O2 sett fra Bryggeland

Har samme problem, men i tillegg kommer det ikke oksygen ut i det hele tatt. Og kulen er upåvirket. Prøv både i vann og i en plastpose. Nada. Når jeg åpner ventilen på flasken helt, kommer det bare en ulelyd fra slangene/niplene. Har testet flowmeteret ved å blåse igjennom det, så åpning og stenging fungerer på den. Så hva er galt?
 

Vedlegg

  • 20150125_190244.jpg
    20150125_190244.jpg
    107,9 KB · Sett: 135
Tror det er noe feil med selve ventilen på flasken. Skrudde den lett til med fingrene, men nå lar den seg ikke åpne igjen. Sitter bomfast.
 
Hvilke vei skal egentlig oksygenet inn på disse flowmeterne fra bryggeland? Jeg ser Knut har koblet oksygen inn uderfra, mens Bjørnar har koblet andre vei. Hva er riktig? :)
 
Litt vanskelig å se på bildene hvordan interne kanaler går. Men O2 skal inn under kula. Flow skal løfte kula. Og flowmeteret skal være loddrett.
 
Litt vanskelig å se på bildene hvordan interne kanaler går. Men O2 skal inn under kula. Flow skal løfte kula. Og flowmeteret skal være loddrett.

Da tolker jeg det dit hen at oppsettet som Knut Haugen har lagt ut er den riktige måten å koble dette sammen på. Jeg har testet det på denne måten og, og holder flowmeteret loddrett, men det er ingen bevegelse på kula i flowmeteret. Det kommer oksygen ut av brusestenen, så forstår ikke helt hva som er problemet. Har samme problem med både dette fra Bryggeland, og ett jeg kjøpte fra Kina.
 
Det er nok en defekt ventil (den på flasken) hos meg. Kun pipelyd og ingen trykk ved full åpning. Men nå får jeg ikke åpnet ventilen, sitter så hardt at innerdelen av regulatoren skrur seg ut når man tar skikkerlig i.
 
Nu ble jeg litt usikker når jeg så bildet til Knut.For å få svar på dete så har jeg sent en mail til Bryggland.Jeg sente med bilde jeg har vist her og bilde Knut viste her(håper det er greit Knut).Når jeg har fått svar så kommer jeg å legge ut info her.Jeg tenkker feil med ventil kan det som skjer hos noen.Når det er sakt så var mitt litt rart som jeg har nevnt før.
 
Koble fra flaska, hold flowmeteret loddrett. Blås sakte inn i det. Kula skal løfte seg. Koble gass inn der du blåste og kula løfta seg.
 
Nu ble jeg litt usikker når jeg så bildet til Knut.For å få svar på dete så har jeg sent en mail til Bryggland.Jeg sente med bilde jeg har vist her og bilde Knut viste her(håper det er greit Knut).Når jeg har fått svar så kommer jeg å legge ut info her.Jeg tenkker feil med ventil kan det som skjer hos noen.Når det er sakt så var mitt litt rart som jeg har nevnt før.

Det er din kobling som er riktig, Bjørnar. Jeg burde jo klart å tenke meg til det selv (!), men kjørte trikset til Lars, og eneste veien kula løfter seg på er om man blåser inn der du har koblet oksygen.
 
Det er ikke noe stress å bruke gjengeteip på flowmeteret på niplene? Det kan ikke på noen måte være brannfarlig? Greit å spørre en gang for mye, enn en gang for lite, når det kommer til oksygen :)
 
Gjengetape er ikke problem. Pass deg for olje og slikt som ellers er brennbart. Men det skal uansett en tennkilde/varme til å tenne på uansett griseri.
 
Da har jeg testet det på nytt, og denne gangen fikk jeg det til å fungere. Koblet som tidligere, men tror kanskje jeg ikke har fått tredd slangene godt nok innpå niplene ved tidligere forsøk. Ikke vet jeg. Nå funket det i hvert fall. Den fra Bryggeland er litt vrien å bruke, og synes faktisk den til 80 spenn fra Kina er mye bedre da den har en skala fra 1-3, noe som gjør den mye enklere å regulere.
 
Gjengetape er ikke problem. Pass deg for olje og slikt som ellers er brennbart. Men det skal uansett en tennkilde/varme til å tenne på uansett griseri.

Oksygen ved høyt trykk + noe brennbart (feks en dråpe olje) = mulighet for selvantenning. Jeg er usikker på akkurat hvor mye energi som kreves, men det trengs ikke direkte flamme. I teorien kan et slag være nok.

"Oxygen (O ) supports combustion, but does not burn. Even so, it must be considered a potentially hazardous element from a fire hazard standpoint. The results of an enriched oxygen atmosphere include a lowered ignition temperature, an increased flammable range, and an acceleration of the burning rate. Oxygen readily combines with other elements and compounds, with spontaneous ignition in some cases. When oxygen comes in contact with oil, grease, or fuel oils, it may ignite violently. Every possible precaution must be taken to prevent this combination." http://nuclearpowertraining.tpub.com/h1015v2/css/h1015v2_120.htm
 
@Marius K, har du og evt andre kontrollert hvor mye som faktisk kommer ut i forhold til hva flowmeteret viser?
Gjelder både std kinaflow og Bryggeland.
Kanskje lurest å glemme hele flowen og evt legge noen kroner i instrument som måler i ppm.
Men Posten skal visst høyne grensen for forenklet fortolling senere i år så avventer litt ennå.
 
@Marius K, har du og evt andre kontrollert hvor mye som faktisk kommer ut i forhold til hva flowmeteret viser?
Gjelder både std kinaflow og Bryggeland.
Kanskje lurest å glemme hele flowen og evt legge noen kroner i instrument som måler i ppm.
Men Posten skal visst høyne grensen for forenklet fortolling senere i år så avventer litt ennå.

Nei, har ikke kontrollert. Tror jeg inntil videre tar det for god fisk at disse flowmetrene fra Kina viser noenlunde riktig.
 
Oksygen ved høyt trykk + noe brennbart (feks en dråpe olje) = mulighet for selvantenning. Jeg er usikker på akkurat hvor mye energi som kreves, men det trengs ikke direkte flamme. I teorien kan et slag være nok.

"Oxygen (O ) supports combustion, but does not burn. Even so, it must be considered a potentially hazardous element from a fire hazard standpoint. The results of an enriched oxygen atmosphere include a lowered ignition temperature, an increased flammable range, and an acceleration of the burning rate. Oxygen readily combines with other elements and compounds, with spontaneous ignition in some cases. When oxygen comes in contact with oil, grease, or fuel oils, it may ignite violently. Every possible precaution must be taken to prevent this combination." http://nuclearpowertraining.tpub.com/h1015v2/css/h1015v2_120.htm
Et slag kan være en tennkilde. Trykk utvikler varme. Et hammerslag kan lage gnist. Men ingen grunn til å være hysterisk her. Ville vært mer bekymra for å ha for mye O2 i huset enn for en flekk på slangen her.
Og gjengetape er ikke brennbart forresten.
 
Tilbake
Topp