Humleskjema for smakshumle og aromahumle

Hei.

Nok en tråd om humle...

Jeg er i gang med å sette opp oppskrift for Single Hop IPA serie, eller Smash IPA serie om du vil. Planen er å brygge en "base" for så å dele denne opp med ulike humletilsetninger. Først og fremst er jeg ute etter IPA med mye humlesmak.

Tanken er å bruke samme humleskjema i de forskjellige batchene, men med ulik mengde humle for å oppnå tilnærmet lik IBU. Mulig humleintensiteten vil bli veldig forskjellig men ønsker i første omgang å gjøre det enkelt, derfor samme skjema.

Har lest mange flotte tråder her på forumet den siste tiden og lært mye om humle. Takk til alle som kommer med konstruktive tilbakemeldinger og lærerik informasjon! Men en ting har jeg ennå ikke helt for meg, og det handler om når humle tilsettes i forhold til smak/aroma. F.eks. forskjellen på å tilsette humle 5 min vs 2 min, eller 1 min vs 0 min... Basic'en har jeg skjønt, men som sagt ønsker jeg å oppnå mest mulig smak og aroma.

Notatene så langt er som følger:
Malt: 100% Maris Otter evt. 100% Pale malt
Humle: ikke bestemt ennå men kanskje Cascade, Citra, Amarillo, Columbus, Simcoe...
IBU: 55-65
Gjær: Safale US-05/WLP001

Tilsetting av humle er jeg da mer usikker på. Første tanken var noe som: 60, 30, 15, 10, 5, 2, 0, Tørrhumle. En litt forenklet tanke ble: 30, 15, 10, 5, 0, Tørrhumle

Det er jo også noen som tilsetter humle ved 90 min, 20 min, 1, eller hvert 5. min, eller 10. min osv.... Men dette ser jeg bort i fra nå.

Det jeg egentlig lurer på er hvordan man grovt kan dele opp tilsettingene. Hvor stor forskjell er det mellom å tilsette humle på 5 min, 2 min, 1 min og 0 min? Er det slik at 5 min vil gi mer smak enn 2 min, og 2 min vil gi mer aroma enn 5 min? Kjenner en normal gane forskjellen på 2 min og 0 min.

Alle erfaringer og synspunkter rundt dette tas i mot med takk.
 
Jeg har brygget en del singel hop IPA/APA og testet mange forskjellige humleskjemaer. Det jeg kanskje har fått mest sansen for er humle på 60,10 og 1 minutt, samt tørrhumle. Jeg har forsøkt å tilsette humle på tidligere tidspunkter også, men man må da kjøre på med mindre mengder for at ikke bitterheten skal bli for høy. Jeg har alltid vært ute etter mye smak og aroma og har da falt ned på at det er bedre med de helt sene tilsetningene da man kan kjøre på med mye mer humle uten å "booste" bitterheten for mye, og samtidig få masse smak og aroma. Det svarer ikke helt på spørsmålet ditt, men det er i hvert fall min erfaring så langt...
 
Greit skjema Marius K. viser til.
Går du for like mengder på senhumlene (hhv 10, 1 og tørr hvis det skjemaet brukes) og justerer bitterhumla så IBU blir lik?
 
Synes å ha erfart at 1/0 min humlen har mindre aroma effekt, da det kun tar 2-3min å kjøle fra 100gr til 70gr i mitt oppsett. Derfor har jeg fyttet den til whirlpool/steeping, dvs kjøler til 65-70 grader, tilsetter humlen og lar den trekke i 15-20 minutter. Vanligvis er skjemaet; 60min, 15min, whirlpool, tørrhumle (5dager). 60min humlemengde justeres for å nå ønsket IBU, Lik mengde ved 15min/wirlpool og noe mer (+30-50%) for tørrhumlen.
 
Greit skjema Marius K. viser til.
Går du for like mengder på senhumlene (hhv 10, 1 og tørr hvis det skjemaet brukes) og justerer bitterhumla så IBU blir lik?

Jeg har brukt samme mengde på 10 og 1 minutt, eventuelt noe mer på 1 minutt da denne bidrar mindre til bitterheten. Bitterhumlen på 60 min justerer jeg bare til ønsket IBU, men ikke nødvendigvis den samme hver gang. Til tørrhumle har jeg gjerne lagt meg på 5/6 gram per liter, men skal teste opp mot 10 gram per liter på min neste IPA. Her skal jeg forøvrig teste en oppskrift som kun har humle på 60 og ved kokeslutt. Spent på hvordan det blir.
 
Tenkte egentilg på om Camørn ville bruke samme mengder til smak/aroma i alle batchene,
ikke på ulike tider i en og samme batch. Og så kun justere med bitterhumla.
 
Takker for innspill!
Fokuset mitt er smak og aroma, så mengden humle vil jeg legge på sen tilsetting. Bitterhumla vil da bli justert for å få riktig IBU. Jeg tenker kanskje at jeg kjører 30 min bitterhumle og ikke 60 for å kanskje få ut mer smak. Mener å ha lest noe på forumet her at noen gjør det.
Så i de ulike batchene vil mengde smakshumle og aromahumle være tilnærmet like, men bitterhumlemengde vil variere. Tenker jeg hvert fall nå.
Kanskje bruke mer humle jo senere den tilsettes vørteren for å makse smaken.
Mengdemessig med humle tenker jeg minimum: 3-6 g/l ved tørrhumling og 2 g/l ved smaks- og aromahumling. Men jeg kjører gjerne på med mer om noen har gode erfaringer med det.

Men er det noen store forskjeller mellom f.eks. 5, 2, 1 og 0 min?

Jeg ser fortsatt for meg dette humleskjemaet: 30, 15, 10, 5, 0, Tørrhumle. Eventuelt droppe 15 min humla og kjøre på mer ved 10, 5 og 0 min.
 
Usikker på om det er mulig å kjøre noen småskalatester for humleskjema. Skal brygge i morgen. Kommer da til å skylle ut litt ekstra vørter på + 1.020.
Deler 2-3 liter vørter på 4 store PET-flasker.
Kjører en variasjonstest, dvs. en test for å kjenne variasjon i smak, ikke for å finne en optimal balanse. Dette vil trolig ikke smake veldig godt :)

Deler 2-3 liter i fire, og koker delene hver for seg med Citra med følgende Humletilsetning. Justerer første tilsetning for å oppnå samme IBU
0. 60min (kontroll)
1. 60min + 5min + 1min
2. 30min + 10min + 5min
3. 60min + HumleStopp 65C@20min
Gjærer på PET flaskene
 
Jeg tror jeg ville droppet 15 minutters tilsetningen, og kjørt 30,10,5,0 og tørrhumle og heller guffet på mer fra 10 minutter og inn. Gjerne mer enn 2 gram per liter og.. :)

Uten å ha forsket veldig på dette vil jeg tro at 5 minutter nok vil bidra en god del mer til bitterheten enn 0 min, så sant du ikke bruker veldig lang tid på å kjøle ned. Samtidig vil den nok også bidra med noe mer smak.
 
Takker for alle kommentarer og tips.
Noen som har erfaringer med forskjellen på 60 min og 30 min ? Er det noe merkbart forskjell?
 
Tilbake
Topp