"Brew hacks"

Angående den kjølemetoden: Enklere og greiere å bare røre med meskespaden. Særs effektivt.

Min eneste oppfinnelse: Forbinde tappestaven med krana på karet med en liten bit silikonslange. Gjør ting mye enklere, særlig mot slutten, når du må bikke på karet.
 
Den siste der tror jeg mange har "funnet opp", meg selv inkludert.

hehe - ja, jeg vet det. Men jeg tenkte jeg skulle spre det glade budskap til de få fattige i ånden som ikke har kommet så langt (ennå);).

Antakelig er det færre som funnet ut at du faktisk kan dytte den rett på krana, uten overgang:p.
 
Brygg litt en litt større batch og ta ut vørter mellom hot break og første humletilsetning og vann ut til 1.040 og frys. Ferdig startervørter som ikke trengs å kokes. Sparer noen fattige kroner på DME og (dette kan bli noen kroner hvis man brygger ofte nok).
 
Brygg litt en litt større batch og ta ut vørter mellom hot break og første humletilsetning og vann ut til 1.040 og frys. Ferdig startervørter som ikke trengs å kokes. Sparer noen fattige kroner på DME og (dette kan bli noen kroner hvis man brygger ofte nok).

Alternativ (for dem av oss som ikke vil ha med trub i gjæringskaret): Ta ut startervørteren fra trubet. Jeg heller det som blir igjen i bånn av kjelen over på en e-kolbe el.lgn. og lar det stå til neste dag. Så kan rein og klar vørter dekanteres. Det blir gjerne 1-2 liter.
 
Hvor lenge er det trygt å vente med å ha dette i gjæringskaret Finn? Forutsatt at man tilsatte gjær omtrent samtidig med det som ble satt til dekantering. Tenker 12 timer er trygt, men har trub bunnfelt nok da?
 
Hvor lenge er det trygt å vente med å ha dette i gjæringskaret Finn? Forutsatt at man tilsatte gjær omtrent samtidig med det som ble satt til dekantering. Tenker 12 timer er trygt, men har trub bunnfelt nok da?

12 timer er plenty.

Jeg har gjort dette ganske mye, og tror ikke jeg har fått trøbbel av det noen gang. (Jeg har hatt mye infeksjonsplager i år, men det kan ikke skyldes dette.) I det siste har jeg ikke hatt det oppi ølet, men fylt det på flasker for å bruke som starter. Funker fint:). Jeg koker det før bruk, for jeg må allikevel koke gjærnæringa til starteren.
 
Fjernkontroll til meskepumpa:
http://www.clasohlson.com/no/Nexa-PE-3-3-pack-fjernstrømbrytere/36-4602
9081697042462.jpg
 
hehe - ja, jeg vet det. Men jeg tenkte jeg skulle spre det glade budskap til de få fattige i ånden som ikke har kommet så langt (ennå);).

Antakelig er det færre som funnet ut at du faktisk kan dytte den rett på krana, uten overgang:p.
Det er nå jeg ser at det ikke var det samme jeg kom over. Her er en annen løsning for å slippe å helle/bikke gjæringskaret:
diptube3.jpg
 
Er vel ikke mye på bunn når du stikker om?

Har tidligere sverget til kar uten kran til gjæring, men tester nå å med kran. I så fall vil jeg lage hullet i karet jeg stikker om til mye lengre nede.
 
Er vel ikke mye på bunn når du stikker om?

Har tidligere sverget til kar uten kran til gjæring, men tester nå å med kran. I så fall vil jeg lage hullet i karet jeg stikker om til mye lengre nede.

Neida, ikke så mye, og ofte ikke noe. Men alt jeg kan få vekk, skal vekk:). Og enhver partikkel som finner veien ned i tappestaven, kan bli en plage.
 
JEG, kran i omstikkingsbøtta/flaskebøtta kan godt stå så langt nede som mulig.
Bruker nå to kraner og to flaskefyllere i denne bøtta nå. Mistet fjæra i den ene staven slik at det nå renner litt raskere gjennom denne. Liker denne best.
Finn, bruker du ikke cc før flasking? Har aldri problem med partikler selv om det er et par tommer grums på bunn.
 
JEG, kran i omstikkingsbøtta/flaskebøtta kan godt stå så langt nede som mulig.
Bruker nå to kraner og to flaskefyllere i denne bøtta nå. Mistet fjæra i den ene staven slik at det nå renner litt raskere gjennom denne. Liker denne best.
Finn, bruker du ikke cc før flasking? Har aldri problem med partikler selv om det er et par tommer grums på bunn.

Nei, har i grunnen ikke sett behovet. Jeg lar som regel brygget stå minst tre uker før jeg tapper. Og ølet blir da klart ganske fort på flaske, om det ikke er det når jeg tapper - før det er ferdig karbonert, i alle fall. Jeg kan ha noe kjøletåke på noen øl, men det plager meg ikke (ølene blir sjelden så gamle at det spiller noen rolle:p) - og cc tar vel ikke knekken på det, heller? (Gelatin?)

Det er nok styr som det er - så med mindre jeg blir overbevist om at det er noe særlig å vinne ved cc, så fortsetter jeg å droppe det.
 
Tilbake
Topp