coldcrashing

Haugesund

Norbrygg-medlem
Jeg har søkt på div. forum og på google ang. coldcrashing av øl, men har ikke funnet noe konkret om hvor hurtig man kan kjøle ølet ned uten at gjæren blir stresset. Jeg har prøvd å kjøle det ned fra 20gr. til 1 gr. på 12 timer og jeg har også brukt 3-4 dager på tilsvarende nedkjøling.
Nå er jeg ganske ny i faget, men jeg har ikke klart å oppdage noen nevneverdig forskjell på den ene eller den andre måten. Finnes det fasit på hvordan man bør coldcrashe øl?
 
Det finnes nok ingen fasit, men noen retningslinjer er det.
Lagergjær har lettere for å kaste av seg usmaker( fruktighet) i ølet enn feks alegjær, videre vil evt usmaker fra en rask cold crash være mer maskert i en brown ale enn i en lett session ale.
Der er også flere ting som spiller inn på mengden av evt usmaker som feks gjærtype, volum, gjæringstemperatur..........

Jeg pleier å senke tempen gradvis over 3-4 dager, alt etter hvilket øl som lages.
Hovedsaken til at jeg gjør det, er ikke frykten for evt usmaker, men jeg bruker ofte samme gjær flere ganger, og da er det ønskelig med best mulig helse på gjæren til neste brygg.
 
Det spiller vel ingen rolle om gjæren blir stresset i denne fasen? Jeg kjøler hvertfall ned så fort som kjøleskap greier.

Edit, så svar fra Bernts etterpå, nytt for meg...
 
I vinter cold-crashet jeg øl ved å flytte gjæringsbøtta ut i boden ved -10C. Ganske rask nedkjøling. Temperaturen steg nok i løpet av natta til at det ikke frøs. Etter tre dager flaska jeg uten ny gjær, og fikk fortsatt fint karbonert øl uten usmak.
 
:D
I vinter cold-crashet jeg øl ved å flytte gjæringsbøtta ut i boden ved -10C. Ganske rask nedkjøling. Temperaturen steg nok i løpet av natta til at det ikke frøs. Etter tre dager flaska jeg uten ny gjær, og fikk fortsatt fint karbonert øl uten usmak.
Høres som om det er tryggt å coldcrashe med rask nedkjøling når det gjelder ale. Sparer litt tid når jeg kommer hjem fra nordsjøen og har lyst å smake det nye brygget
 
Hvilken usikkerhet elimineres ved å tilsette gjær etter en rask cold crash?.

Om hvorvidt ølet blir karbonert eller ikke? Antar at det var det som lå i spørsmålet om hvordan å kjøle ned uten å stresse gjæren.

Det går fint uten også, men det kan selvfølgelig ta litt mer tid.

Hvis du mot formodning tenkte å høste gjær, så vil jeg anbefale å gjøre det før cold crashing, enten ved top cropping, eller ved å racke av gjærkaka før kjøling.
 
Det spiller vel ingen rolle om gjæren blir stresset i denne fasen? Jeg kjøler hvertfall ned så fort som kjøleskap greier.

Edit, så svar fra Bernts etterpå, nytt for meg...
hei

Når du da er nede på 3-4 grader, hvor lenge skal det da stå før man flaker det ?
 
Om hvorvidt ølet blir karbonert eller ikke? Antar at det var det som lå i spørsmålet om hvordan å kjøle ned uten å stresse gjæren.
Det går fint uten også, men det kan selvfølgelig ta litt mer tid.
Hvis du mot formodning tenkte å høste gjær, så vil jeg anbefale å gjøre det før cold crashing, enten ved top cropping, eller ved å racke av gjærkaka før kjøling.
Nedkjølingshastigheten har ingen innvirkning på ølets evne til å karbonere, det gjør heller ikke stresset gjær.
Og selv et helt "klart" øl vil ha nok celler til å omdanne sukkeret som tilsettes ved flasking.
Ang gjærhøsting, så høster jeg såklart før jeg starter nedkjølingen, men jeg tar ikke for gitt at alle bruker konisk gjæringstank, så rådet jeg gav var av mer generell karakter.


hei

Når du da er nede på 3-4 grader, hvor lenge skal det da stå før man flaker det ?

Det vil variere etter hvilken gjærstamme du har brukt.
Wlp 007 trenger ikke mer enn noen timer, Wyeast 2565 kan bruke dager.
"Vanlige" nøytrale gjærstammer bunnfeller som oftest veldig bra på 24 timer.
 
Hvordan gjør dere det når det er klart for omstikking og flasking? Bare heller sukkerlaken i nytt gjæringskar og stikker om?
Syns det er likt til at sukkerlaken ikke vil blande seg skikkelig inn i det kaldet øllet (ca 3 grader).. sleit iallefall med ujevn karbonering på den batxhen jeg prøvde dette på..

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
Om hvorvidt ølet blir karbonert eller ikke? Antar at det var det som lå i spørsmålet om hvordan å kjøle ned uten å stresse gjæren.

Det går fint uten også, men det kan selvfølgelig ta litt mer tid.

Hvis du mot formodning tenkte å høste gjær, så vil jeg anbefale å gjøre det før cold crashing, enten ved top cropping, eller ved å racke av gjærkaka før kjøling.


For å se på effekten av cold crashing så gjorde jeg det med de to siste batchene (Vestkyst IPA (1318) og Two captains DIPA (1056)). Alt øl som jeg tidligere har flasket var flott karbonert i løpet av knappe to uker. Den cold crashede Vestkyst IPA er nå akseptabelt karbonert etter snart fire uker på flaske i 24 grader. Two captains begynner så vidt å få litt kullsyre etter nøyaktig en måned. Noe slikt har jeg ikke tålmodighet til :)

Siden jeg heller ikke klarer å se noen forskjell på ølets klarhet i forhold til å gjøre det uten crashing, så er ikke det noe jeg kommer til å prøve igjen, spesielt ikke med humledrevne brygg som gjerne skal drikkes unge.

Den ene fordelen med Cold crashing som jeg observerte er at det humlegrums og noen få gjærklumper som ofte ligger på overflaten bunnfaller fint.
 
Coldcrashing er til stor hjelp for oss som bruker kunstig karbonering på fat for å unngå gjær/trub rester i fatet.
 
Tilbake
Topp