FrankD
Norbrygg-medlem
Eddik kan vel bare lages av eddiksyrebakterier, som vel i liten* grad brukes til surøl?Dette kan mange andre mye mer om men, plast lekker O2. Bakteriene i surøl er veldig begeistret for O2 og snapper det i seg. Da får de vondt i magen og lager eddiksyre, som igjen fører til at det flotte surølet blir en batch med eddik (....)
25l merket er 1cm fra toppen på denne så det blir nok i knappeste lagetVurderer å kjøpe en Chronical Fermenter 26,5 l. Men lurer på om det blir for lite head space, når jeg brygger 25 l batcher. Erfaringer?
Jeg har både Blichmann og SS-konisk. Fordeler og ulemper med begge. Liker at SSen har termowell og tri clamp. Ventilene som følger med er imidlertid ikke allverden (og ball valve) samt byggekonstruksjonen virker noe mer skranten enn Blichmann. Mem Blichmann sin er meget kompakt og får plass i benkekjøleskapet mitt.
Har fått et helt annet forhold til gjær etter jeg gikk over til konisk. Kan lett anbefale både SS og Blichmann. Prisen kontra en plastbøtte er dog meget stiv.
PET sine plastbøtter kan vel brukes til surøl og fruktøl? Mangler dog konisk bunn.. Denne fermentasaurus er jo enda et alternativ..En forskjell er vel at rustfri bøtte kan brukes til surøl, noe som ikke plast kan.