Ingen tegn til gjæring - 007, uten starter - 16 grader

loebrygg

Norbrygg-medlem
Håpet jeg skulle slippe å lage denne tråden men

Brygget en Dry Stout på søndag med WLP007 og
nå etter 48 timer er det ennå ingen tegn til gjæring,
ingen krausen eller plopping
hva kan det komme av

-pitchet jeg for lavt? 16 grader, tok den opp til 21 grader iløpet av noen timer

-for første gang satte jeg ikke noen strarter med den gjæra
skulle jo ikke være nødvendig det, fersk gjær og kun 10 liter (OG: 1.043)

What to do?

Lag noe nytt så du får noe annet å tenke på.
Hva med en lager (under)pitchet på 5-6C?
God øvelse for tålmodigheten:)

is i magen litt til? Jeg har opplevd veldig sein start et par ganger i det siste - og det har gått bra når det først kom i gang. Men det er ugreit å gå sånn og skule på det stakkars barnet som ikke vil lære å gå;).

Spent på hva en måling vil si. Ellers er det jo rart etter mengde og gjær (om den ikke er hauggammal da). Motsatt av mine erfaringer med 007, som freser seg gjennom hva det skal være. Regner med at du har ristet inn nok oksygen og alt. Dårlig pakke med gjær?
Ennå på OG ville jeg satt en enkel liters starter med 007 og pitchet når den er aktiv.
SG rundt 1.020... Usikker... Hvor langt ned ville du? Og hvordan var mesken temperert?

Hvis det ikke har skjedd noe som helst så kan det vel ikke skade å rett og slett gi dunken en skikkelig omgang med risting?

Spent på hva en måling vil si. Ellers er det jo rart etter mengde og gjær (om den ikke er hauggammal da). Motsatt av mine erfaringer med 007, som freser seg gjennom hva det skal være. Regner med at du har ristet inn nok oksygen og alt. Dårlig pakke med gjær?
Ennå på OG ville jeg satt en enkel liters starter med 007 og pitchet når den er aktiv.
SG rundt 1.020... Usikker... Hvor langt ned ville du? Og hvordan var mesken temperert?

mesket på 64
gjæren var fersk, BF: 21. januar
ristet 2 min.

Da føler jeg meg fristet til å henvise til tråden om plopping jeg og, da jeg ikke har noe bedre ide ;)
Kjør en måling etter jobb :)

SG: 1.016
så da tror jeg jeg tar det litt mer med ro

føler meg litt dum
men, jeg syntes det er litt rart jeg ikke har sett noen tegn til gjæring

vel, når du hyrer inn 007, må du vel være forberedt på at det tas i bruk litt uortodokse metoder;).

Men det må vel i det minste være igjen en ring av rester etter gjærskummet?

men, jeg er selvfølgelig ikke fornøyd om den stanser der
Jeg vil jo ha en dry stout, så om den ikke har krøpet ned et par poeng til innen en uke
vil jeg ihvertfall prøve å virvle opp gjæra

Tilbake
Topp