Gjæringslås

lachris

Norbrygg-medlem
Vi har noen standard enkle Bryggselv gjæringskar og jeg har et SKIKKELIG nybegynnerspørsmål: Skal den lille røde korken sitte på gjæringslåsen mens det gjærer? Hvis jeg ikke har den på "koker det over" og etter hvert tømmes låsen for væske og det er vel ikke bra? Selvom den er på så er det ikke helt tett så den plopper det fortsatt bra, bare ikke like vilt...
 
Du skal ha på den røde hetta. Den skal hindre at noe rusk roter seg ned i gjærlåsen, og om du er riktig uheldig, ned i ølet ditt.
 
Kommer vel litt an på omgivelsene, er det veldig åpent, mye støv el, så er det vel kjekt å ha noe der. Evt sleng over litt alufolie hvis den blir borte. Står karet i et kjøleskap e.l. så er det jo fint lite sjanse for rusk/etc, og dermed mindre vits.
 
Jeg har aldri brukt denne hetta, skal vel en del til for at dritt krysser tyngdekraften og kommer seg igjennom desinfiserte væsken som er i låsen :) Ingen merkbare infeksjoner sålangt, bank i bordet!
 
Ser ikke helt poenget med å ikke ha på den røde hetta om man faktisk har en slik.. men det er nå bare meg :)
 
For min del handler det om at jeg pleier å stappe karene mine rimelig fullt, da synes jeg det er greit at dersom gjæren vil ut, så kommer den ut :) Burde ha benyttet blowoff tube til dette, men har ikke fått ordnet det enda :) Noen av de røde korkene på mine har sittet litt for hardt, vet ikke helt hva som hadde røket først, korken eller lokket. Men ser ingen vits i å finne det ut :) Men for all del, er jo bare å kjøre på med kork eller aliminiumsfolie også :)
 
Om man ikke bruker hette og får noe i gjærlåsen, så kan jo det i verste fall bli sugd ned i gjæringskaret om man f.eks flytter på karet. Da er det bedre at det bare er star san som forsvinner ned i ølet, og ikke star san med flue..

Det har dog aldri hendt meg, og er neppe noe som skjer fryktelig ofte :-D Jeg tenker bare at det er bedre å være føre var når man har muligheten :)
 
For min del handler det om at jeg pleier å stappe karene mine rimelig fullt, da synes jeg det er greit at dersom gjæren vil ut, så kommer den ut :) Burde ha benyttet blowoff tube til dette, men har ikke fått ordnet det enda :) Noen av de røde korkene på mine har sittet litt for hardt, vet ikke helt hva som hadde røket først, korken eller lokket. Men ser ingen vits i å finne det ut :) Men for all del, er jo bare å kjøre på med kork eller aliminiumsfolie også :)

Går sikkert helt utmerket uten og..
 
Kjørte med kork i natt. Når jeg våknet så hadde det gjæra noe j... og lokket på bøtta hadde fått seg en trøkk (men stod fortsatt godt på). Mulig det er litt tett med hetta på, men i hvert fall så var det gjær i låsen, i motsetning til i går hvor den var tom. Tenker at korken nok gjør trykket en del høyere i bøtta men at den hindrer at låsen går helt tom. En vurdering fra gang til gang i så fall. Og så må jeg bare sjekke ganske ofte at det står bra til.
 
Hvorfor prøver du å holde igjen gjæren under stormgjæringen? Napp ut hele gjærlåsen og trykk en slange i som ender i en blomsterpotte med litt vann i på gulvet. Evt ha lokket liggende løst på dunken.

--
 
Jeg vil ikke si jeg prøver å "holde igjen gjæren", mer at jeg prøver å "beskytte den for seg selv";). Problemet er at gjærlåsen tømmes og det er vel ikke helt heldig?

Høres forøvrig ut som en god ide med slange til blomsterpotte! Nå er stormgjæringen over, men jeg skal ha det i bakhodet til neste gang:).

Lokket løst ville nok gitt gjær både her og der i dette tilfellet og det er nok ikke ønskelig. (Ikke noen krise om det skulle skje, men heller ikke noe jeg har noe særlig lyst på:eek:.)
 
At lokket buler godt under gjæring er helt normalt.

Jeg har en gjærlås av følgende type: http://www.bryggselv.no/products/gjaerlas-med-rod-hette-og-propp

Jeg tror ikke denne hetta øker trykket i bøtta i nevneverdig grad. Hos meg "spytter" gjærlåsen ut Star San selv med hetta på under stormgjæringa. Det er ikke noe problem. Det er så mye CO2 som vil ut på det tidspunktet, at det vil være problematisk å få kjørt noe andre veien. Det er bare å etterfylle litt Star San når stormgjæringen har gitt seg.

Det å få gjær i gjærlåsen er heller ikke noe problem. Det er bare å ta den ut og vaske den, og desinfisere på nytt. Så er det sikkert greit å legge litt aluminiumsfolie (sprayet med star san om man skal være veldig forsiktig) over hullet i bøtta i mellomtiden.
 
Jeg tror\vet at det meste funker, kork på gjærlåsen, gjærlås, alu folie over, uten lokk i lukket gjæringskammer. Det er litt hysteri rundt akkurat denne delen av gjæringsutstyret, har nå prøvd meg på åpen gjæring ett par ganger, med løst lokk, alu folie og med gjærlås. Hadde jeg ikke hatt hunder hadde jeg valgt åpen gjæring hele tiden, kanskje smelt på lokk etter endt stormgjæring. Hvis man får en infeksjon så har jeg vanskelig for å tro at dette oppstår fordi man ikke brukte den rød korken på gjærlåsen, da er det en haug med andre muligheter som virker mer sannsynlig for min del, f.eks når du tømmer vørter i gjæringskar, dårlig rengjøring av gjæringskar, ikke steriliserte instrumenter\hender i kontakt med vørter osv, osv.

Men man gjør det man føler er best, utenom det :

RDWHAHB!
 
Tilsetter det før/under koking. Etter jeg begynte med det har jeg gått vekk fra blow off-tube og tilbake til vanlig gjærlås :)
 
Tilsetter det før/under koking. Etter jeg begynte med det har jeg gått vekk fra blow off-tube og tilbake til vanlig gjærlås :)

Hmm, jeg tilsetter 4-6 dråper på 25L før\under kok, og hadde fortsatt gjær i gjæringskammeret mitt i dag tidlig :/
Er vel på tide med større gjæringskar.. :)
 
Tilbake
Topp