Humle til lambic

Jeg går rundt og planlegger en lambic, og siden jeg bor et sted med utstrakt morell produksjon og har tilgang til 1.klasses varer, går tankene i retning av å splitte batchen og lage noe norsk kriek lambic.

Har tenkt å bruke pilsner malt og flaket hvete, med OG 50'ish. Tenkte også og gjøre en turbid mash. Gjær har jeg tenkt Wyeast 3278 Lambic Blend.

Når det gjelder humle er jeg litt usikker. En skal bruke debittered humle, tenkte kanskje å bruke Mittelfruh. Jeg har denne, men den er relativt fersk, og riktig oppbevart.

Hvordan skal jeg få debittered denne? Vurderer å ta ut 55 g, legge i en papirpose, og dekke den med alufolie, og oppbevare den i romtemperatur. Hva er risikoen for å oksidert denne, eller betyr ikke det så mye? Hvor lenge bør den oppbevares slik før bruk? Noen med erfaring omkring dette? Eller er det ingenting å bry seg med, og bare bruke Mittelfruh fersk og god?
 
Det er vel mest vanlig å legge den i papirpose, trenger ikke no alu. så vidt jeg har snappet opp
tid er vel litt relativt tror jeg
 
Så lenge du ikke spontangjærer så er det egentlig ikke nødvendig med store mengder gammel humle. Siden du ikke har det liggende og skal bruke WY3278 kan du like gjerne bruke en mindre mengde fersk Mittelfruh.
 
Så lenge du ikke spontangjærer så er det egentlig ikke nødvendig med store mengder gammel humle. Siden du ikke har det liggende og skal bruke WY3278 kan du like gjerne bruke en mindre mengde fersk Mittelfruh.
Takk for svar ☺️ da går jeg ned på 25-30 g på 90 minutter. Tar det ut nå, så jeg får senket noe av alfasyre innholdet.
 
Tilbake
Topp