Søker hjemmebryggere i Bergen & omegn som brygger engelske ølstiler!

100 % med deg på alle punkt her, bortsett fra:
"... unte jeg meg en iskald pale ale".

Du hadde da fortjent bedre etter en sikkert slitsom sykkeltur. En passe kjølig, kjellerkald pale ale, for eksempel.

Det der glapp ut av meg; en klisje som snek seg inn. Selvfølgelig var den ikke iskald, den holdt 9 grader, som er kjellertemperaturen min for tida. Og den er grei for en pale ale:).

Den pa'en har forøvrig min siste dose med EKG i seg:(.

Jeg har vel forsøkt å markere meg som konservativ i forhold til engelsk øltradisjon her, og innrømmer gjerne at det har gått mye i EKG og Goldings. Men jeg liker ikke Fuggles noe videre. Og jeg har ikke noe i mot å smugle inn litt citrus og furu og eksotiske ting i en pale ale. Har brukt noe Simcoe, og nå tester jeg ut Pilgrim (som kanskje ikke er veldig radikalt). Bramling Cross ligger også klar i fryseren som alternativ til Goldings i noe mørkt. Så det er ikke det at jeg ikke tror det kan varieres innenfor det engelske. Og det er et tema jeg regner med vil bli tatt opp i podcast'en.

Og for ordens skyld: Jeg drikker gjerne en god (amerikansk) IPA eller APA, og brygger dem også. Og Skoddehav og Vestkyst er to av de absolutte favorittølene mine, og begge må brygges nå snart. (Den lista begynner å bli veeeldig lang:p.)

Synd om at det ikke blir laget irsk rød eller mild fordi man antar at folk oppfatter det som kjedelig. For meg er det kjedeligere med komboen karamellmalt og sitrushumle. ...

Helt enig i det første der. Men synes du Vestkyst er et kjedelig ølo_O?
 
Sist redigert:
I Bergen har vi Vestbrygg, og Vestbrygg har et godt utvalg av engelsk humle. Men det er altså ikke humle som virkelig er avgjørende for engelsk ale, men gjæren. Og Vestbrygg har stort utvalg også på engelsk gjær! Jeg har laget Ale med de fleste engelsk typene fra Whitelabs, men kommer alltid tilbake til standard 002, den gir et særlig preg til engelsk Ale som jeg setter pris på. Etter hvert har jeg kommet fram til en standardoppskrift på Bitter og Mild, mye inspirert av Gahr, selvsagt - selvsagt, siden jeg begynte å brygge på den tiden da Vestbrygg åpnet sin første butikk og Gahr fremdeles lurte på sånt som jeg lurer på i dag. :) Han har hatt en stor innflytelse for hjemmebryggermiljøet i Bergen,og det ser vi nok igjen i utvalget hos Vestbrygg.
 
Etter et kjapt blikk på humleutvalget hos Vestbrygg og hos Bryggselv, så slår det meg at Vestbrygg må sitte med ca. 500% bedre kompetanse på innkjøpssida. Hva Bryggselv har fått til, er begredelig. (Jeg begynner å få et veldig ambivalent forhold til det firmaet. Du kan aldri stole på at de har det du trenger, og det nytter ikke å klage til de (veldig hyggelige) folka i butikken (Hasle er min filial), for det virker som om den enkelte butikken har absolutt null innflytelse på noe som helst.)
 
Humleutvalget. De har ikke greidd å skaffe det vi trenger i år. Andre butikker har.
Et par eksempler på ting de ikke har hatt når jeg har hatt behov for det: laktose og melkesyre (og når de har melkesyre, har de bare de små flaskene. Kjempeirriterende!) Det har vært flere ting også, gjær f.eks., men jeg kommer ikke på det i farten. Det er sånne ting som jeg ikke kan fatte at det skal være så vanskelig å ha.

Det er vel amerikanske humler de ikke har, også - men det har gått særlig hardt ut over engelsk øl-entusiastene.
 
Aha. Fikk endelig opp vestbrygg.no sin side (feil i min ende sannsynligvis). Har ikke sammenlignet med BS, men det så egentlig ikke massivt ut?

Uten at jeg vet noe som helst om dette så kan det være at BS sliter med at alle nye butikkene deres skal ha supplies, og at de har beregnet litt feil? For noen år siden så hadde de jo "alt" inne (på hasle) mener jeg å huske.
 
Etter et kjapt blikk på humleutvalget hos Vestbrygg og hos Bryggselv, så slår det meg at Vestbrygg må sitte med ca. 500% bedre kompetanse på innkjøpssida. Hva Bryggselv har fått til, er begredelig. (Jeg begynner å få et veldig ambivalent forhold til det firmaet. Du kan aldri stole på at de har det du trenger, og det nytter ikke å klage til de (veldig hyggelige) folka i butikken (Hasle er min filial), for det virker som om den enkelte butikken har absolutt null innflytelse på noe som helst.)

Siden Vestbrygg er trofast sponsor av Vestkast må jeg nesten nevne at Vestbrygg også sender varer til Lunner. Bestill pr post eller telefon! ;)
(Nettbutikk er visst rett rundt hjørnet)
 
Etter et kjapt blikk på humleutvalget hos Vestbrygg og hos Bryggselv, så slår det meg at Vestbrygg må sitte med ca. 500% bedre kompetanse på innkjøpssida.
Her er forklaringen fra Bryggselv (som ikke vet når de får inn mer engelsk humle):
Det stemmer at det er lite utvalg av engelske humletyper hos oss.
Det er stor etterspørsel etter europeisk humle generelt og vi jobber med å få flere inn i varesortimentet. - Tørke i 2015 er en av grunnene til at det er lite humle på markedet.
 
Nettopp, den fikk jeg også, og det er ikke det at jeg ikke tror det har noe for seg. Men andre får jo tak i stoffet - humlegården , bryggeland og vestbrygg, f.eks. - og for en enkel sjel som meg, så har det der noe med dyktighet å gjøre. Jeg veit ikke; men jeg tror ikke Bryggselv har noen god organisasjon.

Korsom er; etter et par hyggelige mail sitter jeg nå og venter på EKG fra Vestbrygg - og mye billigere enn jeg kunne fått det fra Bryggselv, også:).
 
Tilbake
Topp