Rask gjæring?

Hei

Satte en batch med belgian blonde på søndag. OG 1,060. Det begynte raskt å ploppe i gjærlåsen, stormgjæring i ca halvannen dag. I går var det bare så vidt "liv" og i dag har jeg ikke hørt noe. Målte SG som var 1.017. Det lukter litt surt/råttent av ølet. Jeg lurer på om jeg brukte for mye gjær, brukte 2 pakker tørrgjær (2x11,5g) på ca 18l vørter, fordi det fikk beskjed om på min lokale bryggbutikk. Virker nesten som om gjæringen gikk for fort? Er det for tidlig å si at noe er galt?
 
Hei

Satte en batch med belgian blonde på søndag. OG 1,060. Det begynte raskt å ploppe i gjærlåsen, stormgjæring i ca halvannen dag. I går var det bare så vidt "liv" og i dag har jeg ikke hørt noe. Målte SG som var 1.017. Det lukter litt surt/råttent av ølet. Jeg lurer på om jeg brukte for mye gjær, brukte 2 pakker tørrgjær (2x11,5g) på ca 18l vørter, fordi det fikk beskjed om på min lokale bryggbutikk. Virker nesten som om gjæringen gikk for fort? Er det for tidlig å si at noe er galt?
Ja.
 
Hadde nok klart deg med en pose. Hvis den I tillegg stod i et rom på 19-20 grader så er det ikke rart det gikk fort. Bare la den stå så blir den fin. Med så rask gjæring så er det mye som skjer på kort tid og da kan det lukte / smake litt for mye av det rare.
 
Hvor lenge bør den stå om man bruker for mye gjær? Har gjort akkurat same blemmen på en wit.. Har stått 9 dager nå, og planer er å flaske etter 14 dager..
 
La den stå like lenge så er du safe. Ting går som regel raskere med mer gjær, men det vil også si at det er mindre næring og oksygen tilgjengelig for hver enkelt celle.
 
Tilbake
Topp