrgjær er selvsagt enklere enn å lage en starter på flytende gjær, men man er naturligvis prisgitt hvorvidt det finnes en tørrgjær av tilsvarende kvalitet som den flytende gjæren eller ikke.

Vi brygget en wit, og delte opp i 3 gjæringsdunker og tilsatte wlp400, t-58 og wb06 i hver sin dunk.

Det ble stor forskjell, wlp400 var suverent best, og wb06 kom suverent sist. Langt fra sikkert at alle vil være enig med meg (og andre som smakte), men wlp400 blir dermed min anbefaling.

HansKr.

Tilbake
Topp