brew bucket VS Chronical

Staro

Norbrygg-medlem
Jeg har lyst til å gå vekk fra plastikkspannene og over til noe mer holdbart. Hos bryggselv.no selger de SS sine Brew buckets og chronical fermenters. Hva er egentlig forskjellen på de? er det bare krana i bunn som er forskjellen? Slik jeg ser det er brew bucket en ren erstatning for plastkarene, imens de koniske gir meg mulighet til å dumpe ut ifra bunn.

http://www.bryggselv.no/products/brew-bucket-fermenter-26-liter2
http://www.bryggselv.no/products/brew-bucket-fermenter-26-liter

Er det noen som har erfaringer med disse? Blingmann har jo også sine koniske, er de bedre? Kom gjerne med noen anbefalinger eller tips :)
 
Jeg har brew bucket og er godt fornøyd med den. Kan også stables hvis man har flere. Man har som du sier flere muligheter med konene, men BB er en vesentlig oppgradering fra europris spannene.

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk
 
Jeg stod og siklet på de samme hos Bryggeland (der er de forresten ganske mye billigere: http://bryggeland.no/bryggeutstyr/gjaeringskar-laser-tappekraner/chronical-fermenter-26-5-liter.html) og klarte ikke helt å bestemme meg. Hadde jeg gjort det, så hadde jeg sikkert vandret ut fra butikken med litt impulskjøpt bling.

Bøtta er rustfri og fin, men er i praksis bare ei rustfri gjæringsbøtte. Litt enklere å gjøre rent enn plast, sannsynligvis litt bedre egnet for langtids gjæring og ser altså bling ut. Men så begynte jeg å tenke på hvor mange plastbøtter jeg kan butte for prisen av ei rustfri...

Den koniske ser egentlig veldig bra ut. Forseggjorte detaljer og generelt mye bra. Ulempene for meg var at den var litt for høy til å være enkel å tappe i når jeg er ferdig med å brygge, og samtidig for lav for å tappe over i fat fra. (Dette er egentlig et generelt problem med mange koniske.) Dessuten er det veldig mye kraner og koblinger på en veldig liten beholder, så hele greia ser litt underlig ut.

Min konklusjon ble altså å ikke kjøpe. Bøtta synes jeg ikke ga nok valuta for pengene, sammenlignet med plastikk, og det koniske karet var ikke perfekt nok for prisen.
 
Jeg har både Blichmann og SS-konisk. Fordeler og ulemper med begge. Liker at SSen har termowell og tri clamp. Ventilene som følger med er imidlertid ikke allverden (og ball valve) samt byggekonstruksjonen virker noe mer skranten enn Blichmann. Mem Blichmann sin er meget kompakt og får plass i benkekjøleskapet mitt.

Har fått et helt annet forhold til gjær etter jeg gikk over til konisk. Kan lett anbefale både SS og Blichmann. Prisen kontra en plastbøtte er dog meget stiv.
 
Jeg har både Blichmann og SS-konisk. Fordeler og ulemper med begge. Liker at SSen har termowell og tri clamp. Ventilene som følger med er imidlertid ikke allverden (og ball valve) samt byggekonstruksjonen virker noe mer skranten enn Blichmann. Mem Blichmann sin er meget kompakt og får plass i benkekjøleskapet mitt.

Fordelen med triclamp, som vel både SS og Blichmann bruker, er at det er ganske greit å bytte deler. Jeg har hatt gode erfaringer med delene fra Brewer's Hardware:
https://www.brewershardware.com/Sanitary-Fittings/

Det som nesten fikk meg til å kjøpe SS er at de har et kjølelokk som jeg likte. Så vidt jeg har sett har ingen av de norske forhandlerne tatt inn denne, men den burde være kurant å skaffe. Så kom jeg på at jeg har tre halvferdige kjøleprosjekter på lokket og et på benken... Men jeg skal bygge ferdig et en gang, altså.
 
Kva er problemet med plast og surøl? Er det reingjering/gjenbruk av bøttene som er problemet eller er det anna? Forviten..
 
Dette kan mange andre mye mer om men, plast lekker O2. Bakteriene i surøl er veldig begeistret for O2 og snapper det i seg. Da får de vondt i magen og lager eddiksyre, som igjen fører til at det flotte surølet blir en batch med eddik. Better Bottle har O2 sperre, det samme har metall..
Kanskje ikke etter læreboka, men omtrent slik...
 
Fresing av bue er vanskelig - dog ikke umulig. MEN.. Vil det ikke være enklere å skaffe seg 10 cm av et rør i riktig dimensjon, og høvlet det flatt på utsiden i stedet?
Med et rundt rør i 10 cm høyde, vil man trolig ha nok materiale til en hel haug med fester. Laget en rask tegning for en tid tilbake, men poster den igjen her.ImageUploadedByTapatalk1432498532.171229.jpg
Tegningen var et eksempel på kjøling av et Corneliusfat, men prinsippet er likt for alle dimensjoner selv om jobben med å finne riktig dimensjon på røret kan variere.
 
Enda enklere: bøye til en aluminiumsplate. Hvis man mener alvor kan man i tillegg støpe fast peltierelementet i varmeledende epoxy.

Har forstått det sånn at det mest vriene med peltier er å sikre god nok kjøling på varm side.
 
Fordelen med triclamp, som vel både SS og Blichmann bruker, er at det er ganske greit å bytte deler. Jeg har hatt gode erfaringer med delene fra Brewer's Hardware:
https://www.brewershardware.com/Sanitary-Fittings/

Det som nesten fikk meg til å kjøpe SS er at de har et kjølelokk som jeg likte. Så vidt jeg har sett har ingen av de norske forhandlerne tatt inn denne, men den burde være kurant å skaffe. Så kom jeg på at jeg har tre halvferdige kjøleprosjekter på lokket og et på benken... Men jeg skal bygge ferdig et en gang, altså.

Noen ide om hvor det er best å kjøpe den kjøleren i så fall? noen erfaringer med noen seriøse butikker i utlandet som shipper hit?
 
SS Brewtech sitt opplegg er ikkje direkte ei fullt ferdig kjøleløysing. Det er ei løysing der du sirkulerar væske gjennom coilen i gjæringstanken til og frå eit magasin der du f.eks. har kald væske (f.eks. ein kjøleboks med isvatn) og så styrer termostaten(ser ut som ein STC-1000) når pumpa går. Så du må passa på å ha nok kjølevatn i tanken - eller varmt vatn om du skal varma. Så kjølinga må du altså ordna sjølv med isvatn.

Neida, det lar seg lett gjøre. Må bare bruke kulefres. Men det er mye mer moro å maskinere det i en 5-aksefres, selvfølgelig :)

Og eg som trudde vi hadde 3 aksar i eit rom. Pluss tid. Men det er vel ein dimensjon og ikkje ein akse.
 
Sist redigert:
Jeg ser for meg at jeg kan ha et baseng i "grønsaksskuffen" i benkekjøleskapet jeg gjærer lagerøl. og bruke dette som kjølegrunnlag til SS-kjøledingsen. Det kjøleskapet står på 9 grader konstant. Til å gjære 50 liter vil jeg heller ha en konisk frittstående med denne kjølingen enn å ha enda et kjøleskap som må være stort for å romme 50 liters konisk.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp