DIY: WeMos D1 - esp8266 på steroider... og enkel Blynk integrasjon

Maks strøm ut er 12mA:
59a438ff46d1607d089ed2a5f57b7857.jpg


Edit: Oberstbräu slo meg..
 
I følge datasheet for ESP8266 har utgangene minimum 0.8xVIO når de er på. Dvs 0.8x3.3V=2.64V. Imax er 12mA pr utgang. SSRene skal ha minimum 2.4V/7.5mA for å gå på. Burde holde. Kan du måle?
Jeg målte spenningen inn på SSR'ene mens jeg holdt på å eksperimentere. Da mener jeg den var 3,2 V på kontaktene på SSR.
 
Strømførende brun går rett til kontakt. Strømførende blå går via last siden på SSR.
Jeg målte forøvrig motstanden mellom kontaktpunktene på lastsiden (uten last påkoblet).
Både når SSR var av og på (led lyste) så var motstanden mellom kontaktpunktene på lastsiden uendelig.
 
Du bruker selvfølgelig en 4k7 motstand?
Yep, har alltid prøvd med motstand :)
Relèmodulen fra SainSmart fungerte også helt normalt når jeg kjørte signal gjennom logic level shifter.. Uten, så lyste LED på relèmodulen, men det klikka ikke i relèene. Merkelige greier.
Enda godt jeg kjøpte en fempakk med firekanals logic level shifters når jeg først handla :p

Har en WeMos til på vei i posten, så blir spennende å se om det samme gjelder den!
 
Jeg har nå fem WeMos enheter, og opplever at den første er veldig stabil, mens de neste er ujevne...
Skjermen fikk jeg til å virke, men den tok kvelden etter en time.
Irriterende, men når jeg registrerer en sak, har jeg fått pengene tilbake uten noen spørsmål
 
Hmm, stabilitet er en fordel. Bestilte en WeMos og ymse tilbehør for litt siden. Har nå også bestilt den NodeMcu'en @oddvarness anbefalte, så får vi se hva som funker.
 
Jeg har nå fem WeMos enheter, og opplever at den første er veldig stabil, mens de neste er ujevne...
Skjermen fikk jeg til å virke, men den tok kvelden etter en time.
Irriterende, men når jeg registrerer en sak, har jeg fått pengene tilbake uten noen spørsmål
Ja, det var litt betenkelige nyheter. WeMos'en min har funket som en fryd. Tidligere har jeg hatt mye klatt med å få til stabil internettforbindelse med en Arduino Mega og ESP8266. Med WeMos'en har alt gått så glatt, og den har nå stått og logget temperaturer og vist på tlf min uten problemer i flere døgn. Det eneste som har kommet opp av problem er at det ikke ser ut som den klarer å trigge SSR'ene mine. Men det er flere måter å komme rundt det på. Jeg har flere WeMos'er, og håper de er like stabile. Neste prosjekt er å koble en av dem sammen med Arduino Mega'en som styrer bryggeriet mitt slik at jeg kan over våke og styre via nettet (Blynk).
 
Trenger vel et oscilloskop for å finne ut av det utgangssignalet. Noen som har?
 
Da har jeg koblet inn et lite rele jeg kjøpte samtidig med Wemos'en og som er beregnet for Wemos.
Det funker helt greit, så nå styrer Wemos det første kjøleskapet med tilbakemelding til både ThingSpeak og Blynk, og med styring fra Blynk.
Det var utrolig hvor lett det var å få til i forhold til tidligere forsøk med styring over nettet:beermug:
Jeg venter på noen nivåskiftere (3,3- 5V). Jeg skal prøve om de får SSR'ene til å funke.
 
Mange takk for denne tråden som har gjort meg oppmerksom på disse mulighetene.
Jeg har nå anskaffet Wemos, DS18B20 elementer og SSR releer for å lage temperaturlogging og kontroll for et par kjøleskap som jeg bruker til gjæringsskap. Jeg satte opplegget først sammen på stua og fikk alt opp å stå. Jeg lagde kommunikasjon mot Blynk og Thingsspeak, og alt så ut til å funke. Jeg koblet strømforsyningen til DS18B20 elementene til 3,3V på Wemos'en. Det fungerte flott med 3 temperaturfølere (jeg skal ha flere), og det er vel litt tryggere enn å koble den på 5V slik jeg ser Sevland har gjort på første side i denne tråden.
Led'en på SSR releene tente når de skulle, og alt så flott ut.
I kveld satte jeg sammen opplegget nede i bryggeriet mitt for å sette det i produksjon.
Alt så bra ut like til jeg oppdaget at kjøleskapene ikke startet selv om SSR'ene lyste rødt.
Det ser ut for at de 3,3 V som Wemos'en sender til SSR releene er nok til å få led'en til å lyse, men ikke nok til å få strøm gjennom releet. Er det andre som har samme erfaring?

Ja jeg har samme erfaring det med 5 volt fra arduino. Av 3 releer var det kun ett som tente med 5 volt. Så jeg måtte inn med transistor og 12 volt styring. Så 3 volt er nok enda værre.
 
Fotek SSR-40DA og SSR-25DA. Av tre stk var det kun en 40A som gikk på 5V.
Alle kjøpt på ebay.
Det er nok mye forskjellig ute å går. PÅ en av disse er det bare så vidt lys i lysdioden selv med 12V.
 
Jeg har nå fem WeMos enheter, og opplever at den første er veldig stabil, mens de neste er ujevne...
Skjermen fikk jeg til å virke, men den tok kvelden etter en time.
Irriterende, men når jeg registrerer en sak, har jeg fått pengene tilbake uten noen spørsmål
Hva mener du med ugjevne? Jeg føler at den jeg har nå ikke tåler så mye arbeid før den disconnecter hele tiden, men det kan jo ha med koden min å gjøre..
Leit å høre at displayet gikk til h***! Håper at mitt ikke gjør det samme :p
 
De feiler på områder hvor mine esp8266 v.1 aldri har feilet. Jeg sitter med en litt kjedelig 'prototype' følelse...
PS. Har bestilt flere (typer) display...
 
Tilbake
Topp