brew bucket VS Chronical

Og eg som trudde vi hadde 3 aksar i eit rom. Pluss tid. Men det er vel ein dimensjon og ikkje ein akse.

Verktøyet beveger seg i X, Y og Z. Og så kan det tiltes en eller to veier. Og så kan arbeidstykket roteres, vries og vrenges på. Opp til 9 akser. ImageUploadedByTapatalk1432558158.102535.jpg
 
Vurderer å kjøpe en Chronical Fermenter 26,5 l. Men lurer på om det blir for lite head space, når jeg brygger 25 l batcher. Erfaringer?
 
Dette kan mange andre mye mer om men, plast lekker O2. Bakteriene i surøl er veldig begeistret for O2 og snapper det i seg. Da får de vondt i magen og lager eddiksyre, som igjen fører til at det flotte surølet blir en batch med eddik (....)
Eddik kan vel bare lages av eddiksyrebakterier, som vel i liten* grad brukes til surøl?
*Med untak av Flams surøl, i følge wiki :)
 
Har sittet på gjerdet lenge nå, så klinte til å kjøpte en 53 liter. Økonomisk-sannsynligvis helt idiotisk, men så er det med å bli bitt av basillen, drøm om å dumpe trub, gjenbruk av gjær, unngå autolyse uten racking, muligheter for temperatur måling inne i vørteren..... Klarte ikke å holde meg :D

Dessuten er dollarkursen høy, og da kan jeg jo rettferdiggjøre dette med at prisen kanskje vil bli enda høyere, og at mange ikke har justert prisene sine.

Finnes det andre argumenter som jeg kan bruke i min iver etter rettferdiggjørelse?
 
børster liv i denne tråden.

Sitter å vurderer en slik, men jeg brygger 25L batcher. Ser det er en som mener det blir 1cm headspace, stemmer dette? hvor mye er max antall L isåfall? er det store problemer å borre til et hul for thermowell?
 
1cm fra toppen er nok feil. har to stk av disse og brygger ofte 25 liter (Mener at bøttene er 30L). Er det hissig gjær har det hent et par ganger at det har kommet ut gjærlåsen.
 
Jeg tror dere snakker om forskjellige ting her. @Odland sier Blichman har 1cm headspace. Det virker som om du Dag Frode snakker om SS sin?
 
Er vel heller at Odland snakker om Chronical Fermenter (tradisjonell konisk), mens Dag Frode snakker om Brew Bucket (konisk bøtte). Begge SS.
Eller?
 
Okei. Da går jeg for speidel sin. Brygger som regel 50L batcher. Tenkte jeg skulle bytte ut en å en gjæringskar. Gjærer i en fryser, så jeg har ikke plass til en 50L konisk.
 
Jeg har både Blichmann og SS-konisk. Fordeler og ulemper med begge. Liker at SSen har termowell og tri clamp. Ventilene som følger med er imidlertid ikke allverden (og ball valve) samt byggekonstruksjonen virker noe mer skranten enn Blichmann. Mem Blichmann sin er meget kompakt og får plass i benkekjøleskapet mitt.

Har fått et helt annet forhold til gjær etter jeg gikk over til konisk. Kan lett anbefale både SS og Blichmann. Prisen kontra en plastbøtte er dog meget stiv.

Kan du fortelle litt om det nye forholdet du fikk til gjær ved konisk kar? Opplever du mindre usmaker? Sitter selv og vurderer å gå bort fra plastbøtter og ikke minst flat bunn..
 
Tilbake
Topp