Wyeast 3789

Jeg fikk to pakker med gjær i posten i dag og lurer på om noen har brukt samme gjær før. Tenkte å brygge et Orval-lignende øl og også en Vlaamse Bruine of Rode.

Er det noen som har brukt samme gjær og har du tips angående temperaturstyring eller noe annet?

:brygging:

3789-PC Trap Blend
Beer Styles: Belgian Specialty Ale, Belgian Pale Ale, Flanders Red, Oud Bruin

Profile: A unique blend of Belgian Saccharomyces and Brettanomyces for emulating Trappist style beer from the Florenville region in Belgium. Phenolics, mild fruitiness and complex spicy notes develop with increased fermentation temperatures. Subdued but classic Brett character.

Alc. Tolerance: 12% ABV
Attenuation: 75-80%
Flocculation: medium
Temperature Range: 68-85°F (20-30°C)
 
Interessant blend. Så vidt jeg har forstått bruker Orval en konvensjonell gjær (fås i alle fall hos White Labs) til primærgjæringen, og tilsetter brettanomyces bruxellensis til lagringstanken sammen med tørrhumle.

Til vlaamse bruin vet jeg ikke om det er så vanlig å bruke brettanomyces (snarere melkesyrebakterier i lagringen), men til en rood bør det være  bra (men det er på sin plass å tilsette bakterier her også).

Jeg hadde testet den ut i en Orval-style belgis speciaal. Brettanomyces er utrolig digg når det er gjort rett!
 
Det jeg har erfart med brett er at den kan bruke laaaang tid :sovne:. Minst et halvår må regnes med tror jeg.
 
Så vidt jeg har forstått bruker Orval en konvensjonell gjær (fås i alle fall hos White Labs) til primærgjæringen, og tilsetter brettanomyces bruxellensis til lagringstanken sammen med tørrhumle.
Ja, det tror jeg også. Men nå har jeg gjær og brett blanda så jeg er spennt på om det kan bli for syrlig.

Og temperaturen.. skal prøve noe.
Det jeg har erfart med brett er at den kan bruke laaaang tid . Minst et halvår må regnes med tror jeg.
I dette tilfelle tar det ikke mer enn 6 uker tipper jeg. Skal uansett stikke om til en vinballong for at jeg vil ha ølet stående mye lengre.

Tenkte å tørrhumle forresten en uke før jeg tapper på flasker.
 
Da har jeg kommet til et oppskrift .

har brygget 10 liter med BIAB-methoden.
Jeg skal pitche og starte gjæringen på 15 °C tror jeg.

2,40 kg Pilsner (2 Row) Bel (3,9 EBC) Grain 75,00 %
0,48 kg Caramunich Malt (110,3 EBC) Grain 15,00 %
25,00 gm Styrian Goldings [4,40 %] (Dry Hop 7 days) Hops -  
25,00 gm Pearle [5,90 %] (60 min) Hops 30,6 IBU
12,00 gm Styrian Goldings [4,40 %] (15 min) Hops 5,4 IBU
12,00 gm Styrian Goldings [4,40 %] (0 min) Hops -  
0,32 kg Sugar, Table (Sucrose) (2,0 EBC) Sugar 10,00 %
18,93 L ongefilterd bronwater Water  
1 Pkgs Trapp Blend (Orval) (Wyeast Lab #3789) Yeast-Ale  

brewhouse eff. satt på 60%
 
Tilbake
Topp