DIY: WeMos D1 - esp8266 på steroider... og enkel Blynk integrasjon

Har bestilt litt forskjellig, men ønsker ikke å anbefale dette før jeg ser at det fungerer. Enda ikke mottatt
 
Vi holder på med et gjæringsrom med 4-6 gjærkar, tenkte om Wemos oppsett kunne være et alternativ til BCS, STC1000+, arduino, raspberry etc..

Sent from my D5803 using Tapatalk
 
Hei,
Her er koden (klipp og lim fra div andre): https://dl.dropboxusercontent.com/u/42275941/Kjoleskap_ts.ino
Den er uferdig både med hensyn til litt rusk og funksjonalitet, men den funker så langt for meg.
Slik ser bildet på Blynk ut:
blynk.png

Håper det er til hjelp.
mvh Jens
 
Jeg har ikke koblingsskjema, men det er veldig enkelt.
DS18B20 følerne har rød ledning på 3,3 V, og svart på G. Signalledningen er festet til pinne 2 og har også en 4,7 kOhm motstand mot rød.
Releene er festet til utgang 5, 6 og 7. Jeg bruker bibliotek for ESP8266. Denne har annen nummerering av utgangene enn Wemos. Derfor står det andre nummer i koden min enn de fysiske utgangene på Wemos.
Kommunikasjonen mellom Wemos og Blynk appen på telefonen går gjennom virtuelle pinner som er forklart i brukermanualen for Blynk.
Håper dette var til hjelp. Jeg var meget overrasket over hvor lett det var, og det vil også være meget lett å utvide.
Jeg har 10 stk DS18B20 følere på vei fra Kina. Når de kommer så blir det mye flere temperaturer som skal måles.
Jeg skal ha temperaturkontroll (både kjøleskap og vørter) på 2 kjøleskap samt ha temperaturlogging fra et tredje.

PS: Jeg så nettopp at jeg la ut koden med litt for mange opplysninger. Jeg slettet den nå for å fjerne muligheten for at noen skal kødde med systemet mitt. f.eks koldkræsje når jeg ikke hadde tenkt det;-)
Til dere som har kopiert koden allerede, så vær snill;-)
Ny versjon følger om et øyeblikk
 
Sist redigert:
Her er slik det ser ut på utsiden av panelet i bryggeriet. Det er en kabel som henger ned med en kontakt på i tillegg til det dere kan se. Wemosen og releene er på baksiden
panel.JPG
 
Prøver å koble opp første gang, følger guide på wemos, installerer examples og velger wemos mini, prøver upload av " helloworld", men får feilmelding ; board d1 mini(parentes...,) is unknown.
Er ingen programmerer, men relativt datateknisk kyndig, så jeg skal nok få kontakt med enheten etterhvert. Samme resultat på 2 ulike wemos mini. Står Wemos d1 r2 & mini, etc helt nederst i arduino, så jeg skulle tro den var gjenkjent??

Sent from my D5803 using Tapatalk
 
Jeg slet med samme feilen. Løsningen fant jeg på nettet ved å søke på "arduino board unknown" (tror jeg). Jeg måtte gå inn i arduinostrukturen på harddisken min og slette en eldre versjon av ESP8266 biblioteket. (jeg kjører Arduino 1.6.8). Dette er tydeligvis en svakhet
 
Jeg ser at jeg nok ikke følger retningslinjene for Blynk noe særlig bra i programmet mitt. Det er derfor egentlig ikke noe eksempel til etterfølgelse selv om det fungerer.
Det bør blant annet ikke legges inn kall til virtualWrite() og digitalWrite() direkte i loop().
Jeg skal rydde opp og poste en bedre kode.
 
For fjernstyring av vannvarmer over wifi/APP på tlf
Idiotspørsmål fra en rusten elektronikkingeniør:
Trenger man egentlig ESP8266 kortet, eller bruker dere noe annet arduino greier?
Er appene gratis?
 
De nye 'Arduinogreiene' med innebygget ESP8266 brikke ser bra ut. Det kommer etterhvert flere. D1 mini fra WeMos er den jeg leker mest med for tiden
 
Ok siden jeg har deg her som gissel, Den kjøleskapkontrollen som Jens kristian viser, hvilken dings er det som gjør selve reguleringen og fyrer releer for kjøling eller varme?
 
Så denne koden sørger da for reguleringen slik jeg skjønner det.

paa blir 1 dersom vørter er varmere enn ønsket. Void avpaa1 tar med seg verdien av paa, venter i 60 sekunder, digital write 14 high er sann uten at jeg vet hva den gjør. Ehhh. Joda skal etterhvert kunne forstå dette. Slik jeg ser det er det ikke en varmeutgang her?



int kjoele(float T_kjoele, float T_vorter, int T_onsket)
{
int paa;
paa=0;
if( (T_vorter-0.2) > (T_onsket) ) paa=1;
if( T_kjoele< 1 ) paa=0;
if( T_kjoele< (T_onsket-4*(T_vorter-T_onsket)-3.) ) paa=0;
return(paa);
}
void avpaa1(int paa)
{
time1= millis()/60000;
if(gmlpaa==0)led1.off();else led1.on();
if(paa== gmlpaa) return;
if((time1-forrige)< intervall1) return;
if(paa!=0) {digitalWrite(14, HIGH);Serial.print("high1");}
else {digitalWrite(14, LOW);Serial.print("low1");}
forrige= (millis()+30000)/60000;
gmlpaa= paa;
Blynk.virtualWrite(11, 1);
 
Tilbake
Topp