"Brew hacks"

Når du begynner å tørrhumle til "Odlandske" høyder kan cc være greit.
(Hvis ikke humla har spist opp allt ølet da)

Jeg husker noen bilder han la ut:confused::D:D!

Ingen fare, jeg har ikke humlet hodet mitt;). Det betyr ikke at jeg ikke fra tid til annen tørrhumler, og kan slite med humlesurr, helst når jeg brygger Vestkyst. Det ytrer seg i form av tett tappekran når jeg tapper over i blandingskaret, så hvis cc kan fikse det, bærer det i kjøleskapet med den neste ladningen av det stoffet.

CC fører ikke til at gjæren dropper ut i så store mengder at det ikke er noe igjen til å karbonere flaskene, vel?
 
Nei har ikke opplevd karboneringsproblem ved "normal" styrke øl.
Men bruker hevert ved omstikking og får da ikke problem med humle som ligger høyere enn kran i gjæringsbøtta.
 
Det vet du ikke før du har prøvd :) Jeg ble ihvertfall hekta på CC, og karboneringen er upåvirket.

OK, jag får satse på at lykken står den kjekke bi, da. Jeg har en APA gående som skal istrøs 60 gram amerikanske godsaker i pelletsform. Bare dytte rett i kjøleskap? Ikke noe tull med gradvis senking av temp over flere dager?

Det tok meg forresten litt tid i oppveksten før jeg skjønte hvorfor folk stadig framhevet kjekke bier som suksessmodeller:confused:. (Ikke at det har noe med saken å gjøre.)
 
OK, jag får satse på at lykken står den kjekke bi, da. Jeg har en APA gående som skal istrøs 60 gram amerikanske godsaker i pelletsform. Bare dytte rett i kjøleskap? Ikke noe tull med gradvis senking av temp over flere dager?

Det tok meg forresten litt tid i oppveksten før jeg skjønte hvorfor folk stadig framhevet kjekke bier som suksessmodeller:confused:. (Ikke at det har noe med saken å gjøre.)
Jeg kjører rett fra gjæringstemp og ned på kjøleskapstemp(0-4 grader en plass). Kan sikkert gå mer vitenskapelig til verks der også :p Bare husk å ha lite vann/starsan i gjærlåsen, siden det blir dratt ned av vakuumet.
 
Jeg kjører rett fra gjæringstemp og ned på kjøleskapstemp(0-4 grader en plass). Kan sikkert gå mer vitenskapelig til verks der også :p Bare husk å ha lite vann/starsan i gjærlåsen, siden det blir dratt ned av vakuumet.

For mye vitenskap roter til livet - jfr. psykologi. (Det meste ordner seg med en øl:).)

"Slurp", ja - og så tanken på at "det der har stått og dratt til seg drit i tre uker, og den starsanen var vel neppe særlig effektiv lenger, nei:(". Takk for påminnelsen.
 
For mye vitenskap roter til livet - jfr. psykologi. (Det meste ordner seg med en øl:).)

"Slurp", ja - og så tanken på at "det der har stått og dratt til seg drit i tre uker, og den starsanen var vel neppe særlig effektiv lenger, nei:(". Takk for påminnelsen.
Er vel også verdt å nevne alt oksygenet som blir dratt ned i gjæringskaret og ødelegger ølet.

Prøv det nå ihvertfall. Kanskje du endrer mening :p Som sagt, jeg har ikket merket noe etter jeg begynte med CC.
 
Sist redigert:
Solid hylle av rustfritt stål i kjøleskapet.

Krever 49,- kr og litt kapping.

Vis vedlegget 25549
Vis vedlegget 25548

Kjøpte selv slike og stod klar med vinkelsliper, men jaggu passet de så perfekt det kunne blitt uten modifisering!

AOq8g1h.jpg
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Skal sjekke merke/modell når jeg kommer ned fra hytta. Forrige eier av huset som satte det igjen

Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk
 
Mitt første bidrag her må være flaskekapsler med eget trykk til en veldig billig penge.

Kjøpte http://www.photopaperdirect.com/products/A4-Gloss-Vinyl-Self-Adhesive-Sticker-Paper.html og lånte en utstanser som lager hull på ca 25mm av en kollega. Visse hobbyforretninger selger slike. Et A4-ark gir da omtrent nok klistremerker til en 25-liters batch. Resultatet på hvite kapsler blir veldig bra synes jeg! Vet at noen Kina-nettbutikker også selger transparent klistremerkepapir for blekkskrivere som burde gi bra resultat også på fargede kapsler.

Hvis man kjøper kapsler med reklame fra bryggebutikkene, kan man enkelt skjule butikkens logo med egen og faktisk spare penger på dette[emoji4]
e7bb6f110568028de8058d7db72c9b82.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Enkel vorlauf-teknikk for å unngå å forstyrre maltsenga og ødelegge filtereffekten: Halvlitersmål i venstre hånd, holdt på skrå delvis nedsenket i mesken, og litersmål i høyre hånd, med avtappet vørter. Heller vørteren ned i halvlitersmålet, og så flyter den rolig ut i mesken derfra.

Sikkert ikke noe nytt det der, men jeg kom på det i dag, og det gjorde livet litt lettere:).
 
En enkel vorlauf-teknikk er også å legge en tallerk på toppen av mesken og helle på den. Gjorde dette før. Funka fjell
 
8819287982110_1085674_45705_jpg.jpg

Tenker på å handle ei pussesnor til reingjøring av stigerør i corneliusfat.. Funker knall på våpen, så kvifor ikkje til stigerør? Har ikkje funnet ut vilket "kaliber" eg skal gå for enda.
 
8819287982110_1085674_45705_jpg.jpg

Tenker på å handle ei pussesnor til reingjøring av stigerør i corneliusfat.. Funker knall på våpen, så kvifor ikkje til stigerør? Har ikkje funnet ut vilket "kaliber" eg skal gå for enda.
Anbefaler 7.62 [emoji6]
 
Tilbake
Topp