Min FG er litt høy...

HVor raskt gjæringen kommer i gang har ikke så mye å si her. Hvis gjæren har fått for lite oksygen kan den bli "sliten" og ikke klare å fullføre gjæringen helt.
Ok. Kan man tilføre oksygen på en praktisk måte etter at det hele er satt igang med å gjære? Eller må man bare krysse fingrene...

Dette er utrolig lærerikt alt sammen. Takk igjen!
 
Du har mesket en grad høyere enn oppskriften. Dette gir høyere FG. Dersom du i tillegg har målt feil, og/eller har et unøyaktig termometer, slik at mesketemperature egentlig var enda høyere, kan det også være årsaken.
 
Du har mesket en grad høyere enn oppskriften. Dette gir høyere FG. Dersom du i tillegg har målt feil, og/eller har et unøyaktig termometer, slik at mesketemperature egentlig var enda høyere, kan det også være årsaken.
Ja, det var litt dumt det der med mesketemperaturen. Jeg la rett og slett feil inn.
Jeg brygger på en speidel, og er faringsmessig pleier termostaten å være nøyaktid der. Jeg gjør av og til kontroll-målinger med termometer, men gjorde ikke det denne gangen. Jeg sattser på at det var riktig, men skal se på dette neste gang jeg brygger.
 
Når du oppga OG på 1068, var det uten å regne med sukkeret? I såfall tror jeg at du får en super øl.

Dette er et godt poeng. Hvis du ikke har målt OG uten å ha tilsatt sukkeret er du ikke så langt unna det FG bør være. Hvis du HAR regnet med sukkeret, tror jeg fortsatt oksygenmangelen er viktigere enn en mesketemperatur som er en grad høyere enn det oppskriften sier.
 
Hvor lang er en pinne?;)
I know, I know
men et par minutter da?

Forrige batch rista jeg ikke lenger enn 1 minutt, nokså nøyaktig
fordi jeg mente å ha lest det et sted

Var det for lite?
En IPA med OG: 1.070, US-05
SG etter 3 dager var 1.020 og nå, på torsdag igjen, dag 7 målte jeg vel til 1.018
Har pleid å ha litt bedre utgjæring på IPA'ne mine i det siste
 
Når du oppga OG på 1068, var det uten å regne med sukkeret? I såfall tror jeg at du får en super øl.
Hvordan regner man med sukkeret? Jeg er ikke sikker på hva du mener nå... Sorry. Jeg har mange magler i kunnsapen min på dette enda. Eneste jeg vet er at dette er en kjempe gøy hobby!
 
Loebrygg: Helt umulig å si hva som er nok eller ikke. Et par minutter bør være "nok", men det kommer jo an på hvor voldsomt du rister. Men som sagt, du kan riste til du blir blå i trynet og likevel ikke få inn mer enn litt under det som er ideelt... Utgjæringen kan bli helt fin, men ikke nødvendigvis alltid. (Ang. oksygen så er det dog viktigere at nok oksygen gir smaksfordeler i forhold til for lite...). Med ren oksygen er det lettere å oppnå stabilitet.
 
Har vi forresten oppskriften til Tomasmesse liggende ute no sted?
Og hvis du TS vil dele den så får vi også dobbelt sjekket ;)
 
Kinn Tomasmesse

22,5 liter
OG: 1.088
FG: 1.016
IBU: 32

6,5 kg Weyermann pilsner malt, 3 EBC
315 g Thomas Fawcett dark crystal malt, 300 EBC
110 g Weyermann Carafa Special 2, 1175 EBC
630 g Invert sugar, flytende
440 g Dark Candi Sugar, flytende
60 g Fuggles, pellets, 4,95 % aa, 75 min.
Wyeast 3787, gjærstarter per Jamil Zainasheffs kalkulator

Mesk:
64 ̊C i 90 min.

Koking:
90 min.

Gjæring:
Start på 20 ̊C og la stige fritt til 28 ̊C. Hold stabil temperatur til 72 timer ut i gjæringsforløpet, deretter kan temperaturen senkes gradvis.
 
300 gram (hadde ikke mer)... ca 19 liter vørter.

Da har du en OG på ca. 1,074. 1020 er litt høyt, men ølet blir sikkert bra. Tilsett for all del ikke oksygen/luft nå, da ødelegger du ølet. Jeg holder en knapp på at manglende lufting er grunnen til litt høy.
 
Tilbake
Topp