DYI Gjæringsskap - kan noen lage en guide?

Dersom kjøleskapet står i romtemp trenger du ikke varmekilde. Da er det bare tempsensoren som må inn i kjøleskapet, og du slipper problemet med å ikke få døra igjen.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Dersom kjøleskapet står i romtemp trenger du ikke varmekilde. Da er det bare tempsensoren som må inn i kjøleskapet, og du slipper problemet med å ikke få døra igjen.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Takk for innspill! Det har jeg egentlig ikke tenkt på! Hos meg står skapet i rundt 17-22 grader hele året (avhengig av utetemperatur som påvirker innetemp), så da kan jeg jo faktisk droppe hele varmekilden!..... Da burde jeg vel egentlig også gått for en UT-200 istedenfor STC-1000 siden førstnevnte også har CE-godkjenning... Jaja....

Dog; vil ikke kompressoren slites ut uansett om STC har kompresor-delay? For å holde jevn temp på f.eks. 15 grader inne i skapet vil den jo starte hver gang temperaturen tipper over f.eks. 16 grader (avhengig av parameter for maks variasjon i temp)... Ser for meg at dette vil skje 50 ganger i døgnet eller så?....
 
Når du ikke har varmekilde, vil det gå treigere å varme opp kjøleskapet, og derfor vil kompressoren slå inn færre ganger.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Tak for videre innspill!

Har sjekket ut brewpi, men det ser ut til at de har byttet ut "billigmodellen" (bestående av raspberry pi + temperaturkontroller) med en ny "integrert enhet" som dessverre var ganske dyr... 1250.- + frakt + moms + evt. tollgebyr...

Jeg har derfor bestilt en STC-1000+ inkl. "spesialboks" (http://plopp-plopp.com/produkt/stc-1000-spesialboks/). I utgangspunktet hadde det gått greit å laget en slik boks selv, men når jeg sjekket pris på boks, stikkontakter ledninger etc. så var det ikke mange hundre kronene i differanse opp til denne "spesialboksen"...

STC-1000 vil bli koblet opp mot kjøleskap i full høyde som står klar i kjelleren.

Jeg hadde i utgangspunktet planlagt å bruke varmekappe ("frostkvakt" i futteral), men så har jeg lovet bryggekompisen min at også han kan få gjære "sitt" gjæringskar i bryggeskapet hos meg (det er jo høyt nok).... Altså må jeg kanskje ha en annen måte å tilføre varme på enn varmekappe... Jeg kunne jo ha brukt "en lang varmetråd", men da vil kanskje temperaturen være forskjellig fra "kar til kar" dersom den ene bøtta får litt mer kontakt med frostvakten enn den andre...

Altså kan det se ut til at jeg havner på en løsning hvor jeg bruker en varmeplate/ovn til å varme skapet...

Dersom noen har gode tips til hvordan jeg kan gjære to gjæringskar i ett skap, med stc-1000 som kun en temperaturprobe, så hadde jeg satt stor pris på det :)

Det er kanskje mulig å plassere det ene karet oppå det andre (litt på skrå slik at gjæringslåsen på det nederste ikke havner i klem), og så legge temperatursensoren mellom karene...? Denne vil vel da reflektere temperaturen i begge karene... Alternativt plasserer jeg bare inn ei hylle (som tåler mye) og har sensoren montert på det ene karet... Regner ikke med at temperaturdifferansen blir veldig stor mellom karene... Jeg kan også bruke en pc-vifte eller to til å sirkulere luften i skapet slik at temperaturen blir så jevn som mulig..

Innspill? Tanker? :)

Her er en billigoppskrift på brewpi : http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=466106

Bruker den selv.

peram


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Dersom kjøleskapet står i romtemp trenger du ikke varmekilde. Da er det bare tempsensoren som må inn i kjøleskapet, og du slipper problemet med å ikke få døra igjen.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
Det hender nå at man ønsker gjæringstemperatur over 25 grader, men da er det vel bare å fyre opp i peisen eller badstua :)
 
Har testet og målt mange forskjellige typer varmekilde, men mange av dem har for høy watt, og for mye restvarme etter at de er skrudd av. Dette skaper problemer...
Fordelen med en pære (keramikkpære) er at du får dem i mange watt styrker, og siden det er en pære - kan du alltids sette på en lysdimmer for å styre watt-styrken enda bedre.
Billig-varianten er en tradisjonell lyspære på 60w (utfaset :) ) som du putter i en suppeboks (eller annet) av metall. Så lenge lyset ikke kommer ut, står du igjen med en dimmbar varmeenhet som er nesten helt gratis :)
400372.jpg
 
Har testet og målt mange forskjellige typer varmekilde, men mange av dem har for høy watt, og for mye restvarme etter at de er skrudd av. Dette skaper problemer...
Fordelen med en pære (keramikkpære) er at du får dem i mange watt styrker, og siden det er en pære - kan du alltids sette på en lysdimmer for å styre watt-styrken enda bedre.
Billig-varianten er en tradisjonell lyspære på 60w (utfaset :) ) som du putter i en suppeboks (eller annet) av metall. Så lenge lyset ikke kommer ut, står du igjen med en dimmbar varmeenhet som er nesten helt gratis :)
Vil anta at direkte oppvarming av karet som ved bruk av varmekabel (med lite rest varme) vil gi mindre overskynting enn ved bruk av indirekte dvs feks lyspære som varmer opp en boks som varmer opp lufta som til slutt varmer opp karet, uten at jeg har "forsket" på det....Koreabandet som jeg bruker gir maks 0.1 grad overskyting innenfor reguleringsparametrene for STCen...
 
Hei,

Jeg har kjøpt inn hele pakka nå og lurer på om dere lar stc'n ligge og hvile i bunnen av boksen eller om dere for den til å stå i lufta? Vil tro sistnevnte er best ift varme, men hvordan får dere den da til å stå? Legger dere noe under som den hviler på?
 
Stc 1000 er laga for å stå montert I siden av ein box / skapdør. Det er med ein slags klemme ordning som du fester den med

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Har lest tråden din Glenn og tar utgangspunkt i samme oppsett + 10A sikring. Har bare ikke skjønt klips-delen på stc'n.

Antar jeg skjærer hull i dimensjonene til baksiden slik at fronten skjuler åpningen, men ser ikke helt hvordan den holder seg der. Merker det vel når jeg har fått skjært hull:)
 
Tilbake
Topp