Yuletide Ale uten futt

Jeg og en kompis er relativt nye i gamet (startet med brygging i juni), men vellykkede batcher så langt. Nå har vi et lite problem med vår yuletide ale: Etter endt gjæring og riktig FG tappet vi den og tilsatte karboneringsdrops. Så videre på oppskriften at den skulle lagres på 5-15 C i anslagsvis 8 uker. Litt for kjappe som vi var, stilte vi inn kjøleskapet på 7 C og satte de rett inn. Nå har de stått der omtrent i 5 uker, og ved en test i helgen var det ikke noe futt i det hele tatt :( Etter å ha sjekka litt rundt her på forum skjønner jeg jo nå i ettertid at den burde ha stått i romtemp. en stund først for karbonering. Mitt spørsmål er om det er noe håp for kullsyre i denne batchen ved event å sette de ut i romtemp. og event. riste litt på flaskene, eller er det bare å innse at denne batchen blir flat?

Av gjær brukte vi enten WLPOO2 English Ale eller WLPO13 London Ale (husker ikke helt spesifikk hvem, men det var ihvertfall den brygg selv anbefalte)

Setter stor pris på tilbakemelding.
 
Sett ølet ut i romtemperatur og vent. Karboneringen vil ta tid, men den vil nok komme etterhvert.
 
Jeg har for første gang karbonert i flaske med wlp002 uten å ha tilsatt ekstra gjær (ikke bland gjærtyper, erfaring)  :neinei:
Jeg flasket på lørdag og måtte åpne en nå etter 3 dager, tror du jammen med ikke at den allerede har fått karbonert seg greit nok? Et gjærlag i bunnen av flasken også.

Sett æøet i romtemeratur så skal du se at det skjer ting  ;) Vend flaskene forsiktig når de er romtempererte etter 1 døgn ca uten å oksygenere noe særlig slik at gjæren kommer i litt suspansjon igjen.
 
Tilbake
Topp