Advarsel - farlig kjøler på Grainfather

Status
Stengt for ytterligere svar.
Hadde et potensielt farlig uhell i dag når vørten skulle kjøles. Noe blokkerte avløpet å kjøleren, altså "den røde slangen". Jeg rakk ikke å se hva det var, men jeg tror det bare var kjøleren, som var plassert etter boka oppå Grainfather, som stod over slangen. Jeg hadde akkurat kjørt noen minutter med i sirkulasjon for desinfisere og skrudde på kjølevannet. Poff, sa det. Kjøleren sprakk og en sprut av kokvarmt kjølevann stod over gulvet. Heldigvis ikke på meg. Det gikk 5-6 sekunder tror jeg, fra jeg skrudde på til det smalt. Jeg registrert at noe var galt, men rakk ikke å undersøke eller tenke så langt at jeg skulle stenge vannet.

Jeg har siste modell av Grainfather. Jeg ser at den sorte slangen i kjøleren er veldig tynn. Når den blir varm som følge av en slik blokkering, så tåler den nok veldig lite. Generelt er slangene på Grainfather svært tynne og de er lette å blokkere. Jeg må ha ny kjøler, men det blir ikke Grainfather original.
 
Uansett om en ikke vil ha en ny orginal kjøler så si ifra til leverandøren, så de blir obs på at det kan være en feil/problem med kjølerene.


Easybrew
 
Kjedelig når uhell skjer :( Bra det gikk bra med helsa - det er det viktigste!

Hvor sprakk kjøleren? Hvor var blokkaden og hva var det?
Legg gjerne ved bilder - da blir vi alle litt klokere forhåpentligvis!
 
Uansett om en ikke vil ha en ny orginal kjøler så si ifra til leverandøren, så de blir obs på at det kan være en feil/problem med kjølerene.


Easybrew
Ja tenkte det jeg også. Leverandør og kanskje til og med produsent bør få beskjed.
 
Bildet viser hvordan jeg tror skaden skjedde. Kjøleren stod antagelig oppå den røde slangen på toppen av Grainfather. At det ikke er bra er jo ganske selvfølgelig, men at den skulle eksplodere så fort er litt skremmende. Naturlig nok eksploderte den nær utløpet, det er jo der kjølevannet er varmest og dermed er nok slangen svakest der.

Jeg har varslet selger og bedt om uttalelse. Om de tar det som reklamasjon vet jeg ikke. Det er jo også brukerfeil. Håper de sender tilbakemelding til selger. Er redd at et slikt uhell med treff av mennesker i USA kan ruinere de fleste. Aller viktigst er jo at andre lærer av min feil og unngår å bli skadd.
Kjølerskade.png
 
Stusser litt over bildet av kjøleren.
Jeg kjøpte min GF i august og min kjøler har "metallben" den står på, slik at slangen går under selve kjøleren og ikke havner i klem (se bildet nedenfor). Antar da at vi i utgangspunktet skal ha samme modell.
Jeg kjøpte min på bryggselv.no

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_dca.jpg
 
Synes også den kjøleren ser litt merkelig ut. Ligner ikke på den jeg har. Kan ikke finne den du har ved å google bilder heller. Kjøpte du av en seriøs forhandler? Kan selger ha lagt ved en billig kopi?
 
Min kjøler ligner den til Børre og er kjøpt i August hos ølgården som er forhandler av bryggselv. Kanskje ta bilde og sende til Grainfather og høre om det er original eller ikke...
 
Maskinen er ganske ny etter at de har vært utsolgt både hos Brygg Selv og Bryggeland i lang tid. I følge selger er det ny modell med plasten innvending.

Stig, jo det er nok helt klart brukerfeil. All instruks tilsier at begge slangene skal gå opp i midten. Men litt betenkelig at ikke slangen i klem greier å løfte kjøleren før slangen sprekker. Selger har vært veldig imøtekommende og tatt med seg saken til produsenten.
 
Kjøleren min er helt identisk. De har "oppgradert" den.
Kjøleren er helt original, så det er ikke noe å stresse med.
 
Maskinen er ganske ny etter at de har vært utsolgt både hos Brygg Selv og Bryggeland i lang tid. I følge selger er det ny modell med plasten innvending.

Stig, jo det er nok helt klart brukerfeil. All instruks tilsier at begge slangene skal gå opp i midten. Men litt betenkelig at ikke slangen i klem greier å løfte kjøleren før slangen sprekker. Selger har vært veldig imøtekommende og tatt med seg saken til produsenten.


Altså, jeg forstår at du kan tro at dette er brukerfeil, men det er det etter alt å dømme ikke. Vi snakker om kokende vann her, de skal tåle mer enn at man tilfeldigvis setter kjøleren oppå slangen. Det der er rent ut helsefarlig og feilkontstruksjon etter mitt syn.
 
Defintivt et svakt punkt ja. Produktet burde tålt feilen uten at slangen sprekker. En vanlig hageslange kan jo til sammenligning fint blokkeres uten å ta skade. Leverandøren tar dette opp med produsenten så kanskje de koster på seg litt mer solide slanger i fremtiden.
 
Defintivt et svakt punkt ja. Produktet burde tålt feilen uten at slangen sprekker. En vanlig hageslange kan jo til sammenligning fint blokkeres uten å ta skade. Leverandøren tar dette opp med produsenten så kanskje de koster på seg litt mer solide slanger i fremtiden.

På bildet ditt ser det jo forøvrig ut til at det er selve spiralen som har røket, det er jo enda værre etter mitt syn.
 
Altså, jeg forstår at du kan tro at dette er brukerfeil, men det er det etter alt å dømme ikke. Vi snakker om kokende vann her, de skal tåle mer enn at man tilfeldigvis setter kjøleren oppå slangen. Det der er rent ut helsefarlig og feilkontstruksjon etter mitt syn.
Vi snakker varmt vann her ikke syre! Nå må vi ikke ta helt av her da. Det er ytterslangen som har sprekt her, altså kjølevannet, blir garantert ikke kokende vann i en kjøler, om så vil jeg si det var en elendig kjøler . eller når jeg tenker meg om, en fantastisk kjøler som kan dra varmen ut fra vørteren og gjøre den til kokende vann.. må jo gå til minus grader da, i følge fysiske lover
 
Vi snakker varmt vann her ikke syre! Nå må vi ikke ta helt av her da. Det er ytterslangen som har sprekt her, altså kjølevannet, blir garantert ikke kokende vann i en kjøler, om så vil jeg si det var en elendig kjøler . eller når jeg tenker meg om, en fantastisk kjøler som kan dra varmen ut fra vørteren og gjøre den til kokende vann.. må jo gå til minus grader da, i følge fysiske lover

Hvis den sprekker så og si med en gang så holder det vannet noen og 90 grader. Får du det i ansiktet så kan det være at du må flytte hud fra den kroppsdelen du synes har best hud, til ansiktet.

Uansett så har iMake sagt at man ikke må pumpe på med mer enn 3L/min. De vet kun om to tilfeller (de to norske) av over 7500 solgte GF.
 
Hvis den sprekker så og si med en gang så holder det vannet noen og 90 grader. Får du det i ansiktet så kan det være at du må flytte hud fra den kroppsdelen du synes har best hud, til ansiktet.

Om vi tar litt matte her, en kjøler på 5 meter med indre rør utvendig dim på 8 mm og ytre rør på 15 mm innvendig så blir regnestykket slik (tror jeg)
((0,75x0,75x3,14)x500))-((0,4x0,4x3,14)x500))=0,63Liter vann som holder 90 grader, altså samme som en halv kanne kaffe fra en mokka master.
Jeg skal være den første til å innrømme at jeg mer enn en gang har sølt en halv, ja sågar en hel kanne over meg, vondt ja men har aldri måttet bytta skinn eller ligget på brannskade avdelingen på haukeland.
Dessuten så kommer det jo kaldt vann etter, så efekten av 90 grader blir jo litt dempet. Det jeg vil frem til er att det er jo ikke nødvendig å krisemaksimer en sånn "bagatell" vi koker kaffe vær dag, vi har varmt vann i springen, det hender faktisk att vi koker poteter... det bruker å gå bra om vi faktisk skulle være så uheldig å klare å søle en skvett kokende vann på oss selv.
Skal alt være så farlig med å brygge, det være seg co2, varmt vann, element som kan ta fyr eller korslutte, ja da er det bare å knuse grisen og tusle ned på nærmeste pol og kjøpe ølet der. Helt uten noen farer, ja om en ikke skulle snuble i dørstokken da og kutte en puls åre eller noe på vei inn døra på flasken som er blitt knust i fallet.
Jeg tar faktisk sjansen og brygger i vei.
 
Tja. Uten å ha tall å referere til slik som du har, så vil en sprekk helt tidlig i kjølingen ikke nødvendigvis medføre kaldtvann rett etter. Dessuten, hvis man har bltt truffet med ca 90 grader vann vill man jo som en naturlig refleks trekke seg unna, så det er ikke sikkert dette kaldtvannet du mener kommer rett etter, vil treffe akkurat der varmtvannet traff. Hva hvis du får det rett på øyet? Da er Haukland plutselig litt nærmere. Men dette er semantikk som jeg føler at jeg ikke er den som begynte på, men jeg drar det gjerne videre.

Hva hvis det er et barn der, som da ikke har så herdet hud som voksen. Skal man fikse kjøleren som er CE-godkjent, eller nekte barn å være der samtidig? Hva med "My GF fried my cat"? Eller, får 90 grader vann rett i øyet? Kanskje du sitter i rullestol og har omtrent null mulighet til å trekke deg godt nok unna fort nok? En "skvett" varmtvann kan være mye verre enn du tror, du har ikke nevnt noe om trykket denne "skvetten" kommer med. Du nevner heller ikke tempen på denne kannen du har helt over deg..

Derfor det blir undersøkt.

Uansett. Poenget er at du kan få nær kokende vann sølt ut over deg. GF har sagt at nå er det 3L/min som gjelder frem til de har funnet ut om noen av leverandørene har byttet ut på noe uten av de vet om det.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Tilbake
Topp