Nøgne Ø 100% Peated Almost Undrinkable

Her er det vel bare å kjøre på med 100% peatedmalt til du når 18°P
Humle med Chinook og Bobek, WLP007

100% PEATED 18°P, 30 IBU, 8,5% ALC/VOL

This beer is brewed with 100% Scottish peat smoked whisky malt. This malt generates an intense smokey flavour and aroma. In fact its intensity makes this beer almost undrinkable, unless you blend it with other ingredients. We recommend to use this product to give a balanced smoked note to foods and drinks as oysters, sauces, marinades, sausages, fatty fish, chocolate and dark beer. Improve your world by giving it a hint of smoke!


Ingredients: 100% Peated malt, Chinook and Bobek hops English ale yeast and our local Grimstad Water.
 
Hei!

Noen som har prøvd seg på denne eller noe lignende??

Gjær? Mesketemperatur??

Bjørn:)

Gjorde et forsøk som jeg flaska for 3 uker siden, og lot meg lure til å teste av posten din...kanskje litt tidlig, men må jo få drukket opp sakene også, er jo ikke det ølet man drikker flaske på flaske av. (Men kan kanskje brukes som julegave til venner som liker whisky?)

Har ikke originalen for hånd slik at jeg kan smake de mot hverandre, men er fornøyd med kopien, nå mens jeg skriver. Det er jo torv/røyksmaken som dominerer, og så mye mer klarer jeg ikke å si om det. Så lenge du får et reint brygg og humler passe gjetter jeg på det vil bli bra, men jeg hører gjerne andre meninger om dette.

Min variant: Peated malt. Chinook for 24 IBU som bitterhumle og Fuggles for 10 IBU som aromahumle. (Fikk mer vørter enn jeg regna med, dermed litt over originalen.) Meska på 63 grader. Skylte med mindre vann enn vanlig, neste gang skyller jeg kanskje en ekstra gang? OG havna på 1071 og gjæra ned til 1006 med WLP001. Lot den gjære godt ut og karbonerte med 4 g/l som virker passe for et slikt øl. Brukte ikke klarningsmiddel, syns det passer godt at denne er litt tåkete.

På maltsida over anbefales det å fjerne klor fra vannet, har ikke gjort det her, og merker ingen usmaker. Veit noen hvilke usmaker det er snakk om? Er vel lettere å kjenne det hvis man prøve å kjenne det.
 
Tilbake
Topp