Brøler - PBW istedenfor StarSan

kjellebass

Norbrygg-medlem
Hei.
Har tappekveld i kveld. Atter en pils. Trodde jeg hadde satt klart en dunk med StarSan til å stikke over i og tilsette sukkerlake, men det viser seg at jeg lot dunken stå med PBW i stedet. Skulle skylle den og tilsette StarSan før tapping, endring i rutinene. Er vel en uke siden så det ble avglemt.

Jeg synes imidlertid det var litt lite futt i det jeg trodde var StarSan, lite skum, så jeg sprayet over dunken med ekte StarSan før omstikking. Slangen ble desverre også dyppet i pbw-løsningen.

Helte ut alt innholdet i dunk og slange før tapping så det er snakk om minimale mengder.

Er batchen tapt eller kan dette gå greit? Målte PHen på løsningen til 11 så det er vel ikke mye som har overlevd oppi der.
Vil det evt sette smak på brygget?

Føles kjipt å måtte tømme ut en batch som har gått etter boka helt til nå.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk
 
Har ikke noen godt begrunnet mening om saken å tilby - men synes du fortjener en sympatierklæring:).

Tror vel ikke du trenger å bekymre deg for mulig infeksjon, men om det setter smak, aner jeg ikke. Hell det for all del ikke ut. La det gjære ferdig, og kjenner du ikke noe når ølet er klart til tapping, er det vel en fair sjanse for at du ikke vil merke noe seinere, heller.
 
Har ikke noen godt begrunnet mening om saken å tilby - men synes du fortjener en sympatierklæring:).

Tror vel ikke du trenger å bekymre deg for mulig infeksjon, men om det setter smak, aner jeg ikke. Hell det for all del ikke ut. La det gjære ferdig, og kjenner du ikke noe når ølet er klart til tapping, er det vel en fair sjanse for at du ikke vil merke noe seinere, heller.


Takk for svar! :)
Mulig jeg formulerte meg litt uklart, men det var i forbindelse med tapping dette skjedde. Jeg tapper alltid ferdig gjæret brygg over i en ny dunk sammen med sukkerlake før faktisk tapping til fat eller flasker.
Det var den dunken som inneholdt rester av PBW, samt at slangen jeg brukte også var dyppet i PBW. Til tross for en liten knekk i moralen, tappet jeg alt over på flasker. Ble ca. 23 liter. Flaskene står nå og karbonerer i romtemp.
Får ta en smaksprøve etter 2-3 uker og se. Jeg har et lite håp om at det her er snakk om såpass små mengder PBW her at dette kan gå bra allikevel.
 

Ikke så hyggelig lesning, de pdfene, det skal sies. "PBW i mitt øl"-tråden føler jeg var ganske sprikende hva råd angikk. Der var det også snakk om vasking av alle flasker med PBW. Det synes jeg ville blitt i overkant. Men kun dunken som jeg lot renne av, deretter sprayet godt med en fersk batch starsan og igjen lot renne av, føles ikke så ille. Litt usikker på hva jeg ender opp med å gjøre. Skal i hvertfall avvente og sjekke om ølet smaker godt. Personlig er noe av det jeg liker best med ølbrygging, følelsen av å ha laget en batch som smaker godt. Om ikke PBWen ødelegger smaken er det i hvert fall en liten trøst at batchen egentlig var en suksess, til tross for at den kanskje ikke bør drikkes. :)
 
Ikke så hyggelig lesning, de pdfene, det skal sies. "PBW i mitt øl"-tråden føler jeg var ganske sprikende hva råd angikk. Der var det også snakk om vasking av alle flasker med PBW. Det synes jeg ville blitt i overkant. Men kun dunken som jeg lot renne av, deretter sprayet godt med en fersk batch starsan og igjen lot renne av, føles ikke så ille. Litt usikker på hva jeg ender opp med å gjøre. Skal i hvertfall avvente og sjekke om ølet smaker godt. Personlig er noe adet jeg liker best med ølbrygging, følelsen av å ha laget en batch som smaker godt. Om ikke PBWen ødelegger smaken er det i hvert fall en liten trøst at batchen egentlig var en suksess, til tross for at den kanskje ikke bør drikkes. :)

Jeg hadde nok drukket det ølet uten angst.

For det første er stoffene i PBW'en ekstremt uttynnet i ølet ditt, og hadde noen av dem vært farlige i så svak oppløsning, hadde PBW neppe vært i handelen - i alle fall ikke som vaskemiddel. For det andre er ikke ølet ditt en PBW-oppløsning med de egenskapene en korrekt blanding med vann har, siden det har en helt annen pH. ( En 1%-løsning av PBW har en pH på 11-12. Ølet ditt ligger antakelig mellom 4 og 4,5.)

Så det svaret fra en representant for Star Ch. som siteres her: PBW i mitt øl , virker rimelig.
 
Jeg gravde litt. De stoffene som har oppgitt giftighet ved svelging i databladet - natriummetasilikat og natriumperkarbonat - har faregrad 4, som er den laveste faremerkingsgraden. Det kvalifiserer ikke til å kalles "giftig", men det holder til "skadelig". (Graderingen finner du her, på s.275.)

Når du så ser på den konsentrasjonen av disse skadelige stoffene som finnes i ølet ditt, ville jeg tatt det helt med ro, og i stedet bekymret meg for virkningen av alkoholen:p. Alkohol er definitivt "giftig".

edit: Fun facts: 11 dødelige doser i hverdagslivet
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp