Hjelp til oppskrift, Tomasmesse

Har du fått smakt på den ? Noe antydning til fusel ved så høy gjæringstemperatur?

Smakte kun ved flasking. Kraftig alkoholsmak, men ingen usmaker vi kunne kjenne. Nå skal det sies at vi er rimelig ferske selv, så vi vet ikke hva vi leter etter på usmaksiden. Foreløpig virker det lovende
 
Tilsatte dere mer gjær ved flasking? Min har stått på flaske intre uker nå, men fint lite brus i den
Brukte du wlp 530 eller wyeast 3787? Jeg har slitt litt med en tripel med 530, men ikke hatt problemer med 3787. Det er også viktig å korrigere sukkermengde etter hvilken makstemp du hadde under gjæringen.
 
Brukte 3787. Meeeen tok nok ikke høyde for gjæringstemp. Men skulle tro 7,5g/l skulle være nok uansett??
 
Du burde vel uansett få rundt 2.5vol ja. Fryktelig irriterende når det skjer. Min tripel er 7 mnd og ganske god, men mangler en del futt. Prøvde å sette den tilbake i romtemp etter noen måneder i kjelleren uten at det hadde noe for seg. Mitt tips må bli å la den stå i romtemp til den forhåpentligvis blir bra:)
 
Hvordan har folk lyktes med denne? Jeg ønsker å forsøke selv, men tviler på jeg klarer å få til 28 grader på stormgjæringen. 24-25 er nok mer realistisk...
 
Jeg ble veldig fornøyd med min! Har dog ikke fått mulighet til å smake orginalen, så vet ikke hvor like de er. Jeg koblet ut kjølingen i gjæringsskapet, pitchet gjær på 19-20C ,stilte termostaten på 21 etter gjæringen startet og dermed tok gjæren over. Tempen gikk forholdsvis raskt opp til 28C(Hadde heldigvis tid til å følge med denne dagen) Holdt den der i ca 72 timer. Anbefaler å lage egen candisyrup. Det finnes gode fremgangsmåter her på forumet:) Lykke til
 
Et spørsmål til: Har dere tilsatt ekstra gjær for karbonering, eller fungerer vanlig praksis med sukkerlake? (Tenker på den høye ABVen)
 
Jeg måtte ha ekstra gjær. 1-2mnd uten noe tegn til karbonering. Jekket alle flaskene, tilsatte gjær og litt ekstra karboneringsdrops siden jeg ikke tok høyde for gjæringstemperaturen
 
Kan det være en ide å tilsette sirup og sukker noen dager ut igjæringen?

Her er det wyeast sier om gjæra: This type of yeast benefits from incremental feeding of sugars during fermentation, making suitable conditions for doubles and triples, to ferment to dryness. True top cropping yeast with broad temperature range.
 
Tilbake
Topp