How-to Corneliusfat?

Det er picknik-kran, ja. Det er ikke noe problem å bare koble den av og på mellom hver gang jeg tapper øl uten å gjøre noen form for rengjøring? Kanskje bare spraye ball lock og øl ut ventil med litt star san før oppkobling?
Det er noen dråper øl som renner ut når du kobler fra. Jeg bruker å tørke det bort med noe tørkepapir. Synes det er noe kliss å ha liggende. Sprayer av og til litt starsan på også for å unngå at det ligger rester av øl oppi hurtigkoblingen. Når det stivner så blir det litt tungt å koble til igjen er min erfaring.
 
Det er noen dråper øl som renner ut når du kobler fra. Jeg bruker å tørke det bort med noe tørkepapir. Synes det er noe kliss å ha liggende. Sprayer av og til litt starsan på også for å unngå at det ligger rester av øl oppi hurtigkoblingen. Når det stivner så blir det litt tungt å koble til igjen er min erfaring.

Yes, gjorde det samme, tørket med tørkerull og sprayet litt Star San på.

Det kan som du sier være at de små skvettene øl kom inn i slangen i det jeg koblet den til. Får undersøke det litt nærmere neste gang.

STC'en du snekret sammen for meg for et par år siden har nå forøvrig fått oppgaven med å regulere temperaturen i kegeratoren. Går som en klokke fortsatt :)
 
Yes, gjorde det samme, tørket med tørkerull og sprayet litt Star San på.

Det kan som du sier være at de små skvettene øl kom inn i slangen i det jeg koblet den til. Får undersøke det litt nærmere neste gang.

STC'en du snekret sammen for meg for et par år siden har nå forøvrig fått oppgaven med å regulere temperaturen i kegeratoren. Går som en klokke fortsatt :)

Det vil presses litt øl ut i tappeslangen når du kobler til, fordi trykket i tappeslangen er lavere enn i fatet. Når trykket er utjevnet, stopper transport av øl.
 
Glemte en picnic kran på fatet en gang jeg skulle booste karboneringen litt. Kom til masse søl, på gulvet, åpna skapet, solid skumtopp over fatene.. Tenkte ikke på å ta bilde. 19 liter øl vekk, og tom Co2 tank..

Sent fra min C6603 via Tapatalk
 
Ølet som ligger igjen i slangen etter tapping, er denne drikkende etter en uke dersom man ikke har tappet fra fatet? Vil den miste karboneringen, eller vil dette ølet også være tilsvarende karbonert som resten?
 
Ølet som ligger igjen i slangen etter tapping, er denne drikkende etter en uke dersom man ikke har tappet fra fatet? Vil den miste karboneringen, eller vil dette ølet også være tilsvarende karbonert som resten?

Det er drikkendes og har karbonering, men kan være litt redusert på smak. Jeg pleier å tappe dette av, ta det på styrten, og så tappe en ny frisk og fin halvliter. Da er også krana blitt kald, slik at det blir perfekt mengde skum.
 
Ah. Trodde det var gummi mot gummi der.

Jeg går alltid i loctite-hylla iallfall når jeg må lime noe. Men gummi mot stål vet jeg ikke.
 
Hei,
Jeg lurer på om noen har en limtype å anbefale som kan fungere i dette tilfellet?

Vis vedlegget 27194
På OBS bygg (og sikkert andre steder også) har de en type limpatron som heter CT1. Husker ikke fabrikat, men det skal lime nesten alt. Har brukt det en del selv, og det har fungert veldig bra. Er også elastisk.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
1490558063449-2106077586.jpg

Fatet ble i fulleste laget, og nå er co2-slangen full av øl. Har stengt av gassen. Noen tips til hva jeg bør gjøre?
 
Vis vedlegget 30197

Fatet ble i fulleste laget, og nå er co2-slangen full av øl. Har stengt av gassen. Noen tips til hva jeg bør gjøre?
Er redd du må demontere gitt. Det er ikke så mange deler inni regulatoren. Min har en fjær og en nål og noe men det er helt greit å åpne og lukke. Du må først ta alt av og bort fra flasken. Så må du ta av slangen.(Lettest å skjære av, få av klemmen og ta på igjen på nytt) Alt må i starsan. Evt. PBW dersom det har satt seg fast øl i svingene og kroker. Har du fått øl i neste regulator også er det bare å åpne der også... Lykke til. PS du kan korte ned røret på innløpet til gassen så får du plass til en liter til med øl og kanskje unngår du dette neste gang! Jeg har kortet ned stigerøret i bunn på "IPA" fatet mitt for å unngå så mye trub i ventilen. (Ut)
/John
 
Er redd du må demontere gitt. Det er ikke så mange deler inni regulatoren. Min har en fjær og en nål og noe men det er helt greit å åpne og lukke. Du må først ta alt av og bort fra flasken. Så må du ta av slangen.(Lettest å skjære av, få av klemmen og ta på igjen på nytt) Alt må i starsan. Evt. PBW dersom det har satt seg fast øl i svingene og kroker. Har du fått øl i neste regulator også er det bare å åpne der også... Lykke til. PS du kan korte ned røret på innløpet til gassen så får du plass til en liter til med øl og kanskje unngår du dette neste gang! Jeg har kortet ned stigerøret i bunn på "IPA" fatet mitt for å unngå så mye trub i ventilen. (Ut)
/John

Har ikke denne regulatoren tilbakeslags sikring, som skal hindre at det kommer øl tilbake i regulator?
 
Tilbake
Topp