Hvor mye O2 i øl med beluftningsstein på 2 Micron?

Hei

Har kjøpt ren oksygen med beluftningsstein og flowmeter fra Bryggselv på 2 micron, men er litt usikker på hvor mye/lenge dens kal være oppi?
Noen som har noen fasit på dette?? Eks: Skal det mye mer i en vørter med OG 1.075 enn 1.050.
 
se på medlemssidene. Det står en fin rtikkel om O2 der

Hei og takk for svar, men her står det vel ikke hvilken type stone de bruker??? Det er vel stor forskjell på 0,5 og 2 micron vil jeg tro??
Kalrer heller ikke å finne noe godt svar på hvor mye O2 for forskjellige OG eller er jeg bare blind????
 
ca 1 min med 2 liter min er vel tommelfinger regel 1 på 25 liter, litt mer på sterke øl og lagere. blir ikke nøyaktig uten å måle. gjør det likt fra gang til gang, så har du et utgangspunkt.
 
ca 1 min med 2 liter min er vel tommelfinger regel 1 på 25 liter, litt mer på sterke øl og lagere. blir ikke nøyaktig uten å måle. gjør det likt fra gang til gang, så har du et utgangspunkt.

og det er med en 2 micron stein??? Synes grafen i artikkelen Oxygenation and pitch rates er litt rar. Burde det ikke stått med hvilken "flow" man oppnår disse resultatene???
 
Jeg har 2 micron stein. Pleier å kjøre 2 liter/min på vanlige ale og 3 liter/min på high gravity (over 1.070) og lagere. Dette har fungert veldig greit for meg iallefall.
 
Dette er ingen eksakt vitenskap, og trolig derav litt vag info.
Om OG er litt over eller litt under, eller om du bruker en stein på 0,2 eller 0,5 har mindre betydning.
2 liter i 1 min er utganspunktet for 25L.
Øk ved 'høy' OG og Lager.
Finn 'din' innstilling på O2 flaska ved og vende et litermål med vann i en vannkum og mål hvor lang tid du bruker på å fylle det med O2 / presse ut vannet... eller bruk et flowmeter...
Selv om nøyaktighet er viktig i mange faser av bryggingen, er dette et område hvor ihvertfall jeg har en binær tilnærming :)
 
Er det ikkje anbefalt 0.5 micron for rein oksygen? 2 micron er meir for dei som har akvariepumpe.
 
... og det er vel 1 liter i 1 minutt som er "standarden" på 25 liter med ale mener jeg å ha lest i flere andre tråder om temaet.
 
Liter per minutt måles med flowmeter. De kan kjøpes relativt billig på ebay eller aliexpress e.l.

Chris White gjorde en test på dette som han nevner i boka Yeast, side 79 :

(Shaking, 5 minutes: 2.71 ppm)
30 secs 02: 5.12 ppm
60 secs 02: 9.20 ppm
120 secs 02: 14.08 ppm

Dette var i en vørter på 20 liter / 1.077. Det ble brukt 0,5 micron beluftningssten, ren oksygen og flowmeter.

Det finnes nok ingen måte å regne ut nøyaktig hvor mye oksygen det er i vørteren for hjemmebryggere uten å måle med et "DO meter", men testen over burde gi en pekepinn. Fyller man i oksygen uten flowmeter er det så og si umulig å vite hvor mye oksygen man ender opp med i vørteren og man risikerer i værste fall å få altfor mye.
 
Har flowmeter så det er ikke noe problem.
Liter per minutt måles med flowmeter. De kan kjøpes relativt billig på ebay eller aliexpress e.l.

Chris White gjorde en test på dette som han nevner i boka Yeast, side 79 :

(Shaking, 5 minutes: 2.71 ppm)
30 secs 02: 5.12 ppm
60 secs 02: 9.20 ppm
120 secs 02: 14.08 ppm

Dette var i en vørter på 20 liter / 1.077. Det ble brukt 0,5 micron beluftningssten, ren oksygen og flowmeter.

Det finnes nok ingen måte å regne ut nøyaktig hvor mye oksygen det er i vørteren for hjemmebryggere uten å måle med et "DO meter", men testen over burde gi en pekepinn. Fyller man i oksygen uten flowmeter er det så og si umulig å vite hvor mye oksygen man ender opp med i vørteren og man risikerer i værste fall å få altfor mye.


Takk for svar. Har flowmeter så det er ikke noe problem, men bruker 2 micro stein og ikke 0,5. Ser flere anbefaler dobbel tid med 2 micon stein.
 
I utgangspunktet får man like mye oksygen ut av en 2 micron sten på 60 sekunder som en 0,5 micron sten ved 1l/min. (1 liter er vel c.a. 40000 ppm i 25 liter vørter avhenging av temperatur etc. men kun en liten del av dette løser seg i vørteren). Forskjellen ligger vel (slik jeg forstår det) i hvilken sten som best løser oksygenen i vørter.

Som man ser i testen fra Yeast boka ender man opp med 9,20 ppm oksygen i vørteren (med en 0,5 micron stein). 0,5 micron er som regel det man anbefaler til oksygenering av vørter med ren O2 da den lager mye finere bobler som mer effektivt løser seg i vørteren enn boblene en 2 micron sten lager... teorien er vel da at man ikke får like mange ppm i vørteren på 60 sekunder med 1l/min. med en 2 micron sten som med en 0,5 micron sten. (Jeg har ikke funnet noe test som bekrefter eller avkrefter dette...) Derfor er det anbefalt å oksygenere litt lenger med en 2 micron sten.

Prøv deg frem og se hva som fungerer best for deg og ditt utstyr/oppsett... Jeg hadde en 2 micron stein tidligere og kjørte ren oksygen i 1l/min i c.a. 120 sekunder på 21-22L vørter på 1.055-60. Dette fungerte godt for meg.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp