NM 2015 - flaskekonkurransen

Dommerne har ikke tilgang til oppskriftene. Ølene leveres til bedømming med den informasjonen som står på etiketten.

Det er hva ølet smaker som dommerne bedømmer etter. For eksempel er fylde og restsødme noe som kan oppleves annerledes enn det tallene skulle tyde på. Et øl som oppleves for fyldig er for fyldig, selv om OG er innenfor typedefinisjonen. Leverer du et fruktøl, spiller det ingen rolle om fruktsmaken kommer fra essens, gjæren eller frukt. Men smaker det ikke av frukten du oppgir, spiller det ingen rolle hvor mye frukt som er i ølet.

Særlig i første runde av bedømminga er det også viktig at ølet er feilfritt. En typeriktig pils som har fått infeksjon gjør det dårligere enn en litt for søt pils som ikke er infisert, osv. En klassiker er belgiske øl som ikke smaker noe i nærheten av riktig, selv om de gjerne er innenfor med de vitale dataene.

Så kriteriene for de enkelte klasser er egentlig veiledende? F.eks hvor det står "Karakter av amerikanske humletyper". Kan man hive oppi f.eks NZ-typer da?

Den kan være veldig god, men har ikke preg av amerikanske humletyper, er det gangbart? "Svak til middels humlearoma", hvis man laster opp med humle langt over stilen, men den ølen smaker best..

Det at et øl ikke er søtt nok eller for søtt eller smaker ikke det som er oppgitt er jo mer en "feil" i selve prosessen.

Det jeg lurer mest på er ingrediensene.
 
Sist redigert:
Jeg har ikke sagt noe jeg heller
Bare nysgjerring, siden jeg syntes det er av avgjørende betydning
men det var betryggende ord fra gustavf, det han skrev virker mest fornuftig
Du kan godt prøve å lure dommerpanelet med for høy OG eller for mye humle, og det blir sikkert godt øl,
men de bør kunne merke det om det skulle være langt utenfor det typeriktige
 
Så kriteriene for de enkelte klasser er egentlig veiledende? F.eks hvor det står "Karakter av amerikanske humletyper". Kan man hive oppi f.eks NZ-typer da? Den kan være veldig god, men har ikke preg av amerikanske humletyper, er det gangbart?

Du kan ha i hva slags humle du vil, så må dommerne vurdere ølet opp mot typedefinisjonen. Det finnes mye NZ-humle som minner om amerikanske typer, og du kan bruke humletyper for å gi kompleksitet som du synes er riktig for ølet.

"Svak til middels humlearoma", hvis man laster opp med humle langt over stilen, men den ølen smaker best..

Er du langt utenfor stilen, så er det sannsynligvis noen andre som har truffet bedre.
 
Du kan ha i hva slags humle du vil, så må dommerne vurdere ølet opp mot typedefinisjonen. Det finnes mye NZ-humle som minner om amerikanske typer, og du kan bruke humletyper for å gi kompleksitet som du synes er riktig for ølet.



Er du langt utenfor stilen, så er det sannsynligvis noen andre som har truffet bedre.

Alright! Takk. Det oppklarte det. Tilbake til tegnebrettet.
 
Så lenge NZ-humle gir karakter av amerikanske humletyper vil du ikke få trekk for manglende typeriktighet, nei, selv om det ikke er amerikansk humle. Hvis det ikke har preg av amerikanske humletyper så bommer man ganske enkelt på typebeskrivelsen. Med mindre man smaker at det er for høy OG, har ikke det noe å si heller.

Så lenge man ikke diskes i etterkant er det kun smaken og opplevelse av ølet som teller, prosess og ingredienser spiller ingen rolle. Man trenger f.eks. ikke å blende spontangjæret lambic for å levere inn et øl som gueuze, selv om det er det gueuze egentlig er.
 
Så lenge NZ-humle gir karakter av amerikanske humletyper vil du ikke få trekk for manglende typeriktighet, nei, selv om det ikke er amerikansk humle. Hvis det ikke har preg av amerikanske humletyper så bommer man ganske enkelt på typebeskrivelsen. Med mindre man smaker at det er for høy OG, har ikke det noe å si heller.

Den dagen da det dukker opp en ny klasse, NZ IPA

men så til spørsmålet, når blir oppskriften vurdert?
Helt til slutt når all bedømmingen er over,
og hvor stor betydning har egentlig oppskriften?
 
Er det noen bestemt grunn til at det er en begrensning på maks seks brygg per brygger i år, mens det i fjor var ubegrenset?
 
men så til spørsmålet, når blir oppskriften vurdert?
Helt til slutt når all bedømmingen er over,
og hvor stor betydning har egentlig oppskriften?

Ingen kyndige som kan besvare dette?
Det er ihvertfall av interessse for min egen del
 
Ingen kyndige som kan besvare dette?
Det er ihvertfall av interessse for min egen del


Oppskriften har ingenting å si for bedømmingen. Ingen av dommerene får informasjon om oppskriften. Grunnen til at det spørres etter oppskrift er at man kan legge ut vinneroppskriftene etter NM er unnagjort, fordi det er mange som gjerne vil se på disse oppskriftene. Det er iallefall slik jeg har forstått det, så får klokere hoder rette meg hvis noe er feil.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
Meldte på et brygg og valgte å sende i posten. Så så jeg at jeg kan levere i Oslo. Hvordan er det med innlevering? Er det gitte dager, tidspunkt e.l.?
 
Oppskriften har ingenting å si for bedømmingen. Ingen av dommerene får informasjon om oppskriften. Grunnen til at det spørres etter oppskrift er at man kan legge ut vinneroppskriftene etter NM er unnagjort, fordi det er mange som gjerne vil se på disse oppskriftene. Det er iallefall slik jeg har forstått det, så får klokere hoder rette meg hvis noe er feil.

Ja, det stemmer. Det er også nyttig å kunne se hva slags øl som har gjort det bra og dårlig tidligere år når man forbereder deltagelsen.
 
Hvis jeg leser denne typeriktighetsdiskusjonen så kan jeg levere inn min humlebombe av en IPA/IIPA selvom den har for høy IBU for IPA og for lav OG for IIPA? Hvilken kategori er det da safest å legge seg i? Jeg har tenkt den som en dobbel IPA, men den hadde OG kun 1.067.
 
Holder på å legge til trelagret øl, men kategorien mangler, er den borte i år?
 
Hvor ville dere ha plassert en sterk lager som kunne minne om f.eks Ringnes Gold men litt mørkere og mer bitterhet? Märzen?
 
Tilbake
Topp