Erfaringer med John Guest koblinger?

Har søkt og fått blandede resultater.

Jeg lurer på hvilke erfaringer dere har med John Guest hurtigkoblinger.

Jeg bruker to stk 3/8-3/16 koblinger fra fat til kran. Kranen er i døren på kjøleskapet, og da blir selvfølgelig slangen med koblinger bøyd hit og dit når jeg åpner og lukker døren. Kan det føre til problemer?

Er det noen andre som har et slikt oppsett med hurtigkoblinger og kran i kjøleskapsdøra?
 
Kvifor må du bruke slike ? Me har det direkte uten noken overganger. Vil holde det på eit minimum av lekasje punkt

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Jeg bruker det fordi jeg ble anbefalt å bruke 3/16 slange, og det er 3/8 fra fatkoblingen og inn til kranen.

3/16 slangen er for å unngå skumproblemer.
 
Bruker 3/16 slange fra katla etter at jeg syntes for mange av JG sprakk (kansje pga. for sterk fosforsyre blanding) og nå har mere permanente anlegg.
JG koblinger er til rør og 3/16 rør er mye mindre enn 3/16 slange.
 
Har grei erfaring med koblingene, men ikke regn med å kunne bytte slange for ofte. Har selv revet noen tenner ut av koblingen ved å være for hardhendt.

Klarer på ett eller annet vis å alltid kalle disse for Gauss-Jordan, for de som kjenner referansen.
 
La nå merke til at det oppgis innvendig diameter på noen slanger og utvendig på andre.


Lurer fremdeles på om det er andre som bruker JG koblinger på slanger til kraner montert i dør, og om det er problematisk at døren åpnes og lukkes.
 
La nå merke til at det oppgis innvendig diameter på noen slanger og utvendig på andre.


Lurer fremdeles på om det er andre som bruker JG koblinger på slanger til kraner montert i dør, og om det er problematisk at døren åpnes og lukkes.
De norske bryggebutikkene er dessverre ikke så nøye på å oppgi begge målene.

JG koblingene tåler mye belastning. Stort sett det som brukes i proffmarkedet. Ingen grunn til bekymring.
 
Har kjøpt denne type slanger. Den går direkt. Har 3 meter på kvart fat

https://m.bryggselv.no/fat-og-co2/tappetarn-og-kraner/Ølslanger/Ølslange-UBS-3-16-400619-p0000000874

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
ff6006fb944ea0c83732eb2ec2c4e29a.jpg


Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Brukte forløperen til de slangene før (før den giftfrie varianten kom på markedet). Klin umulig å få dem av slangeniplene uten å skjere i slangene, så det er absolutt et trygt alternativ.
Jepp er dei montert så er dei der. Og dei er mjuke sjølv om dei er i kjøleskapet.



Sent fra min HTC One X+ via Tapatalk
 
La nå merke til at det oppgis innvendig diameter på noen slanger og utvendig på andre.


Lurer fremdeles på om det er andre som bruker JG koblinger på slanger til kraner montert i dør, og om det er problematisk at døren åpnes og lukkes.

Slanger oppgies med ID så en 3/16 slange har indre mål på 3/16"/4,75 mm og det ytre må må du finne ut av hos produsent og kan variere veldi.
Et pex rør på 3/16 har ytre mål på 3/16"/4,76 mm og her må du til produsent og finne det indre mål (2,7 mm på et rør jeg målte)
dette er standard jeg har vert med på i 30 ++ år i norge.

Angående JG og rør har jeg brukt det i noen år, kanskje 10 og finner det ikke like holdbart som slanger naturlig nok, må du velge så velg slanger mener jeg.
 
Slanger oppgies med ID så en 3/16 slange har indre mål på 3/16"/4,75 mm og det ytre må må du finne ut av hos produsent og kan variere veldi.
Et pex rør på 3/16 har ytre mål på 3/16"/4,76 mm og her må du til produsent og finne det indre mål (2,7 mm på et rør jeg målte)
dette er standard jeg har vert med på i 30 ++ år i norge.

Skal ikke påstå at det er riktig å gjøre det sånn, men det er i alle fall ytre mål på slangene som de norske bryggebutikkene oppgir.
Edit: I alle fall de stive slangene. Så da er vel de egentlig rør. Unødvendig komplisert det her. Tror jeg tar meg en øl.
 
Sist redigert:
Standar i industrien er utvendig på rør og innvendig på slanger

Sent fra min HTC One X+ via Tapatalk
 
Skal ikke påstå at det er riktig å gjøre det sånn, men det er i alle fall ytre mål på slangene som de norske bryggebutikkene oppgir.
Edit: I alle fall de stive slangene. Så da er vel de egentlig rør. Unødvendig komplisert det her. Tror jeg tar meg en øl.

nytter ikke hvor mykt eller stivt det er , har du fått ytre mål har du et rør, typisk et pex rør.
 
Fint med litt oppklaringer fra fagfolket!

Jeg har sjekket hvilke opplysninger bryggebutikkene oppgir, og nå er det omtrentlige mål for indre og ytre diametet (i mm) tillegg til betegnelsen i tommer. Nyttig. Samtlige kaller disse PET -variantene med ytre diameter i betegnelsen slanger. Petit har denne presiseringen i tillegg: "(rør-plast)". Syns jeg hører "javel da Oddvar, vi ska skriv æt de slangan egentlig e røyr" :)
 
Fint med litt oppklaringer fra fagfolket!

Jeg har sjekket hvilke opplysninger bryggebutikkene oppgir, og nå er det omtrentlige mål for indre og ytre diametet (i mm) tillegg til betegnelsen i tommer. Nyttig. Samtlige kaller disse PET -variantene med ytre diameter i betegnelsen slanger. Petit har denne presiseringen i tillegg: "(rør-plast)". Syns jeg hører "javel da Oddvar, vi ska skriv æt de slangan egentlig e røyr" :)

3 mm pvc slanger fra fx. CO har ca. 5 mm ytre diameter og passer i JG koblinger (brukte de en stund) men begynner noen og kalle dett for 5 mm. rør må vi sette ned foten og forlange at en standard følges :)
Pex rørene er såpass stive at de forbinder jeg mer med rør enn slanger men skjønner at noen kaller det slange.
 
Tilbake
Topp