WLP833 - hvor mye?

bjornwaa

Norbrygg-medlem
Kommet helt i villrede...Planlagt en 25 liters batch med maibock med en utregnet OG på 1.067. I en bryggebutikk sa de at det holdt med en pakke gjær + gjærstarter på 3 liter (har ikke magnetrører) . På kalkulatorer kommer jeg helt galt ut med antall gjærceller. Her må jeg opp i 3 pakker gjær og en starter på 4 liter for å komme greit ut. Hva tror dere?

Spørs vel om man ikke like gjerne skulle gå for 3 pakker Saflager S-23.... Noen som har ideer om hva som bør gjøres?
 
Du vil jo ha for lite uansett, en maibock krever en heftig mengde gjær. Du kan steppe 1 pakke 833 i 3 liter + 3 liter, da har du nok om du får lånt deg en rører. Ellers foreslår Brewfather sin kalkulator 10 pakker tørrgjær.
 
Du vil jo ha for lite uansett, en maibock krever en heftig mengde gjær. Du kan steppe 1 pakke 833 i 3 liter + 3 liter, da har du nok om du får lånt deg en rører. Ellers foreslår Brewfather sin kalkulator 10 pakker tørrgjær.
Hmm - takk forsvar. Så kalkulatoren på Brewers Friend at det ble galt. Får funne noe annet å brygge :)
 
Hmm - takk forsvar. Så kalkulatoren på Brewers Friend at det ble galt. Får funne noe annet å brygge :)
Jeg brygga en butikkstyrke pils først med WLP800, så høsta jeg en liter ren slurry fra den batchen og brukte på 70 liter Maibock med OG 1.071. Gjæra sleit mot slutten, og endte 3 poeng over forventa FG. WLP833 skal jo være bedre på høyere ABV. Skal bruke denne selv på neste pils.
 
Tilbake
Topp