ingen skum i jule stouten :(

jeg har prøvesmakt litt på første julebrygget og ble litt misfornøyd med skummet.
det kommer så si ingenting skum selv om jeg heller det i et glass, tilbake i flasken og så tilbake i glasset engang :(

jeg tilsatte 250g laktose ved de siste 15 kokeminuttene på en batch som endte på ca 16 liter .

hjelp :S

smaken var derimot konge :) litt sterkt da men det er jo jul snart :p
 
Bygger på med noen spørsmål i saken:
*Når tappet du?( Er dette noe som kan komme seg etter hvert?)
*Brukte du klarningsmiddel? (Kan for øvrig dette ha noe med saken å gjøre? )
*Hvor sterkt? (Jeg vet at veldig sterke øl kan ha en utfordring å få skumfasthet )
 
Jeg har tappet stouten på fat og bestilt stoutkran fra olbrygging.no og nitrogenadapter fra Tapcooler, og håper at dette kan være løsningen for meg, ihverfall.
 
Hei Krister,
Du nevner ikke noe om du har tilsatt sukker/sukkerlake ved flasking.
Men hvis du kun har tilsatt lactose er nok grunnen nettopp det.
Lactose/melkesukker er såkalt "non-fermentable sugar" og har kun den egenskap at du får et øl med vekt på kremet/melkeaktig øl.
Foreslår du rekorker med sukkerlake så får du et godt øl til jul :)
 
Hei Krister,
Du nevner ikke noe om du har tilsatt sukker/sukkerlake ved flasking.
Men hvis du kun har tilsatt lactose er nok grunnen nettopp det.
Lactose/melkesukker er såkalt "non-fermentable sugar" og har kun den egenskap at du får et øl med vekt på kremet/melkeaktig øl.
Foreslår du rekorker med sukkerlake så får du et godt øl til jul :)
Har brukt standarden halvt gram pr liter øl
 
Bygger på med noen spørsmål i saken:
*Når tappet du?( Er dette noe som kan komme seg etter hvert?)
*Brukte du klarningsmiddel? (Kan for øvrig dette ha noe med saken å gjøre? )
*Hvor sterkt? (Jeg vet at veldig sterke øl kan ha en utfordring å få skumfasthet )
Og 1091 fg uvisst siden hydrometeret gikk i gulvet
Brukte en stk protaflokk tab'.
Flasket den 19.10 testet den 22.10
 
Flasket den 19.10 testet den 22.10
Hvis du testet 3 dager etter flaskin, så er det ikke rart at det er lite skum og kullsyre. Gi gjernet ølet 2 uker på flaske før det har fått utviklet seg ordentlig.
Har brukt standarden halvt gram pr liter øl
Litt usikker på om du her snakker om lektose eller sukker til karbonering. Hvis du har brukt et lavt gram sukker pr liter til karbonering, så er det relativt lite. "Standarden" er 6 gram pr liter
 
Åpnet noen stykker, kommet kullsyre men så si ingen skum . Det lille skummet som kom er brunt også om det har noe å si?
Hvor mye kullsyre er kommet? Dersom det er svært lite, er det også å forvente at det er svært lite skum. Fargen på skummet kommer av all den mørke malten :) Det kunne vært oppklarende om du kan komme med en kommentar til det jeg skrev i post #12
 
Et halvt gram sukker pr liter for karbonering? Standard er vel 6gr pr liter +/- ett gram eller to alt ettersom type og egen preferanse :)

*Edit: ser internettet har spilt meg et puss og bare vist halvparten av kommentarene, er visst besvart av ande alt :)
mente selvfølgelig 5g pr liter :) har fått meg slik doserings skje som er på 0,33 L halvliter og 0,75 L :)
 
Hvis du testet 3 dager etter flaskin, så er det ikke rart at det er lite skum og kullsyre. Gi gjernet ølet 2 uker på flaske før det har fått utviklet seg ordentlig.

Litt usikker på om du her snakker om laktose eller sukker til karbonering. Hvis du har brukt et lavt gram sukker pr liter til karbonering, så er det relativt lite. "Standarden" er 6 gram pr liter
tilsate laktosen 15 min før kokeslutt og 5g sukker til karbonering pr L.

øllet har stått over 2 uker nå på 18 grader og dannet godt med kullsyre. jeg skulle sikkert bare hatt mere laktose og eller tilsatt maltodextrine ?
 
tilsate laktosen 15 min før kokeslutt og 5g sukker til karbonering pr L.

øllet har stått over 2 uker nå på 18 grader og dannet godt med kullsyre. jeg skulle sikkert bare hatt mere laktose og eller tilsatt maltodextrine ?
Laktose og maltodextrine er ikke gjærbart så mer av disse gir deg et søtere øl men har lite med karbonering og skum å gjøre :) Vil du ha mer skum/kullsyre så er det sukker som gjelder. Mine øl står som regel 2 uker i romtemperatur for karbonering, noe lenger om de er kraftige øl med litt mer alkohol :)
 
Kaster meg inn i forumet, har bomma på carboneringstida i temp. rom , mitt øl fikk ikkje meir enn 2 dg deretter kjølerom 4 grader. Ingen skum, tok flaskene tilbake på temp.rom ca 24 grader og der får dei stå i 14 dg. Dersom skummet fortsatt uteblir, kan eg då rekorke flaskene og sjølvsagt etterfylle med sukker? Har ein mistanke om for lite sukker då eg kjølte ned sukkerlaka i kjøerom og kanskje noe av sukkeret då vart liggande i bunnen på kjelen.Laka vart kanskje litt for kald. Håper jobben min ikkje er bortkasta, uansett øvelse gjer meister
 
Kaster meg inn i forumet, har bomma på carboneringstida i temp. rom , mitt øl fikk ikkje meir enn 2 dg deretter kjølerom 4 grader. Ingen skum, tok flaskene tilbake på temp.rom ca 24 grader og der får dei stå i 14 dg. Dersom skummet fortsatt uteblir, kan eg då rekorke flaskene og sjølvsagt etterfylle med sukker? Har ein mistanke om for lite sukker då eg kjølte ned sukkerlaka i kjøerom og kanskje noe av sukkeret då vart liggande i bunnen på kjelen.Laka vart kanskje litt for kald. Håper jobben min ikkje er bortkasta, uansett øvelse gjer meister
Går fint an å etterfylle med sukker ja. Bare husk at om du tenker å helle i sukker i tørr form, og det er noe grad av CO2 i ølet, så kommer det til å bruse heftig over. Det enkleste er nok sukkerlake.
 
Tilbake
Topp