DIY meskepose til BIAB

Sarita er på  vei ut, jeg kjøpte en del meter på Ikea i Bergen siste jeg var der. Men min kone opplyser at det finnes et veldig tilsvarende stoff hos Jysk. Jeg syr ikke poser, men bare kler gryten og setter et strikk rundt kanten. Stoffet revner veldig fort i sømmene, men med min måte å gjøre det på holder det mye lenger.
 
Som tidligere nevnt er stoffet Teresia antakeligvis samme type, kjøpte selv 1.5 meter med dette og dumpet det rett nedi kjelen og festet med bagasjestropp, gadd ikke sy eller noe slikt, fungerer ypperlig.

Renner godt av og er utrolig enkelt å vaske, bare spyler med hageslangen eller dusjen også er det klart til neste brygg!
 
Biltema og de fleste sportsbutikker med respekt for seg selv har en jaktavdeling, her finner du tørkepose for slakt i forskjellige størrelser. De er grønn men funker som bare det. Jeg bruker selv biltema sin pose for småvilt i min 39 , krabbegryte.
 
Biltema og de fleste sportsbutikker med respekt for seg selv har en jaktavdeling, her finner du tørkepose for slakt i forskjellige størrelser. De er grønn men funker som bare det. Jeg bruker selv biltema sin pose for småvilt i min 39 , krabbegryte.
De så jo greie ut. Skal ha dobbelbrygg på lørdag, så da kan det jo være greit med 2 poser. Må sjekkes ut.:D
 
Kok posene godt før du mesker i dem så du er sikker på at ikke de avgir farge, de er jo tross alt grønn. Og de er helt sikkert ikke rein fra fabrikk. o_O
 
  • Like
Reaksjoner: TSH
Nei den er altfor grov
Det var da et bastant utsagn;) Mener du virkelig at polyester nettet fra Biltema er et bedre kjøp?

Tror vel heller du tenker mere generelt og i de banene som denne karen http://www.biabrewer.info/viewtopic.php?f=5&t=2144#p31165

Jeg opplever ikke posen fra Bryggselv som for grov, og kjøper ferdigmalt korn og spør om malingsgrad for BIAB (finere enn vanlig) fra samme butikk.
Har ikke reagert på mye mel/kornrester i bunn av gryta sammenlignet med når jeg bruker silbunn. Nå skal det sies at jeg gjerne resirkulerer noe vørter gjennom meske(posen) ved tapping da jeg har kran på kjelen. Såvidt jeg har forstått er grovere stoff helt ok sålenge kornet og melet holder seg på innsiden. Det meste bunnfaller jo uansett og mange gir dessuten blaffen og tar med all trub til gjæringskaret og hevder de får vel så bra resultat.
Jeg har mesket 10kg i denne posen, og tror nok den er solid nok til et par kg til.

Ser også at grov vs. fin var diskutert i starten av denne tråden
https://forum.norbrygg.no/threads/diy-meskepose-til-biab.8408/#post-77469

Jeg har kjøpt finere voile stoff, Teresia/IKEA og bruker dette i en hjemmelaget trub/humlesil når jeg føler for det, men ser ikke behovet for å sy en meskepose som tåler 10kg og gjentatt bruk av det stoffet. Whatever floats your boat.
 
Sist redigert:
Sorry nogen undergjæret. Jeg henviste til stth21 sitt innlegg. Den posen er altfor grov. Meskeposene til bryggselv er selvsagt ikke for grov som du selv sier :)
 
Sorry nogen undergjæret. Jeg henviste til stth21 sitt innlegg. Den posen er altfor grov. Meskeposene til bryggselv er selvsagt ikke for grov som du selv sier :)
Så bra, da var vi enige likevel. Virker som det hos noen kan være like mye kontrovers angående maskevidde på BIAB posen som på fisking med snurrevad og trål. *drumroll*
 
Tilbake
Topp