Advarsel - farlig kjøler på Grainfather

Status
Stengt for ytterligere svar.
Kokker du kaffe på en mokka master så må det nødvendigvis koke, det ligger litt i å KOKE kaffe, kaffe fra en mokka master skal holde mellom 92 og 97 grader etter hva jeg har forstått.
Poenget mitt er att her er det alt for mye problem finning og for lite problem løsning.
Å finne problemer er den enkleste ting i verden, men å løse dem det krever litt kunskap og fantasi.
Har tatt meg den frihet og faktisk gjøre noe med dette....

Ja og skulle uhellet være ute, stå nå ikke der med ansiktet opp i det varme vannet.... ta ett skritt tilbake, dette er ikke en geisir, men en hage slange
 

Vedlegg

  • sikker-jobbanalyse-SJA-skjema Brygging.pdf
    156,2 KB · Sett: 52
Å identifisere et problem er første steget mot å løse det. Jeg kan seriøst ikke skjønne at du ikke ser at det å få tilnærmet kokende vann over seg kan være et problem for en produsent som selger mange tusen enheter verden rundt. Greit nok at du ikke ser på det som et problem, men prøv å vær litt objektiv.

Og som du selv sier, ta et skritt tilbake.. det rendrer jo det argumentet ditt med at det kommer kaldtvann etterpå ugyldig.
 
Ok. Objektivt, slange sprekker. Problem identifisert. Steg to, starte hylekor mot produsent att dette gjør familien hudløs på storedeler av kroppen, eller faktisk prøve å se om kjøleren ble brukt feil. Det var 2 ganger dette hadde skjedd? Lag en SJA for bryggingen og følg den.
Det jeg mente var at for å identifisere ett problem trenger du kunn ett par øyne, det har ganske mange av oss, ja ikke alle, men ganske mange. For å løse problemer må vi tenke gjennom situasjonen, reflektere over hva som gikk galt og hvorfor. Når det er gjort er vi langt på vei til å løse problemet.
I denne situasjonen vil det være veldig viktig å sjekke att kjølevennet faktisk kommer ut av kjøleren, gjør det ikke det steng av, noe er faktisk galt her...
Men har skjønt det såpass att du nekter å se andre argumenter enn dine egne, det er greit nok, kan gjerne kverulere med deg jeg, det er jeg både glad i og god på
 
Ok. Objektivt, slange sprekker. Problem identifisert. Steg to, starte hylekor mot produsent att dette gjør familien hudløs på storedeler av kroppen, eller faktisk prøve å se om kjøleren ble brukt feil. Det var 2 ganger dette hadde skjedd? Lag en SJA for bryggingen og følg den.
Det jeg mente var at for å identifisere ett problem trenger du kunn ett par øyne, det har ganske mange av oss, ja ikke alle, men ganske mange. For å løse problemer må vi tenke gjennom situasjonen, reflektere over hva som gikk galt og hvorfor. Når det er gjort er vi langt på vei til å løse problemet.
I denne situasjonen vil det være veldig viktig å sjekke att kjølevennet faktisk kommer ut av kjøleren, gjør det ikke det steng av, noe er faktisk galt her...
Men har skjønt det såpass att du nekter å se andre argumenter enn dine egne, det er greit nok, kan gjerne kverulere med deg jeg, det er jeg både glad i og god på

Jeg nekter ikke å innse andre argumenter enn mine egnes. Men jeg klarer iallfall å se at dette kan være et problem.

Selv om du koker litt kaffe og søler det utover deg så betyr ikke dette at alle andre som opplever det samme synes det er greit. Jeg antar du troller, så du får dette tilbake. Noen synes det er fett å bli rævkjørt hardt av en slovensk neger, andre finner ikke det like flott.

Virker ikke helt som at du har skjønt at man ikke opererer med "smak og behag" når man selger et produkt til 7500 mennesker. Man vil at ingen skal ha dårlige erfaringer med det.
 
Må si meg enig med Miguel her. Det er selvfølgelig liten risiko for at noen for faktisk vil bli skadet av dette, men konsekvensen om det faktisk skulle skjedd kan være drastisk. Vann skolder ved over 70 grader. Normalt for en voksen må man ha ca 10 sekunders kontakt for fullhudstap, men det er mindre for et barn. Samt øyne osv er mer utsatt.
Dette er tross alt et komersielt produkt.
Referanse til kaffekoking synes jeg er noe vag, da dette ikke gjelder kokende vann under trykk.
 
Blir alltid litt imponert over folk som mener SJA er løsningen på alle problemer. En papirlapp er nok grunnen til at dette ikke kommer til å gå til helvete. SJA er noe alle gjør hele tiden automatisk, kost/nytte. Etter alle sikkerhetskurs vi har hatt er min erfaring at (mangel/mangelful) SJA er en enkel ansvarsfraskrivelse fra arbeidsgiver. Skyld på ansatt, problem løst.
Men det sagt vil jeg også henge meg på Miguel og si at en sprut med vann på over 30 grader er uaktuell uansett om den gjør skade eller ikke. Sprekken kunne like gjerne skjedd på et annet punkt hvor vannet var varmere.
Og btw så er noe som fungerer bedre enn en SJA en RUH. Og det er fort det TS har gjort. Opplyser andre om at dette KAN være et problem.
 
Dette har vel tatt en annen vending enn det trådstarteren mente. Om du trenger en SJA eller om det er RUH er vel klinkende likegyldig. Trådstarter ønsket å opplyse om at ser ut til å kunne være en svakhet ved slangene i den nye kjøleren til grainfather og informerer om at selger/importør er informert, dette er vel viktigst. De vil da starte en analyse av sin produksjon og eventuelt avdekke svakheten eller informere om at det kan oppstå skader.

Ja, trådstarter burde oppdaget at slangen var under, men uhell skjer. At utfallet av hendelsen kunne vært større enn det var er klart, hvorvidt det kunne blitt en katastrofe vil vi ikke få vite - heldigvis.

Takk til trådstarter for informasjon! Håper alt løser seg for deg og at du får ny kjøler.
 
Altså, jeg skall innrømme at det med sja var bare ett trolletrekk, men det dette går på er att om du bruker utstyret feil kan du ikke klandre produsenten. Lager du din egen motstrømskjøler og blokkerer utløp av varmt kjølevann vil akurat det samme hende. en uarmer slange tåler dårlig varmt vann som er under trykk. (trykk bygger seg opp når varmen øker, vann utvider seg) Trykket er jo ikke større enn det som er i vannkrana i utgagspunktet.
Det jeg reagerer på er krisemasimeringen her, hva om at.... Atlså, du brygger øl, noe som inbefatter varmt vann og sågar koking. Da må du ta med risikoen for forbrenning via varmt vann.
Selvfølgelig bør produsenten se på om de kan edre noe for å unngå at dette skjer igjen, men det er vell bare å bruke større bokstaver på det att slangen ikke må blokkeres.
Hva blir det neste, Advarsel mot elendig BB30, kan ta fyr om du starter den uten å ha veske i kjelen, Avarsel. pumpe kan slutte å virke om du bruker den på over 100 grader? Det står i bruksanvisningen att du ikke skal gjøre sånt, bruker du utstyr feil er det din feil og kan ikke tilskrives produsent.
Idiotsikkert utstyr er vanskelig å lage, ettersom idioter er idiot på forskjellige vis.
Om du ikke klarer å bruke utstyr som beskrevet i bruksanvisningen vil jeg anbefale å gi opp bryggingen og heller kjøpe ferdiglaget øl der andre som er profesjonelle har tatt alle risikoer for deg
 
Om vi tar litt matte her, en kjøler på 5 meter med indre rør utvendig dim på 8 mm og ytre rør på 15 mm innvendig så blir regnestykket slik (tror jeg)
((0,75x0,75x3,14)x500))-((0,4x0,4x3,14)x500))=0,63Liter vann som holder 90 grader, altså samme som en halv kanne kaffe fra en mokka master.
Jeg skal være den første til å innrømme at jeg mer enn en gang har sølt en halv, ja sågar en hel kanne over meg, vondt ja men har aldri måttet bytta skinn eller ligget på brannskade avdelingen på haukeland.
Dessuten så kommer det jo kaldt vann etter, så efekten av 90 grader blir jo litt dempet. Det jeg vil frem til er att det er jo ikke nødvendig å krisemaksimer en sånn "bagatell" vi koker kaffe vær dag, vi har varmt vann i springen, det hender faktisk att vi koker poteter... det bruker å gå bra om vi faktisk skulle være så uheldig å klare å søle en skvett kokende vann på oss selv.
Skal alt være så farlig med å brygge, det være seg co2, varmt vann, element som kan ta fyr eller korslutte, ja da er det bare å knuse grisen og tusle ned på nærmeste pol og kjøpe ølet der. Helt uten noen farer, ja om en ikke skulle snuble i dørstokken da og kutte en puls åre eller noe på vei inn døra på flasken som er blitt knust i fallet.
Jeg tar faktisk sjansen og brygger i vei.


Ikke vet jeg hva slags interesser du har rundt dette, men du virker å være veldig opptatt av å bagatellisere mulighetene for brannskader. Da kan jeg fortelle deg at jeg selv måtte en tur på legevakten for ca 2 mnd siden nettopp på grunn av en lignende episode. Det var alt annet enn godt, og de blemmene var mer enn plagsomme i mange uker. Jeg var utrolig heldig og klarte å komme meg unna. Jeg har sett bilder av andre som har fått kokende vann/vørter over større områder enn meg. Dette er absolutt ikke noe å bagatellisere i det hele tatt. Slik produkter skal være testet ut og være sikre. Å predikere at sikkerhet ikke er nødvendig og oppskrytt er en mildt sagt merkelig holdning å beskue.
 
Jeg synes, generelt, at hjemmebryggere er for lite opptatt av sikkerhet. Vi håndterer varmt vann i såpass store mengder at det raskt kan bli et betydelig problem, og av og til under trykk. De fleste har et godt arsenal av kjemikalier, gjerne med både kaustisk soda, sannsynligvis det farligste stoffet som selges i norske dagligvarebutikker, syrer og andre kjemikalier. Legg til tunge bryggkjeler og ymse kar i glass. Alt dette håndteres gjerne med stigende promille.

Så her vil jeg oppfordre hjemmebryggere til å tenke seg om. Ikke alt er ufarlig, selv om det skjer hjemme. Det er, tross alt, der de fleste ulykkene skjer.
 
Ikke vet jeg hva slags interesser du har rundt dette, men du virker å være veldig opptatt av å bagatellisere mulighetene for brannskader. Da kan jeg fortelle deg at jeg selv måtte en tur på legevakten for ca 2 mnd siden nettopp på grunn av en lignende episode. Det var alt annet enn godt, og de blemmene var mer enn plagsomme i mange uker. Jeg var utrolig heldig og klarte å komme meg unna. Jeg har sett bilder av andre som har fått kokende vann/vørter over større områder enn meg. Dette er absolutt ikke noe å bagatellisere i det hele tatt. Slik produkter skal være testet ut og være sikre. Å predikere at sikkerhet ikke er nødvendig og oppskrytt er en mildt sagt merkelig holdning å beskue.
Jeg ønsker ikke å bagatilisere noe som helst. Men om du ikke klarere å følge en enkel bruksanvisning, eller er oppegående nok til å faktisk se att ikke kjølevennet kommer ut av kjøleren, ja da bør du finne deg en annen hobby. utstyret ble brukt feil. Da kan du ikke klandre produsenten, er det så vanskelig å forstå?
Og angående farlige kjemikalier... i sminkeskrinet til din kone, datter eller sønn, hva vet jeg, finnes det garantert farligere kjemikalier... asetoner og slikt som faktisk kan selvantenne. En normal husholdning i dag inneholder en mengde med farlige stoffer, brannfarlige, syrer og alkalier. setter du deg inn i hva du faktisk har i hjemmet og hvordan du skal behandle sånt så har du en fair sjanse.

Men legger ballen død nå, gidder ikke bruke mer tid på det, utsyret ble brukt feil, en uønsket hendelse oppsto.... ingen alvorlig skade.
 
Jeg ønsker ikke å bagatilisere noe som helst. Men om du ikke klarere å følge en enkel bruksanvisning, eller er oppegående nok til å faktisk se att ikke kjølevennet kommer ut av kjøleren, ja da bør du finne deg en annen hobby. utstyret ble brukt feil. Da kan du ikke klandre produsenten, er det så vanskelig å forstå?
Og angående farlige kjemikalier... i sminkeskrinet til din kone, datter eller sønn, hva vet jeg, finnes det garantert farligere kjemikalier... asetoner og slikt som faktisk kan selvantenne. En normal husholdning i dag inneholder en mengde med farlige stoffer, brannfarlige, syrer og alkalier. setter du deg inn i hva du faktisk har i hjemmet og hvordan du skal behandle sånt så har du en fair sjanse.

Men legger ballen død nå, gidder ikke bruke mer tid på det, utsyret ble brukt feil, en uønsket hendelse oppsto.... ingen alvorlig skade.

Hadde du lest innlegget til TS litt grundig, så ser du at han skriver "kjøleren var plassert på toppen av slangen, som angitt i boka" -- dette hopper du bukk over. Du har allerede bestemt på forhånd at en eller annen er dum i hodet.
Du fortsetter videre i samme stil ved at du eksemplifiserer med en rekke såkalte likestilte hendelser med ting fra dagliglivet.
Hvis du kjøper deg en bil, mener du seriøst at du eller noen annen kan forvente at akslinger osv kan dette av? Jeg forventer at disse sitter som de skal og er til å stole på. Jeg vil aldri godta noe annet.
Det betyr ikke at jeg er så dum at jeg ikke forstår at jeg kan skade både meg selv og andre ved uvettig bruk av f.eks. en kniv.
Altså, om du vet hvordan en motstrømskjøler / platekjøler fungerer, så vet du også at all vørter som kommer INN er kokvarm, denne varmen skal veksles over på noe annet - for å forsvinne (i dette tilfellet kjølevannet), dette kjølevannet som kommer ut fra disse to typene kjølere er langt fra kaldt, hadde det vannet vært kaldt, så hadde vørteren vært varm. Du skjønner dette? sant?

På en spiralkjøler så er dette vannet varmt som f... helt til vørteren i kjelen avtar i temperatur.
På alle kjøleløsningene så er det en ting felles - de har varmt vann som kommer ut i mange minutter.

Det er faktisk på kanten til at jeg ikke gidder å ta deg seriøst når du legger opp til en slik nedlatende tone rundt diskusjonen du er en del av.

Ei heller er det en enkeltperson som legger en ball død i en diskusjon. Om du ikke orker å delta lenger, så deg om det.
 
fd1846b8-4c2b-4123-a872-af9eca0b2674.jpg
 
Hadde stengt tatt bestemt meg for å ikke skrive mer i denne tråden, men når sånne som Stig Berntsen, nekter å lese mer en overskriften så blir jeg rett og slett forbannet. TS sier jo litt lenger ned fra sitt første innlegg at han brukte utstyret feil, få deg briller mann. Det jeg ikke liker er att her på forumet er det krisemaksimering til de grader.. går dere med hjelm i hjemmet til daglig, kritiserer barnehager som lar barn klatre i trær som er over 40 cm over bakken?
Sunn fornuft er en mangelvare blant bryggere ser det ut for.
Er forsåvidt enig i at kjøleren børr erstates, men blokker du den igjen vil samme skje nok engang. Så det som er riktig her er som produsenten har gjort, å opplyse bedre om hvordan utstyret skal brukes.
"Jepp, og de tar ganske åpenbart selvkritikk for rotete/uklar dokumentasjon. Så jeg vil ikke kalle dette en bagatell og brukerfeil." hva i alle verden vil du kalle det da? Er jo helt innlysende brukerfeil. De må jo bare idiotsikre om ikke sånt skulle kunne hende, noe som jeg jo har hevdet er en umulighet.
Kjøper du deg en morra kniv og holder i eggen og skjærer deg, klager du til produsenten da for att informasjonen om bruk av kniv var mangelfull?
Skjønner hvorfor vi mister en del forumsdebatanter som har mye å komme med når kverulanter skal få råde, og nei, jeg kverulerer ikke, jeg kommer med fakta.
Og Stig, nytter ikke å prøve deg med herske teknikk på meg.
Så da regner jeg nesten med å få en bann, gir faen og tar den med bratt hals, sikkert like bra.

Chiefen
Sign off
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Tilbake
Topp