Problemer med bruk av hevert

Hei.

Skal sette mitt første brygg på flaske, og skal stikkeom til annet kar med sukkerlake før jeg tapper på flaskene. Problemet her er at jeg ikke skjøner bæret av hvordan heverten fungerer. Jeg har søkt rundt og forsøkt å lese litt om det, men det virker jo nesten som det er allmennkunnskap (som tydligvis har gått meg hus forbi).
Jeg har gjæringskaret jeg tapper fra på et bord, og karet jeg tapper i på gulvet. Så holder jeg for åpningen på hevertslangen, og stikker heverten ned i karet på bordet. Så skal jeg vist suge på slangen, og slippe slangen ned i karet rett før jeg har sugd ut vesken. Gjør jeg noe feil?
Det fungerer veldig dårlig i ca 30 sekunder, også stopper det helt.
 
Hvordan skal jeg få den til å fungere om jeg ikke skal suge på slangen da?
Heverten består av to deler. Et tynt rør + en litt tynnere gummislange. Nederst på røret er det en rød "ventil" som sikkert er der for å sørge for at man ikke får med så mye av det som er i bunn. Mellom røret og slangen er det en gummivinkel som kobler de sammen.
 
Sug mer til mesteparten av luften er ute av slangen. Er tilbøyelig til å si at om du ikke finner ut av hvordan en hevert fungerer, så må du vurdere en annen hobby.

Når det er sagt, så kan jeg si at det av hensyn til hygiene er en dårlig ide å suge på den slangen du legger ned i ølet.
 
Få tak i en pumpehevert og finn noe annet å suge på. F eks drops :)

Men vil du bruke den du har så øv deg med vann til du får taket på det.
Har lest at det brukes StarSan som "startvæske" i slangen for å unngå suging.
Men fyll opp slangen med vann og øv deg før du går løs på ølet med StarSan.
 
Jeg ville sterilisert hele heverten, både inni og utenpå, og dyppet den i ølet til den er fylt med øl. Bruk sterilisere gummihansker. Knip igjen gummislangen, før denne enden av heverten ned i omstikkingskaret og slipp taket. Da skal hevertprisippet funke. Pass på at den røde ventilen ikke er i kontakt med gjær/trub. Dette skal ikke være med over.

De basiluskene du har i munnen ønsker du ikke å få i ølet.

Kjøp autohevert til neste brygg. http://www.bryggselv.no/products/hevert-m-pumpe-stor
 
Er tilbøyelig til å si at om du ikke finner ut av hvordan en hevert fungerer, så må du vurdere en annen hobby.

Er sikker på at du var ekspert første gang du brygde selv, men jeg er helt fersk på dette, og har aldri sett mesteparten av utstyret som brukes her. Dette er jo også forumet for Generelt og nybegynnerspørsmål, og da må det faktisk være greit å stille nybegynner spørsmål uten å få kvasse Skal være tilbøyelig å si at om du ikke aksepterer det, så har du ikke noe i denne delen av forumet å gjøre.
 
Uansett så er det ikke å anbefale å sutte på noe, men må du så må du.

Evt så kanskje du kan få den igang ved å tilte på karet slik at oppstigningen ikke blir så drøy.
 
Jeg ville sterilisert hele heverten, både inni og utenpå, og dyppet den i ølet til den er fylt med øl. Bruk sterilisere gummihansker. Knip igjen gummislangen, før denne enden av heverten ned i omstikkingskaret og slipp taket. Da skal hevertprisippet funke. Pass på at den røde ventilen ikke er i kontakt med gjær/trub. Dette skal ikke være med over.

De basiluskene du har i munnen ønsker du ikke å få i ølet.

Kjøp autohevert til neste brygg. http://www.bryggselv.no/products/hevert-m-pumpe-stor

Dette fungerte veldig mye bedre! Takker så mye.

Det er ikke noe tvil om at autohevert skal kjøpes før neste brygg!
 
Er sikker på at du var ekspert første gang du brygde selv, men jeg er helt fersk på dette, og har aldri sett mesteparten av utstyret som brukes her. Dette er jo også forumet for Generelt og nybegynnerspørsmål, og da må det faktisk være greit å stille nybegynner spørsmål uten å få kvasse Skal være tilbøyelig å si at om du ikke aksepterer det, så har du ikke noe i denne delen av forumet å gjøre.

Merk deg formuleringen "om du ikke finner ut." Jeg la selvsagt til grunn for mitt utsagn at dette kommer du til å få til!
 
Sørg for at det er så mye høydeforskjell mellom karene som heverten tillater uten at det skvalper i mottaker karet. For liten høydeforskjell kan gjøre at det stopper.

For å unngå å stikke selve heverten i munnen når du suger kan du bruke litt plastikk fra en pose som dekker de siste par tommene av enden. Desinfiser plasten hvis mulig. Jeg støtter dog forslaget om å investere i en autohevert til neste brygg.

Håper den nåværende batchen blir skikkelig knall!
 
Jeg har hatt to (eller er det tre) autoheverter, og de har svært begrenset levetid. Pakningene blir stive og harde, og dermed utette i løpet av noen måneder. Derimot så varte racking-canen helt til jeg rotet den vekk under transport hjem fra bryggekurset i januar.

Jeg pleier å legge en desinfiserende serviett over slangeenden og suge i vei. Når dette funker dårlig for trådstarter så er det fordi du ikke har klart å fylle slangen helt. Start med slangeenden i høyde med toppen av gjæringskaret, og sug til du kan identifisere ølsorten.....
 
Jeg kan ikke helt skjønne denne gevinsten med hevert, enten så får du bare for mye med deg av sediment og humle ved ufrivillig å
stikke røret for langt ned i karet eller så får du problemer med dragsuget
Er det ikke mye enklere å tappe direkte fra kran over i sekundær, flasker eller hva det nå skal være?
 
Sist redigert:
Hevert er vel eneste måten å bare få klar vørter med over. Ikke like enkelt å flytte kranen opp et par cm om det er nødvendig. Pumpehevert er lett å dele for rengjøring. Min er like god etter tre år. Orginal plastslange tas av og kastes fandenivold. Erstattes med skikkelig silikonslange fra @katla. Hadde ikke klart meg uten.
 
Det at man må hive slangen på en autohevert er jeg enig i. Og deretter kalle det et genialt kvalitetsprodukt? Opplever også at den suger luft i pakningen. Kjempegøy å se på at ferdig øl blir tilsatt oksygen under tapping.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har også hatt problemer med at den suger inn luft, men i det siste har jeg begynt å klemme litt på pakningen før bruk. Altså, jeg bøyer den utover, slik at den får litt bedre kontakt med det ytre røret. Nå er det merker jeg mye mer friksjon under pumping (hvis det er lov å si...).

Så langt har dette fungert strålende, og har ikke hatt problemer siden!
 
Tilbake
Topp