Nye flasketyper i NM

gustavf

Administrator
Norbrygg har i mange år brukt 0,33 returflasker som eneste lovlige emballasje i konkurranser. Disse flaskene er i ferd med å bli faset ut, og blir mer og mer vanskelig tilgjengelig. Det er derfor nødvendig å justere reglene for hvilke flasker som tillates i konkurranser.

I tillegg til å finne flasker som er lettere tilgjengelig, har dommerne ønsket å ha litt mer øl tilgjengelig for å gjøre dømminga enklere og mer rettferdig. Det passer bra med at de fleste hjemmebryggere bruker halvlitersflasker.

Ettersom det ikke finnes standard flasker som er lett tilgjengelig, kommer vi til å lage noen regler for type flasker. Målet er å dekke de mest brukte flaskene, samtidig som de skal være like nok til at de er enkle å håndtere når mange hundre flasker skal håndteres i bedømminga.

Forslaget til flasker som tillates til NM 2016 er:
  • 0,33 bjørnunger (disse vil tillates i 2016 og sannsynligvis 2017, men de som planlegger for 2017 bør flaske på «ny» type).
  • Flasker som tilfredstiller alle disse kravene:
    • Volum 0,5 liter
    • Brune glassflasker
    • 26 mm kronekork («vanlig ølkork»)
    • Diameter ikke over 74 mm
    • Høyde mellom 250 og 275 mm
    • Ingen logo eller tekst preget inn i glasset.
Dette skal dekke de mest brukte halvlitersflaskene fra de fleste norske mikrobryggeriene. En del flasker som er lavere eller tykkere enn normalt, blir ikke tillatt. Husk at flaskene fortsatt skal være helt fri for etiketter og merker.

Eksempler på tillatte flasker:
A00-bjoernunge.jpg A05-68-256.jpg A01-69-271.jpg A04-67-260.jpg
 
Og nå som jeg for en gangs skyld var forrut og flasket juleølet på bjørnunger
Jaja, da har jeg mulighet for å sende inn til både juleølkonkurransen og NM
Endelig står man fritt til å sende inn det beste øllet man har og ikke bare de med rett flaske


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Yay, da kan jeg også delta i disse konkurransene!

Men spørsmål: hvorfor ikke også tillate longneck 0.33l-flasker? De er da også ganske så vanlige, og ville passe i enhver kasse hvor det også passer en halvlitersflaske. Med andre ord øker man mulighetene uten å forverre logistikken (såvidt jeg kan forstå). Mulig jeg mangler relevant innsikt i logistikken.
 
Egentlig kunne man vel funnet de kassene man skal bruke, måle bredde, dybe og høyde i hvert rom og lage regelen: "alle flasker som passer i denne kassa".
 
Yay, da kan jeg også delta i disse konkurransene!

Men spørsmål: hvorfor ikke også tillate longneck 0.33l-flasker? De er da også ganske så vanlige, og ville passe i enhver kasse hvor det også passer en halvlitersflaske. Med andre ord øker man mulighetene uten å forverre logistikken (såvidt jeg kan forstå). Mulig jeg mangler relevant innsikt i logistikken.
Det henger vel sammen med ønsket om å ha litt mer øl tilgjengelig for bedømmingen uten å måtte ta inn flere flasker.
 
Men det blir fort mye øl som må sendes inn hvis det er 4 halvlitere
Nesten ikke noe igjen til brygger da


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Og nå som jeg for en gangs skyld var forrut og flasket juleølet på bjørnunger
Jaja, da har jeg mulighet for å sende inn til både juleølkonkurransen og NM

Vi er ikke sikre på om vi rekker å få endret all logistikken rundt juleølkonkurransen, så inntil videre er det bjørnunger som gjelder der.
 
Egentlig kunne man vel funnet de kassene man skal bruke, måle bredde, dybe og høyde i hvert rom og lage regelen: "alle flasker som passer i denne kassa".

Ja, det er omtrent det vi har gjort (74x74x275 mm). Så vil vi har ei minstehøyde for å gjøre flaskene likere og sikre at det blir reell blindsmaking også i mindre konkurranser.

Om noen vet om passende kasser, er det veldig, veldig fint. Mangelen på fungerende kasser/esker har vært den viktigste grunnen til at vi har vært tilbakeholdne med å godta nye flasketyper.
 
Hva er grunnen til at flasker skal være glass? Hvorfor ikke tillate PET-flasker av typen http://bryggeland.no/coopers-pet-flasker-24x0-5l-1952.html ?

Plastflasker er lite brukt, og det vil øke sannsynligheta for at flaskene kan kjennes igjen gjennom bedømminga og gjøre det vanskeligere å sikre at smakinga er ei reell blindsmaking. Det er også grunnen til at vi ikke godtar flasker med bryggerilogo eller fliptop.

Forøvrig er den typen plastflasker du nevner utenfor standardmålene vi har satt. Diameteren på ca 67 mm er innenfor, men den er for lav, med ei høyde på ca 238 mm.
 
Gode nyheter dette her. Har aldri brukt bjørneunger og derfor ikke hatt anledning til å sende inn. Hvordan er det med korker, egentlig? Er alle korkfarger tillat?
 
Gode nyheter dette her. Har aldri brukt bjørneunger og derfor ikke hatt anledning til å sende inn. Hvordan er det med korker, egentlig? Er alle korkfarger tillat?
Alle korkfarger, men det kan ikke stå noe på dem. Jeg merker feks alle flaskene mine med sprit-tusj, jeg må fjerne det (håndrens funker som fy)
 
Ja, det er omtrent det vi har gjort (74x74x275 mm). Så vil vi har ei minstehøyde for å gjøre flaskene likere og sikre at det blir reell blindsmaking også i mindre konkurranser.

Om noen vet om passende kasser, er det veldig, veldig fint. Mangelen på fungerende kasser/esker har vært den viktigste grunnen til at vi har vært tilbakeholdne med å godta nye flasketyper.

Humle og malt har noen kasser som jeg bruker til 0.5l. Passer alle vanlige typer 0.5l som jeg har vært borti.

http://humleogmalt.no/olkasse?search=Kasse
 
Plastflasker er lite brukt, og det vil øke sannsynligheta for at flaskene kan kjennes igjen gjennom bedømminga og gjøre det vanskeligere å sikre at smakinga er ei reell blindsmaking. Det er også grunnen til at vi ikke godtar flasker med bryggerilogo eller fliptop.

Forøvrig er den typen plastflasker du nevner utenfor standardmålene vi har satt. Diameteren på ca 67 mm er innenfor, men den er for lav, med ei høyde på ca 238 mm.

I innledninga sto det at dette var eit forslag - her verkar det jo som om det er vedtak på dette ??

a) "vi ikke godtar"
b) "utenfor standardmålene vi har satt? "

Då er det vel lite vits for andre å foreslå noko som helst?

Og så er det vel også slik at om dette er vedtatt så er det vedtatt av styret i Norbrygg? eller har styret kanskje delegert det til eit organ vi ikkje har referat frå?
 
Og så er det vel også slik at om dette er vedtatt så er det vedtatt av styret i Norbrygg? eller har styret kanskje delegert det til eit organ vi ikkje har referat frå?

Det er Dommerkomiteen som har ansvaret for det meste av reglementet, og dette var tatt opp i møtet 26. august. Dette er det dommerkomiteen kommer til å foreslå som regler til NM 2015.
 
Vi er ikke sikre på om vi rekker å få endret all logistikken rundt juleølkonkurransen, så inntil videre er det bjørnunger som gjelder der.
Er det noe mer klarhet i dette? Blir det kun bjørnunger i juleølkonkurransen?
 

Similar threads

Tilbake
Topp