18l gjæringsdunk?

Sweet! Sånne har jeg sett etter, denne er uten håndtak. Må kjøpe en og se hvordan det blir med kran.

Hvordan får du festet kranen fra innsiden?

En veldig hillbilly-løsning er jo bare å sage av et 25literskar og kjøre åpen gjæring med lokket liggende løst på toppen, evt surre en runde med kraftig tape rundt.
 
Hvordan får du festet kranen fra innsiden?

En veldig hillbilly-løsning er jo bare å sage av et 25literskar og kjøre åpen gjæring med lokket liggende løst på toppen, evt surre en runde med kraftig tape rundt.

Har en sånn en som sers77 linker til ja
 
Kjøpte en sånn dunk. Men etter å ha helt alt vannet i dass slo det meg at det blir et skikkelig strev å topphøste, så jeg leter videre.
 
Nå har jeg ringt witre, nopla og nordic pack. Enten må jeg bestille 25.000 stk, eller betale mange hundre kroner pr spann (sikkert billigere enn å bestille 25.000 uansett) eller så er det ikke næringsmiddelgodkjent. Men kjenner at jeg ikke kryper til korset helt enda.
 
Kjøpte en sånn dunk. Men etter å ha helt alt vannet i dass slo det meg at det blir et skikkelig strev å topphøste, så jeg leter videre.
Jeg har flaskeformete gjæringskar hvor jeg engang for moro skyld satte på en hjemmesnekret variant av "Burton Union" gjæringssystemet, egentlig en litt mere avansert blowoff laget for topphøsting.
Fungerte fint det og fikk nok den reneste gjæren jeg har høstet noengang, men litt mye styr.

Nå sparer jeg en 20-100ml gjær fra gjærstarteren til neste gangs bruk/oppdyrking av gjærstarter.
Hadde vært interessant å vite noe om fordeler/ulemper ved topphøsting kontra "spare litt fra gjærstarteren".

Men dette blir en avsporing/annen diskusjon

Finner du en passende bøtte så er interessant som du sier for topphøstere.
 
Sist redigert:
Tenkte det samme. Men å stikke rører oppi der og holde på med det orker jeg orker jeg ikke kjenner jeg.
 
20160928_122132.jpg

Topphøsting er det bare å glemme med mindre jeg skal styre med det. Men det virker. 1.7L trub omtrent og tett. 124kr for et PET kar på 5gallons. Ikke helt rettr vegger men dog, det skal testes.
 
Kjøpte nettopp en mindre (15-ish til split batch): http://www.staples.no/vann-og-juice/cbs/118506.html?promoCode=&Effort_Code=WW&Find_Number=118506&m=0

Hva er dine erfaringer med denne nå, @Miguel ?

Høh. Har de en mindre en og. Uansett den 189 (5gallons) ner perfekt til mine 14L-batcher.

Men, jeg har ikke brukt de på lenge fordi vaskingen av de er helt på trynet kjip. Har gått over til kun julabøtter, og så vil disse stapels-dunkene få surøl i seg som skal stå over tid.
Kokende vann tåler de ikke i det hele tatt som vanlige gjæringsbøtter gjør. De smelter. Har en dunk stående som jeg tømte for sikkert en måned siden som jeg har prøvd å vaske to ganger nå men ikke orket å A) finne en mer effektiv måte enn ganske varmt vann + PBW eller B) brukt mange timer, på å få den ren..
 
Damn
Skulle spurt før jeg handlet :)

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Si fra hvis du finner en vasketeknikk som funker. Problemet er oppe ved "kransen". Resten av bøtta er grei, men når krausen synker igjen så vil det gunket der oppe tørke ut og sette seg skikkelig.
 
Tilbake
Topp