Brettanomyces Bruxellensis Trois

Hei godtfolk! Tenkte å kjøre en splitbatch i helgen og vil ettergjære den ene batchen med Brett! Det jeg tenkte å gjøre var å stikke om etter ca 1 uke og tilsette Brettanomyces Bruxelensis Trois. Spørsmålet er da, burde jeg stikke om til en glassballong og la den stå der i noen mnd før flasking? Eller gjære 2-3 uker på plastbøtte, flaske og lagre i romtemperatur? Og er det nødvendig å tilsette litt sukkerlake til Bretten når jeg gjør det? Noen tips? Første gang jeg skal prøve meg på de skumle bakteriene!
 
Sist redigert:
Tusen takk for svar! Da lærte jeg litt idag også :) leser litt på masse forskjellig samtidig inkl. Lacto og pedio. Går litt i surr kan man si :p Leste at jeg kunne tilsette brett etter 4-6 dager. Jeg er bare ute etter litt surt preg. På Vestbrygg kan jeg velge mellom Belgian sour mix og ovennevnte. Forslag til en annen strain sverd? Eller ville du anbefalt å tilsette lacto istedenfor?
 
Du kan tilsette brett når du vil. Brett gjør ikke ølet surt (med mindre det har masse tilgang på oksygen og dermed lager eddik). Brett Brux Trois er etter min erfaring ikke så spennende i sekundær, noe som kanskje ikke er så rart dersom punkt 2 over (SvErD) stemmer.

Hvis du vil ha ølet surt er det en fordel med enten lacto- eller pedio-bakterier, er vel begge deler i Belgian Sour Mix. Et alternativ er å kjøpe en flakse surøl (upasteurisert), og tilsette sedimentene fra den.
 
Det hørtes kult ut! Kanskje kost meg med en flaske Lærdøl på fredag da, så dumper jeg bare bunnfallet oppi når primærgjæringen begynner å gi seg?
 
Eller drikke flere flasker med surøl? Høhø. Men da rekker jeg å drikke en flaske på bryggedagen, lage en starter av sedimentet og tilsette etter primærgjæring da? #gira
 
Om du vil ha rask surning tilsett et rør/smackpack med Lacto samtidig med gjæren. Som andre har sagt over, Brett gir ikkje surt øl aleine. Du kan jo sjekke med Vestbrygg om de har mer av Wyeast De bom, den gir raskt surt og godt øl. Tar 2-3 måneder. Ungå Pedio om du har det travelt.
Har du god tid kan du bruke en eller annen Lambic blend eller sour mix, men regn da med 1-2 år.
 
Da fikk jeg tak på en smackpack med De Bom. Den er utgått på dato så gjæren er det nok ikke mye fres i, men fikk beskjed om at bakteriene fortsatt kunne brukes. Er det da OK å tilsette denne sammen med WLP566 Saison 2? Eller burde jeg vente til Saison gjæren er ferdig?
 
Det hørtes kult ut! Kanskje kost meg med en flaske Lærdøl på fredag da, så dumper jeg bare bunnfallet oppi når primærgjæringen begynner å gi seg?

Jeg synes at lærdøl var såpass tam, endimensjonell og lite sur/vill at jeg lurer på om denne kan være inokkulert? Isåfall nytter det ikke å tilsette bunnfallet, for da er jo vørteren kokt etter surningen. Dette er bare spekulasjoner fra min side, så ikke ta det for god fisk.
 
Jeg synes at lærdøl var såpass tam, endimensjonell og lite sur/vill at jeg lurer på om denne kan være inokkulert? Isåfall nytter det ikke å tilsette bunnfallet, for da er jo vørteren kokt etter surningen. Dette er bare spekulasjoner fra min side, så ikke ta det for god fisk.
En Grand Cru da kanskje?
 
Brett kan du ha i ved flasking f.eks, gitt at du ikke har mer enn 1.010 igjen på FG. Har forresten litt lignende planer selv. Får se hva våren vil bringe.
 
Jeg synes at lærdøl var såpass tam, endimensjonell og lite sur/vill at jeg lurer på om denne kan være inokkulert? Isåfall nytter det ikke å tilsette bunnfallet, for da er jo vørteren kokt etter surningen. Dette er bare spekulasjoner fra min side, så ikke ta det for god fisk.

Hva mener du med dette? Om Lærdøl er inokkulert med en ren kultur betyr ikke det at den er kokt. Har ikke fått smakt den ennå, er det ikke verdt det?
 
Tilbake
Topp