Hvordan påvirker SG på kok smakshumle og aromahumle bidrag?

PetterL

Norbrygg-medlem
Hei,

Superfersk i faget med mitt første brygg denne helgen så jeg får beklage hvis dette er svart på før, kunne ikke finne noe.

Jeg brygger provisorisk "Maxi-BIAB" for å komme i gang og bli kjent med prosessen manuelt. Kjøper nok en Grainfather etterhvert når jeg kommer meg inn i større hus til nyåret for større batcher og tidsbesparelse i en travel småbarnspappa-hverdag.

- Mesker og koker i 10L kjele (pinnekjøttgryta som allerede var i hus...)
- BIAB pose til mesking
- Gjør skylling/mash-out på 78 grader i separat kar (15L Jula gjæringsbøtte) og heller tilbake i 10L gryta
- Kokevolum er 9L og jeg vil da nødvendigvis måtte koke med ganske høy SG for å få mest mulig øl per batch ;) 9 liter 1,073SG på kok på mitt første brygg med 2,8kg malt. Fyller kokende vann etterhvert slik at kokevolum og SG forblir konstant

BITTERHUMLE:
Jeg vet at bitterhumla må justeres for å få rett IBU på brygget. Den saken er grei.

SMAKS OG AROMAHUMLE:
Smaks og aromahumletilsetningene justeres typisk i forhold til liter vørter, den saken er grei, eller? Ser at IBU kan lide av høy SG under kok i forhold til oppskrifter med lavere SG under kok. En måte å fikse dette på er å justere bitterhumla ganske mye opp men blir dette riktig?

Blir det rett å justere smakshumle og aromahumle i forhold til liter vørter på brygget eller påvirker også SG smak og aroma bidrag på samme måte som bitterhet/IBU blir påvirket? Bør en derfor også ta hensyn til forskjellig "hop utilization" pga forskjellig SG på kok i forhold til original oppskrift?

TØRRHUMLE:
Jeg vannet ut vørter til korrekt OG i gjæringsbøtta så tørrhumling blir enkelt å skalere

Gleder meg som en liten unge på julaften til jeg kan ta min første slurk av batch #001: Andrimne American IPA, det måtte bli en SMaSH IPA for å bli bedre kjent med råvarenes smak og bidrag og hvorfor ikke starte med en oppskrift fra selveste Gahr Smith-Gahrsen!
 
Jeg gjør omtrent som loebrygg bortsett fra at jeg tilpasser smakshumle etter hvor mye oljer det er i humlene. Altså hvor "kraftige" de humlene er. Du vil få mye mer smak av f.eks mosaic eller ekuanot enn ahtanum. Så hvis du tilsetter like mengder ekuanot og ahtanum så vil ekuanot gi et større smaksbidrag.
 
hvordan regner du ut det da?

Jeg må rette litt på det jeg sa først.

Iallefall så vil alle humler som er nye for meg gå gjennom en single hop hvor alle bryggene har like mye humle på de senere tilsetningene, så tar jeg det derfra. Men da jeg mente å se på oljeinnholdet så mente jeg egentlig å se på essensielle oljer, da alfa-oljer vil bumpe tallet for totale oljer, uten å gi nevneverdig smaksbidrag.
 
Tilbake
Topp