NM 2015 - flaskekonkurransen

Av nysgjerrighet: er det noen statistikk på hvor mange brygg bryggere har deltatt med de siste årene?
 
Et annet spørsmål av ren nysgjerrighet, ved hvor mange grader blir ølla servert?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tenkte i utgangspunktet på øl per brygger (jf begrensning på antall brygg).

Ah, det kan jeg ikke huske å ha sett noen tall på. Det er selvfølgelig mulig å finne ut av for den som graver gjennom resultatlistene, men jeg tror det vanlige har vært 2-3 øl per deltager.
 
Gjør det noe om strikken dekker nederste delen av strekkoden?
Etikkenene er jo alt for store for flaskene
 
Så om man ikke fylte inn mengde og humletider så er det bare å melde på ølen på nytt og bruke den nye "etiketten" ved innsending?
 
Ser nå at pilsen vi skal sende inn har 10 OG-poeng for mye (1060) til å havne innenfor noen av klassene. Bitterheten er også for lav, mens den treffer på fargen på 1B, 1C, 1D og 1F. Er det risiko for diskvalifisering når vi er såvidt langt utenfor typedef? Pilsen er forøvrig brygget 'på frihånd', men resultatet i seg selv er såpass bra at vi mener den har en sjanse..
 
Veit at jeg hadde noen øl i fjor der enkelte parametre var litt utenfor definisjonene (ikke mye, men et par poeng). Ølene ble bedømt. Aner ikke om dommerne leser oppskriften når det bedømmes eller ei. Tenker at det blir mer uhildet om de ikke gjør det, så de slipper å "tro" de kjenner noe pga at de har lest oppskriften på forhånd. I tillegg kan man bruke samme argument som flasketype, nemlig at det skal være anonymt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ja det samme tenker jeg. Spesifikasjonene for den enkelte stil er vel ikke bare veiledende?

Man bør vel gå over oppskriftene etter bedømming og sjekke at ølen faktisk oppfyller kravene til klassen den stiller i?

Ellers kan man jo blande humle fra hvor man vil, bumpe OGen litt for mer punch etc for å kanskje få en liten edge?
 
Hæ, blir oppskriften vurdert samtidig som ølet smakes?
Ikke vet jeg, men det hadde vært interresant å vist
Det har jo i så fall en ganske stor betydning for bedømningen
 
Det er det vel ingen som har sagt nå. Men oppskiften skal vedlegges.

  • §15 Arrangementskomitéen kan nedsette en jury som får ansvaret for å tolke konkurransereglene med tilhørende typedefinisjoner og avgjøre tvilstilfeller i forbindelse med konkurransen. Juryen kan ikke overprøve dommerenes vurdering av enkeltøl.

Så. Virker jo nesten som at man kan balansere litt over kanten med enkelte kriterier. Ref eksemplet mitt litt over med humle og OG så kanskje en øl med litt høy OG trenger juryen, men hvis humla er fra feil verdensdel så blir det kanskje stryk? Dette er bare synsing fra min side.
 
Dommerne har ikke tilgang til oppskriftene. Ølene leveres til bedømming med den informasjonen som står på etiketten.

Det er hva ølet smaker som dommerne bedømmer etter. For eksempel er fylde og restsødme noe som kan oppleves annerledes enn det tallene skulle tyde på. Et øl som oppleves for fyldig er for fyldig, selv om OG er innenfor typedefinisjonen. Leverer du et fruktøl, spiller det ingen rolle om fruktsmaken kommer fra essens, gjæren eller frukt. Men smaker det ikke av frukten du oppgir, spiller det ingen rolle hvor mye frukt som er i ølet.

Særlig i første runde av bedømminga er det også viktig at ølet er feilfritt. En typeriktig pils som har fått infeksjon gjør det dårligere enn en litt for søt pils som ikke er infisert, osv. En klassiker er belgiske øl som ikke smaker noe i nærheten av riktig, selv om de gjerne er innenfor med de vitale dataene.
 
Tilbake
Topp