Wyeast 3278 Lambic blend

John P

Norbrygg-medlem
God kveld bryggefrender..
Jeg har satt en pLambic med 3278, denne stormgjæret i 2dager, og har begynt å roe seg. Lest litt rundt og noe sier den kan stå på gjærkaka i opp til 1år??
OG1.040, ibu 40. 60% pils 37% hvete og 3% acid malt.
Noen som har gjort dette før og kan guide meg på surøllens sti.
Skal tilsette blåbær og bringebær etterhvert.
 
Hvete malt eller flaket?? Burde stå +-1 år med malt og +-2 år med flaket. Beste tips når det gjelder surøl er å smøre seg med tålmodighet.
 
New Jepp, den må stå på glass, stål eller PET kar. Vanlige gjærkar slipper inn for mye O2

Samtidelig, så er helt tett, heller ikke ønsket. Du ser dette når hos de som har siste trinnet på eik. Dette er ikke bare for å gi ølen eikepreg, men på grunn at eik slipper gjennom oxygen. Dog lever deres brett, lacto, pedio ofte i tønnene. Uansett, ja den trenger å stå lenge. Helt til alle småkarene i denne cocktailen har spillt sin rolle. Bærene kommer til å ta ganske mye plass så prøv å beregn slik at du får fyllt opp gjæringskarene helt opp til tuten.
 
Hvis du lar den stå på PET eller glass så kan du bruke lommelykt for å se når den er ferdig å gjære. Det er ikke noe etablert metode - men det det fungerer fint for meg. En måned etter at boblene er ferdige så regner jeg med at ølet er ferdig. pLambic har av vært ferdig på langt under 12 måneder for min del (21 grader) - så det kan godt være ferdig lenge før.
 
Tilbake
Topp