Weissbier sett fra olbrygging.no med BB30

Hei.
Jeg har nå satt mitt første brygg med BB30. En Weissbier.
En del bommerter har jeg nok sannsynligvis gjort.
Mesket sikkert med litt lav temp, 90 min med ca 65 grader. Dro opp silkaret og begynte å skylle med det samme. Ser at det står at jeg skal vente i 5 min før man begynner med skylling. Skyllet med ca 12liter, ca temp på 80 grader. Brukte vel over en halvtime på dette. Helte over 2,5dl i slengen.
Så kokte jeg greiene i 60min. Ser på forum nå at siden det er 50% pilsnermalt så burde jeg kokt i 90 min.
Kjølte ned og fylte over i gjæringsdunk, rett etter jeg kom ned under 30. Dette tok ca 20 min, Tok ikke alt grumset med over i gjæringsdunken.
Tilsatte gjær, på med lokk og ristet 5-6 ganger så det slo i lokket. Endte med 19,5 liter og en OG på 1041.
Har i dag flyttet dunken med det resultat at jeg skvulpet innholdet opp i lokket, gjæringslåsen mistet lit væske, men ikke alt.

Er det håp for dette brygget eller er det bare å slå ut i vasken?
Og jeg regner med at siden jeg har gjæringskar uten krane så kan jeg ikke ta ut prøve for å finne om gjøringen er ferdig ved hjelp av måling av FG?
 
Har brygget 15-20 brygg med BB30 og gjort mange ulike feil. Fellesnevneren er at det alltid har blitt bra øl, så jeg hadde ikke bekymret meg nevneverdig.

Hvis du desinfiserer hydrometeret med Starsan kan du bare slippe det rett oppi gjæringskaret.
 
Jeg har helt sluttet å bruke gjærlås og lokk og trekker over noen runder med plastfolie istedenfor. C02 finner en vei ut , støv og 02 kommer ikke inn. Kinn gjærer i åpne kar. Og er det bra nok for Kinn er det bra nok for meg
 
Anbefaler at du gjør en utmesk før du starter skilling, dvs at du varmer opp vørteren til 76-78 grader, så holder I 5 min før skyllingen starter. Det tar gjerne 30-45min å varme opp mesken (resirkuler for å få jevn temp). Dette medføfer at det blir lettere å få vasket ut søtstoffene fra mesken og du får en høyere OG (antar at den ble litt for lav)...
 
Og jeg regner med at siden jeg har gjæringskar uten krane så kan jeg ikke ta ut prøve for å finne om gjøringen er ferdig ved hjelp av måling av FG?

Du kan godt vippe av lokket og bruke en vintyv eller hevert for å ta en SG prøve underveis. Dersom du bruker "reflektorotorometer" får du ikke korrekt måling (pga alkoholen), men det finnes omregningstabell for dette på nettet....
Den blir nok litt på den "lette" siden, antar at FG skal ned mot 1.010
 
Anbefaler at du gjør en utmesk før du starter skilling, dvs at du varmer opp vørteren til 76-78 grader, så holder I 5 min før skyllingen starter. Det tar gjerne 30-45min å varme opp mesken (resirkuler for å få jevn temp). Dette medføfer at det blir lettere å få vasket ut søtstoffene fra mesken og du får en høyere OG (antar at den ble litt for lav)...
Dette er min erfaring også. Det tar forholdsvis lang tid å varme brygget fra mesketemperatur til 78 grader hele veien gjennom. Dette skyldes etter mine erfaringer at maltsenga setter seg og medfører langsom gjennomstrømningshastighet. Bruker dere å røre heftig her?
 
Synes du har gjort en god bryggejobb,dette ser veldig OK ut til å være første brygg, men vil anbefale deg å få temperaturen ned til mellom 18-22 grader neste gang før du tilsetter gjæren. Ingen grunn til panikk for infeksjoner, ølet tåler litt håndtering dersom du har etablert normale renholdsrutiner.
 
Sist redigert:
Takke for alle svar. Det har nå stått å gjært i 5 dager, det er nå liten eller ingen aktivitet i gjærlåsen. Det var ganske så hyppig bobling de 3 første dagene, så noe har skjedd opp i der. Skal eg nå vente til det har gått totalt 14 dager uansett, eller er det mulig at jeg alleredde er ved FG?
 
Slippe hydrometeret rett oppi som bjornhe nevner var lurt. Jeg har pleid å desinfisere en suppeøse og fylle et måleglass. Fordelen med dette er at man får smaksprøve underveis i gjæringsløpet også ;)
 
Da har jeg tatt min første prøve av ølet. Det har nå stått 9 dager til gjæring. Har vært bortreist og temperaturen i rommet har sunket fra rund ca 20 til 17..
Så halvveis i desperasjon/frustrasjon av temperaturnedgangen gikk jeg i gang med å hente ut en prøve. Sprayet en sleiv med Starsan og tok ut en prøve. Hydrometeret viser ca 1.009, og refaktometeret viser ca 5,7 som tilsvarer 1.0086 ifølge http://www.musther.net/vinocalc.html#monitorferment. Så ikke sikkert at målingen er så gale. FG skulle være 1.012 så hvorfor jeg har kommet ned så lavt veit jeg ikke.
Smakte på greiene også. Det minner om øl, kan ikke si at det var vond smak heller. En kraftig ettersmak var det, minnet litt om hvordan det luktet da jeg tilsatte humlen i den kokende vørteren. Så planen nå er å la det stå til lørdag for så å tappe det på flasker.
 
Dette høres ikke unormalt ut. Du mesket muligens litt lavt som gir mer forgjærtbart sukker, samt at det har vært gode gjæringsforhold. Jeg brygget samme sett og fikk en FG på 1.007 (OG 1.044). Det mest imponerende var at pakken hadde ligget i et matbod i 8 måneder, inkludert den varme sommeren vi hadde i fjor. Tørrgjæren er tøff!

Smaken vil gå seg til ytterligere etter karbonering litt lagring.
 
Godt å høre, men jeg tror jeg har glippet på målstreken her. Da jeg skulle stikke om ølet for flasking, klarte jeg det kunststykke å la heverten suge luft i en kobling under hele om-stikkingen, lekkasjen var så stor at jeg måtte starte heverteffekten tre ganger.. Så ølet mitt har nok meget effektivt blitt blandet med luft.
Det gikk for seint opp for meg hva som foregikk, og jeg burde selvfølgelig kuttet en bit av slangen og satt den inn på stussen på nytt. Noe jeg også gjorde før jeg monterte flaskefyllerenn. Så nå har jeg ca 18L med øl på flasker som jeg sikkert kan lære av hvordan oksidert øl smaker.
 
Ikke ta sorgene på forskudd. Jeg er ingen ekspert, men eventuell oksidering vil vel også ta litt tid før det setter preg på ølet.
 
Tilbake
Topp