NM 2015 - flaskekonkurransen

gustavf

Administrator
Den viktigste konkurransen i NM er flaskekonkurransen, der bryggere fra hele landet sender inn sine beste øl for å konkurrere om tittelen Årets hjemmebrygger. Vinnerølet er i flere år blitt brygget kommersielt og solgt på Vinmonopolet.

Flasekonkurransen er en konkurranse i å brygge typeriktige øl, men de må også være gode. Ølene bedømmes ut fra Norbryggs typedefinisjoner og all bedømming gjøres av trente dommerpaneler som blindsmaker ølene.

De viktigste datoene for årets flaskekonkurranse er:
  • 16. februar åpner påmelding. Lenke til påmelding kommer på http://www.norbrygg.no/
  • 17. mars er siste frist for å sende inn øl som skal sendes i posten.
  • 21. mars er siste frist for å levere øl som leveres personlig.
  • 25. april er det finale på Hjemmebryggerhelgen i Bergen
Ølene skal sendes eller leveres til ulike steder avhengig av hvilken klasse de deltar i. Det er derfor viktig at du sjekker hvor ølet ditt skal sendes eller leveres. Detaljene finner du i reglene.

Husk at øl som skal sendes med Posten må pakkes godt. Vi anbefaler at du pakker inn flaskene i bleier, som både tar opp støt og absorberer øl som lekker ut.
 
For de som har vært med i dette gamet en stund, er det slik at man blir best belønnet av å lage et helt "riktig" øl, jf. typedefinisjonen, eller bør det også være noe "ekstra" ( i tillegg til at man treffer typedefinisjonen, selvsagt)?
"Dette er en perfekt kølsch!" eller "Denne kølschen skiller seg jommen meg ut fra de andre!"
Noen formeninger om dette?
 
Man kan vel forvente at man bør være i det litt øvre sjiktet av OG, mengde humle osv innenfor typedefinisjonen for å gjøre det bra.
 
Var det ikke slik at amerikansk amber ale inngår i årets NM? Den er ikke å finne i typedefinisjonene.
 
Da skal det være rettet opp. En gammel versjon av typedefinisjonene hadde blitt lagt ut i forbindelse med oppgradering av nettsidene.

Er det meningen at det skal være en klasse for både Irsk Rød og Irish Red Ale? De ser ganske like ut...
 
For de som har vært med i dette gamet en stund, er det slik at man blir best belønnet av å lage et helt "riktig" øl, jf. typedefinisjonen, eller bør det også være noe "ekstra" ( i tillegg til at man treffer typedefinisjonen, selvsagt)?
"Dette er en perfekt kølsch!" eller "Denne kølschen skiller seg jommen meg ut fra de andre!"
Noen formeninger om dette?

Du blir belønnet for å lage et helt riktig øl som ikke har feil. I noen typer er det mer slingringsmonn enn andre, og da er det som regel balanse, kompleksitet og drikkbarhet som blir avgjørende.
 
Vedr. emballasjekrav:
Jeg har en øl jeg kunne tenke meg å få bedømt i NM, men den foreligger kun på 0,5 NØ flasker. Betyr det at jeg må tappe om til bjørnunger hvis jeg skal delta?
Det vil vel i så fall føre til at det meste av karbonering går tapt, infeksjons- og oksydasjonsfaren øker betydelig og jeg vil være mer tjent med å nyte et godt øl enn å få det bedømt i konkurransen.
 
Sist redigert:
Jeg har en øl jeg kunne tenke meg å få bedømt i NM, men den foreligger kun på 0,5 NØ flasker. Betyr det at jeg på tappe om til bjørnunger hvis jeg skal delta?

Ja. Det har vært oppe og vedtatt en rekke ganger, så om du planlegger å sende inn må du tappe om.
 
Hmmm. Synd jeg ikke var klar over det da jeg tappet den. Antar at omtapping vil skade så mye at det ikke er verdt å prøve. Da blir det noen bjørnunger av alle brygg jeg tror er spesielt vellykket framover.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp