Kalkulator for beregning av vannmengde og vanntemperatur

Er nybegynner som hjemmebrygger og den nye hobbyen drar med seg interesser for å lage egne beregninger for å prøve å forstå prosessen bedre.

Jeg har foreløpig bare brygget med innkjøpte øl-sett med ferdigmalt malt, humle og gjær. Dette synes jeg har gjort bryggingen enklere da jeg har truffet beregnet OG og FG uten behov for særlig justering.
Jeg har prøvd å sette opp oppskriften i diverse gratis-programmer for å gjøre tenkingen for meg, men jeg har delvis følt at mengde nødvendig input i disse programmene er vel stor og samtidig har jeg ikke helt funnet et program jeg synes er passe omfattende.

De eneste beregningene jeg har hatt bruk for når jeg har brygget fra øl-sett har vært å finne vannmengde og start-temperatur på vannet jeg bruker under meskingen for å oppnå ønsket blandetemperatur på mesken. Jeg ønsker også å være sikker på at jeg sitter igjen med 25L ferdig vørter etter koking.
Samtidig har det ved 90min koking på min Bratberg V2 vært vanskelig å ha stor nok mengde mesk før koking til at mengden med ferdig vørter har blitt 25L jeg har derfor med en beregning av volumet rett før koking, altså da volumet til mesken er størst og før fordampningen under koking begynner.

Jeg startet derfor med å sette opp de beregningene jeg vist jeg kom til å bruke hver brygging i et regneark.
Deretter fattet jeg interesse på å se om jeg greide å lese meg nok opp på coding til å utvikle beregningen som et Windows-program. Jeg penset meg ganske fort inn på "Visual Basic" da dette så ut som det var egnet for de som har lite erfaring med slike ting fra før. Resultatet ble en ganske enkel kalkulator som setter inn typiske verdier i feltene når man trykker "beregn" dersom man ikke vil fylle dem ut.
Jeg har laget den slik at den passer min tenkemåte når jeg brygger. Det er slett ikke sikkert at den passer like bra for andre.

Dersom noen vil prøve den ligger den her:
www.rist4fun.com/beerbrew/Kalkulering_av_vannmengde_og_temperatur_i_meskekar.exe
upload_2016-4-8_18-7-51.png
Her er et regneark som gjør samme beregning:
www.rist4fun.com/beerbrew/Beregning_av_skyllevann.xlsx
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp