Rådvill fersking - omstikk? Måle SG?

Hei!

Jeg er helt fersk i ølbryggeverden og lurer på et par ting som jeg ikke har klart å finne svar på ved å lese bøker, oppskrift og forumtråder. Har søkt en del her på forumet og ser at det er veldig mange kunnskapsrike og hjelpsomme kolleger som det kan være godt å høre med! :)

Omstikk?
Sist søndag (9. nov) satte jeg og en kompis vårt første brygg. Dette var en "Paula's Hefe Weizen" (http://bryggeland.no/malt-sett-paula-s-hefe-weizen-paulaner-klone.html). Vi brygger på en Beer Brew 30 og synes at det meste av prossessen har gått fint så langt. Nå er vi kommet til det punktet i oppskriften hvor det står: "Etter 7 dager omstikkes ølet til en rengjort og desinfisert gjæringstank" (har stått til gjæring i 7 dager, 9.11-16.11). Jeg leser litt ulike råd hva gjelder dette - noen mener dette er totalt unødvendig og andre sier at dette bør gjøres. Kan noen være så snill og oppklare dette for meg? Og hvis jeg skal omstikke - hva er beste måte å gjøre dette på? Åpne lokket og bruke hevert? Tappe rett fra krana på gjæringskaret? Skal den sedimenterte gjæren være med over i nytt kar?

Måle SG?
Jeg tenker også at det kan være fornuftig å ta en måling av SG nå (veldig lite plopping i gjærlåsen nå, ca 1 minutt mellom), selv om det i følge oppskriften er 7 dager igjen til ølet skal tilsettes sukkerlake og over på flaske. Hva er i så fall beste måte å få tatt ut en sample fra gjæringskaret på? Kan jeg tappe rett fra krana på gjæringskaret (fordeler/ulemper)? Eller bør det brukes hevert (uheldig å åpne lokket på karet?)?

Mange spørsmål her - setter stor pris på å få besvart disse! :) På forhånd takk.

 
Som du skriver er det ulike meninger om omstikking.
Normalt anbefales det ikke pga fare for infeksjon samt mulighet å få inn uønsket oksygen.
Det er også vanlig å vente ca 14 dager før flasking (ordinært overgjæret øl)
Mål gravity tre dager før du har tenkt å flaske. Mål på ny før flasking på flaskedagen.
Viser hydrometeret det samme kan du ha det på flasker.
Bruker ikke gjæringskar med kran men det er vel ikke noe i veien å ta prøve fra kran.
Tenker du å bruke samme kran til flaskingen bør den være rengjort og desinfisert.
 
Som du skriver er det ulike meninger om omstikking.
Normalt anbefales det ikke pga fare for infeksjon samt mulighet å få inn uønsket oksygen.
Det er også vanlig å vente ca 14 dager før flasking (ordinært overgjæret øl)
Mål gravity tre dager før du har tenkt å flaske. Mål på ny før flasking på flaskedagen.
Viser hydrometeret det samme kan du ha det på flasker.
Bruker ikke gjæringskar med kran men det er vel ikke noe i veien å ta prøve fra kran.
Tenker du å bruke samme kran til flaskingen bør den være rengjort og desinfisert.

Takk for godt og hurtig svar, Forvirret! Jeg rengjorde krana før jeg monterte den på gjæringskaret og kjørte gjennom med Starsan. Hvis jeg rengjør enden og utsiden, sprayer over med Starsan så går det vel fint å flaske fra krana (kobler på en sånn "flaskefyller"/"tappestang")?
 
Andre får si noe om hvordan du bør rengjøre kran.
Vil tro at det "starsanering" går greit men Starsan er vel et desinfiseringsmiddel og ikke noe man vasker med.
Så kranen bør være ren før du gjør dette.
Tappe direkte fra gjæringskar til flasker har den fordelen at ølet utsettes lite for oksygen.
Men tror ikke dette er så viktig for et øl som ikke skal lagres så lenge.
Bakdelen kan være grums som kommer med i flaskene samt at du må tilsette sukker/sukkerlake i hver flaske.
Det jeg og mange med med gjør er å bruke kokt sukkerlake i bøtte med kran og flaskefyllerstang.
Pumpehevert blir ofte brukt ved overføring fra gjæring til "flaskebøtte"
(Jeg bruker stor type hevert med flaskefyllerstang på enden av slangen. Da er det enkelt å stanse overføring til kar og heller bruke en rengjort brusflaske eller to til siste slumpen. Bruker du kran kan du stenge med denne. Blir det mye grums tømmer jeg dette ut, evt har det direkte på flasker men må da tilsette sukker på disse flaskene. Det blir da testflasker).
Har så langt ikke kjent pappsmak på det som har stått 6 seks mnd. Men smaksløkene er av eldre dato så det må tas med.
 
Tilbake
Topp