Kona Big Wave Golden Ale

En av mine absolutte favoritter om sommeren er Big Wave, så jeg er noe overrasket over at den ikke er diskutert her før. Å kjøpe den i butikken er rimelig kostbart, så har vært på utkikk etter en klone jeg selv kan lage. Her er hva jeg har endt opp med så langt (det er første gang jeg ikke benytter en ferdig pakket all-grain oppskrift) og har gjort noen små endringer selv:

Kona Big Wave (Blonde Ale)
Foreløpig oppskrift:

Original Gravity (OG): 1.051
Final Gravity (FG): 1.013
Alcohol (ABV): 5.01 %
Colour (SRM): 5.5 (EBC): 10.8
Bitterness (IBU): 24.7 (Average)

5 kg (92.59%) Pale Ale Malt
0.4 kg (7.41%) Carahell

4 g Citra (11.1% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)
4 g Galaxy (13.4% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)
4 g Citra (11.1% Alpha) @ 30 Minutes (Boil)
4 g Galaxy (13.4% Alpha) @ 30 Minutes (Boil)
18 g Citra (11.1% Alpha) @ 1 Minutes (Boil)
18 g Galaxy (13.4% Alpha) @ 1 Minutes (Boil)
25 g Citra (11.1% Alpha) @ 5 Days (Dry Hop)
25 g Galaxy (13.4% Alpha) @ 5 Days (Dry Hop)

xx g Irish Moss @ 15 Minutes (Boil)
xx g Yeast Nutrient @ 15 Minutes (Boil)

Single step Infusion at 66°C for 90 Minutes. Boil for 60 Minutes

Fermented at 20°C with Safale US-05

I og med at det er første gang jeg i det hele tatt styrer og ordner med en oppskrift jeg skal følge selv, er det noe jeg bør tenke på? Hvordan ser denne ut for en med trente ølbriller? :p
 
Sist redigert:
Kan ikke svare på det du spurte om, men siden jeg har surfet en del vil jeg ikke anbefale mye av denne drikken før du tar turen ut med brettet. Spøk tilside, dette så spennende ut,har notert meg tråden og melder du tilbake at dette ble bra skal det brygges!
 
Smakte den på bryggeriets egen restaurant i Kona på Hawaii. En højdare! Hvis du vil komme nærmere originalen, bør du sikte på en OG rundt 1.042 og en ABV på 4,4%. I tillegg bør du vurdere å bytte til f.eks. WYEAST 1332 Northwest Ale, da US-05 er litt for "clean" i smaken.
Kona brewing co oppgir at de bruker Pale malt og caramel malt. Jeg tror jeg ville byttet ut Carapils og Melanoidin med en lys caramel malt, til samme farge. Innbiller meg at det gir riktig farge, utenfor mye maltsmak.
 
Smakte den på bryggeriets egen restaurant i Kona på Hawaii. En højdare! Hvis du vil komme nærmere originalen, bør du sikte på en OG rundt 1.042 og en ABV på 4,4%. I tillegg bør du vurdere å bytte til f.eks. WYEAST 1332 Northwest Ale, da US-05 er litt for "clean" i smaken.
Kona brewing co oppgir at de bruker Pale malt og caramel malt. Jeg tror jeg ville byttet ut Carapils og Melanoidin med en lys caramel malt, til samme farge. Innbiller meg at det gir riktig farge, utenfor mye maltsmak.

En absolutt superb øl, antageligvis enda bedre på Hawaii også? Spesielt god når det er varmt og sol!

Jeg håpet å øke ABV til nærmere 5 %, selv om det er å øke i forhold til originalen, er det helt bak mål smaksmessig?

Har ingen problemer med å bytte ut gjæren, takk for tips!
 
Takk for tips! Tok meg litt tid til å lese om forholdet mellom IBU og ABV nå, så det var ikke dumt. :)

Muligens bytte ut Carapils og Melanoidin med Caraamber? Eller har du noen endre karamellmalt forslag?
 
I mangelen av Caramel malt lys 30 EBC hvor jeg skal hente malt, og at gjærforslaget over heller ikke er å oppdrive, så er jeg foreløpig her:

Original Gravity (OG): 1.051
Final Gravity (FG): 1.013
Alcohol (ABV): 5.01 %
Colour (SRM): 5.5 (EBC): 10.8
Bitterness (IBU): 24.7 (Average)

5 kg (92.59%) Pale Ale Malt
0.4 kg (7.41%) Carahell

4 g Citra (11.1% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)
4 g Galaxy (13.4% Alpha) @ 60 Minutes (Boil)
4 g Citra (11.1% Alpha) @ 30 Minutes (Boil)
4 g Galaxy (13.4% Alpha) @ 30 Minutes (Boil)
18 g Citra (11.1% Alpha) @ 1 Minutes (Boil)
18 g Galaxy (13.4% Alpha) @ 1 Minutes (Boil)
25 g Citra (11.1% Alpha) @ 5 Days (Dry Hop)
25 g Galaxy (13.4% Alpha) @ 5 Days (Dry Hop)

xx g Irish Moss @ 15 Minutes (Boil)
xx g Yeast Nutrient @ 15 Minutes (Boil)

Single step Infusion at 66°C for 90 Minutes. Boil for 60 Minutes

Fermented at 20°C with Safale US-05

Antageligvis er Safale US-05 kanskje ikke optimalt å bruke, men hva jeg kan lese av andre som har forsøkt å klone Big Wave så har den fungert bra! Ellers er jeg selvsagt åpen for tips (jeg lærer hele tiden), og Northwest var heller ikke å oppdrive på de stedene hvor jeg handler.
 
Ville endra litt på humleskjema hvis jeg skulle brygge denne. Tilskuddene på 30 blir ikke å gi deg veldig mye. Det er for lang kok til å gi noe særlig aroma, og samtidig for kort til å gi så mye bitterhet. Jeg ville kjørt bitterhetshumle på denne, og resten i en hopstand på slutten :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Dette er også en av mine favoritter. Jeg mener å kjenne en anelse hvete i smaken, kan det stemme for dere andre som har prøvd denne? Kjøpte den forøvrig på ICA Theresesgate dersom noen er ute etter en smak. Vi prøvde oss også på en klone av denne som første allgrainbrygg på nytt hjemmemekka utstyr. Kort sagt så gikk bryggedagen så galt som den kunne. Skal ikke kjede dere med detaljer, men vi landet et godt stykke unna målet for å si det sånn... Står til karbonering nå, kan evt komme med en oppdatering angående ingredienser når vi har smakt på det ferdige ølet. Brukte forøvrig melanoidin, men klarte å doble mengen som skulle være i oppskriften så kan ikke si så mye om farge jevnført med originalen.
 
Ville endra litt på humleskjema hvis jeg skulle brygge denne. Tilskuddene på 30 blir ikke å gi deg veldig mye. Det er for lang kok til å gi noe særlig aroma, og samtidig for kort til å gi så mye bitterhet. Jeg ville kjørt bitterhetshumle på denne, og resten i en hopstand på slutten :)

Med fare for å virke akkurat som Bambi på glattisen, har du mulighet til å gi en grundigere forklaring? :p Er første oppskrift jeg forsøker å modifisere, og forstår ikke alt. Du tenker på humla som skal i 30 minutter igjen av kok? Og hva er hopstand og hvilken/hva menes med bitterhetshumle? Er ikke galaxy og citra rimelig bitre? :)
 
Sist redigert:
Dette er også en av mine favoritter. Jeg mener å kjenne en anelse hvete i smaken, kan det stemme for dere andre som har prøvd denne? Kjøpte den forøvrig på ICA Theresesgate dersom noen er ute etter en smak. Vi prøvde oss også på en klone av denne som første allgrainbrygg på nytt hjemmemekka utstyr. Kort sagt så gikk bryggedagen så galt som den kunne. Skal ikke kjede dere med detaljer, men vi landet et godt stykke unna målet for å si det sånn... Står til karbonering nå, kan evt komme med en oppdatering angående ingredienser når vi har smakt på det ferdige ølet. Brukte forøvrig melanoidin, men klarte å doble mengen som skulle være i oppskriften så kan ikke si så mye om farge jevnført med originalen.

Nja....synes ikke å ha kjent så mye hvete i smaken selv, men det kan godt hende! Jeg har handlet på Meny her i Fredrikstad.

Kom med en oppdatering (og gjerne ingredienser) på brygget ditt, er spennende å se. Dette er jo i mine øyne en skikkelig sommerøl, så en god klone bør kunne skapes :)
 
Med fare for å virke akkurat som Bambi på glattisen, har du mulighet til å gi en grundigere forklaring? :p Er første oppskrift jeg forsøker å modifisere, og forstår ikke alt. Du tenker på humla som skal i 30 minutter igjen av kok? Og hva er hopstand og hvilken/hva menes med bitterhetshumle? Er ikke galaxy og citra rimelig bitre? :)

Jo lengre du koker humla, jo mer av alfasyrene blir til iso-alfasyrer. Iso-alfasyre er det som bidrar med mest bitterhet i ølet. Så for å få best utbytte av bitterheten alle tilskudd som man vi ha bitterhet av tilføres på starten av koken. Det finns unntak her, som det gjør med alt av brygging, men i denne øla så er det det som gjelder. Aromaen fra humlen er mer flyktig, og vil forsvinne med dampen jo lengre det kokes. 20-15 minutter er det lengste man kan strekke det, og fortsatt forvente en viss mengde aroma. Jo kortere man koker humlen, jo mer aroma beholder man.
Bitterhetshumle er rett og slett den humla man tilsetter på starten som gir mestbitterhet. :)
En hopstand er praksisen å tilsette humle på flameout, eller på en viss temperatur under nedkjølingen (feks 80 grader), for så å holde den tempen i alt fra 5 minutter til en time. Dette gjør at mye mindre av aromaen forsvinner i dampen. Samtidig er temperaturen så lav at isomeringen av alfasyrer går mye saktere, og man trekker ikke ut så mye bitterhet fra humla.
Grunnen til at jeg foreslår denne teknikken på Big Wave er at den øla har såpass lav bitterhet, mens den samtidig er ganske fruktig. Så kan man legge på at den ikke er så fersk når den kommer til Norge, så på et vis har de klart å presse inn mye god aroma uten mye bitterhet. Jeg gjetter at de har brukt en hopstand.
Har prøvd en Big Wave clone selv, men da brukte jeg ikke en hopstand. Ble ikke helt fornøyd, men det er av flere grunner. Kom en hetebølge som gjorde at gjæringstempen tok helt av. Endte opp med alt for store mengder acetylaldehyd og det smakte Big Wave og eplejuice...
Når det kommer til malten så tror jeg du er på rett spor :)
Lykke til!
 
Jo lengre du koker humla, jo mer av alfasyrene blir til iso-alfasyrer. Iso-alfasyre er det som bidrar med mest bitterhet i ølet. Så for å få best utbytte av bitterheten alle tilskudd som man vi ha bitterhet av tilføres på starten av koken. Det finns unntak her, som det gjør med alt av brygging, men i denne øla så er det det som gjelder. Aromaen fra humlen er mer flyktig, og vil forsvinne med dampen jo lengre det kokes. 20-15 minutter er det lengste man kan strekke det, og fortsatt forvente en viss mengde aroma. Jo kortere man koker humlen, jo mer aroma beholder man.
Bitterhetshumle er rett og slett den humla man tilsetter på starten som gir mestbitterhet. :)
En hopstand er praksisen å tilsette humle på flameout, eller på en viss temperatur under nedkjølingen (feks 80 grader), for så å holde den tempen i alt fra 5 minutter til en time. Dette gjør at mye mindre av aromaen forsvinner i dampen. Samtidig er temperaturen så lav at isomeringen av alfasyrer går mye saktere, og man trekker ikke ut så mye bitterhet fra humla.
Grunnen til at jeg foreslår denne teknikken på Big Wave er at den øla har såpass lav bitterhet, mens den samtidig er ganske fruktig. Så kan man legge på at den ikke er så fersk når den kommer til Norge, så på et vis har de klart å presse inn mye god aroma uten mye bitterhet. Jeg gjetter at de har brukt en hopstand.
Har prøvd en Big Wave clone selv, men da brukte jeg ikke en hopstand. Ble ikke helt fornøyd, men det er av flere grunner. Kom en hetebølge som gjorde at gjæringstempen tok helt av. Endte opp med alt for store mengder acetylaldehyd og det smakte Big Wave og eplejuice...
Når det kommer til malten så tror jeg du er på rett spor :)
Lykke til!

Takk for tips! Setter stor pris på det :) Blir nok en testbatch litt ut i 2015...slik at man eventuelt klarer å peile seg inn på rett spor nærmere sommeren. Nå blir det litt tilbake til modifiseringen av oppskriften. :)
 
Kan vi sammen bevege oss mot en Big Wave klone som fungerer tror jeg sommeren er redda på ølfronten for "sjefen" her hjemme. Når begge er så glad i den blir ett par hundre kroner for en sixpack i overkant, og det kan jo heller ikke måle seg med sjarmen av å brygge selv (og i tillegg ende opp med et godt resultat!) :p
 
Tilbake
Topp