Nosparge på speidel?

Hei. Går det an å bruke alt vannet på engang i en 50L speidel for et brygg på ca 20-25L? Skjønner at det blir lavere utbytte, men hvis man kompanserer med litt mere malt så blir det vel ok?
 
Er nysgjerrig på dette selv.

Med stort maltrør må du nok ha minimum 45 liter vann.. 6-7 kg malt vil trekke ut likt antall liter vann. Da er det fortsatt ca 38 liter i kjelen. Skal være en lang og hissig kok for å få det ned i ca 25 liter...

Noen som har erfaring?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg kjørte no-sparge på min 25 L forrige brygging. Litt komplisert meskeskjema med maltaserest osv som involverer senking av temperatur (måtte fylle på med kaldt vann). Brukte 6 kg malt (50% hvete), og hadde til slutt 34 L vann i speidelen. Med dette volumet var vannstanden høyere enn maltrøret. Regnet med det var greit siden det uansett var sirkulasjon. 

Etter mesking uten skylling hadde jeg ca. 29 L boil volume, som ble nedkokt til 24 L. Endte opp med utbytte på 65 %. Får forhåpentligvis litt bedre med mindre malt og vanlig meskeskjema.
 
Kommenterer litt på denne gode gamle posten da jeg har fått litt erfaring med "no-sparge".
Det går fint ann å benytte "no-sparge" på 50 literen, med det store maltrøret. Jeg synes selv jeg fikk det til å fungere fint. Dog hadde jeg et par "funn", dette er vel mest sansynlig kun for spesielt intresserte:

Startet med ca 76 liter kaldt vann, dvs 50 cm vann. (Laaang oppvarmingstid!)
For å få plass til korn 12,7 kg måtte jeg tappe ut ca 15 liter oppvarmet meskevann som skulle tilbakeføres når maltet var på plass.
Etter å ha satt inn maltrøret og malten fikk jeg kun plass til 11 liter vann tilbake, noe som faktisk var så mye at jeg mesket hele runden uten lokk. Neste gang er det bare å starte med mindre vann feks ca 70 liter, etter avtapping og tilbakeføring tror jeg da jeg vil få lokket på til mesken....
Under selve mesken står alt under vann, stegene går i automatikk og jeg rører egentlig ingenting. Hele maltrøret med vingemutter og alt stod under vann/vørter, og all sirkulasjon foregeår under vann "uten fossefallet" langs kanten av maltrøret...
Når meskingen var over tappet jeg av ca 15 liter, slik at jeg kom til vingemutter og maltrør.
Skrudde opp og heiste maltrøret opp, lot det så renne av seg. Helte/skylte den vørteren jeg hadde tappet av gjennom maltrøret i 4 bolker, mens det rant av seg, mens speidelen ble satt til å koke. (Regner ikke dette for skylling/vorlauf da jeg bare helte på uten spesielt omtanke.)
Traff SG spot on før kok, med 1,045 og OG med 1,055. Dvs en meskeffektivitet på ca 76%.
Målte vannmengde rett før kok på ca 95 grader, endte da opp med ca 42,5 cm som tilsvarer 64,5 liter, med utvidelse på ca 4% fant jeg at det var ca 62 liter før kok.
Kokte så i 80 minutter (kanskje et par minutter mer).
Kjølte og overførte til bøtter, fikk da en 47 liter totalt i bøttene, og hadde ca 10 liter trub igjen i speidelen! Her kunne jeg ha tatt med vesentlig mer vørter fra Speidelen hadde jeg hatt tolmodighet til å vente. Fikk en 5 liter klar vørter ut senere.. (Mengdene er målt etter kjøling).

Dersom denne metoden er konsistent med greit utbytte er dette min foretrukne metode fremover. Kommer også til å kjøre denne metoden med kort maltrør (når jeg har fått anskaffet meg dette) for å se om det gir tilfredstillende resultater på samme måte.
 
Hva er fordelen når du 'skyller' med 15 liter allikevel?
Skjønner det hvis man ikke har mulighet for å varme skyllevann, men ellers..?
 
Fordelen og fordel. Det kommer nok an på øyet som ser.

For meg er at dette en enklere prosess.
Jeg slipper og klatte med andre gryter enn Speidelen, og jeg har lagt mer ned i skylling enn å helle vørter tilbake igjen i gryta som er det jeg i praksis gjør her.

Dersom en benytter bryggehansker er det ingenting i veien for å dyppe hele hånden nedi og skru ut vingemutter etc for så å heise maltrøret opp uten å tappe av noe vørter. Da slipper en å 'skylle' som du sier.
 
Ok, ser du startet med 76 liter vann.
Er det helt opp til kanten, eller er det plass til mer?
 
Det er plass til mer. Mener det er plass til ca 84 liter.
Dog gikk ikke 76 liter vann og 12,7 kg malt, dermed tror jeg at en 70 liter vann er bedre som et slags maksmål.
 
Det er plass til mer. Mener det er plass til ca 84 liter.
Dog gikk ikke 76 liter vann og 12,7 kg malt, dermed tror jeg at en 70 liter vann er bedre som et slags maksmål.

I prinsippet gjort det samme som deg, men jeg mesket inn på 55C (hadde i malten), startet da med 60L vann- fylte så på 15L og satt på lokket og lot den meske på 67C steget jeg hadde satt. Klareste vørter jeg har hatt noen gang - men 2-3 poeng ned, kontra skylling for min del. Totalt hadde jeg 12,5 kg malt.
 
Jeg prøvde nosparge på en Speidel 20 liter forrige uke. Brygget var en pils med en del flaked corn, men pga feilbestilling kjøpte jeg i 100 g når jeg skulle kjøpt i kilo. Jeg brukte da upoppet popcrn uten tilsetninger som jeg kverna og kokte. Brukte ca 27 liter vann og kokte i 90 min med stålhatten og rørte to ganger i mesken underveis. Endte opp med 20 liter vørter og med en BHE på 69.5% i følge BeerSmith 2.
 
Jeg kjørte no-sparge på min 25 L forrige brygging. Litt komplisert meskeskjema med maltaserest osv som involverer senking av temperatur (måtte fylle på med kaldt vann). Brukte 6 kg malt (50% hvete), og hadde til slutt 34 L vann i speidelen. Med dette volumet var vannstanden høyere enn maltrøret. Regnet med det var greit siden det uansett var sirkulasjon.

Litt off topic, men jeg sliter ordentlig med effektivitet når andelen hvete krabber oppover. Jeg brygger relativt mye med 40-50% hvete og ikke uvanlig at jeg er ned rundt 65% eller enda lavere utbytte. Ved f.eks. IPA-maltbase så kan jeg fint ligge oppunder 80%.
 
Litt off topic, men jeg sliter ordentlig med effektivitet når andelen hvete krabber oppover. Jeg brygger relativt mye med 40-50% hvete og ikke uvanlig at jeg er ned rundt 65% eller enda lavere utbytte. Ved f.eks. IPA-maltbase så kan jeg fint ligge oppunder 80%.
Rører du da i mesken? Jeg har sett at med mye hvete eller havre danner det seg et grøtaktig lokk på toppen av mesken som sikkert saboterer gjennomstrømningen.
 
Rører du da i mesken? Jeg har sett at med mye hvete eller havre danner det seg et grøtaktig lokk på toppen av mesken som sikkert saboterer gjennomstrømningen.

Ja. Jeg prøver stort sett å røre minst en gang - men aldri mer enn to ganger. Gjennomstrømningen ser dog OK ut, så jeg vet ikke helt hva som skjer, egentlig. I en periode brygget jeg sikkert 8 batcher på rad med rundt 65% effektivitet og jeg ble jo helt tullete av å forsøke å feilsøke systemet mitt. Så brygget jeg en IPA igjen og da gikk sammenhengen opp for meg.
 
Merkelige greier. Jeg har ikke den erfaringen. Kan det være at kverningsgraden din ikke fungerer godt med hvetemalt? Dersom du ikke har sett det "lokket" i mesken kan det jo være fordi du har hatt veldig lavt utbytte av hveten?
 
Merkelige greier. Jeg har ikke den erfaringen. Kan det være at kverningsgraden din ikke fungerer godt med hvetemalt?

Tja. Kanskje det er noe der. Jeg maler selv på slik standardmølle med to ruller. 1,2mm på alt, ikke noe fukt eller noe. Jeg brukte 230V-drillen før, men nå er jeg gått over til batteridrill siden denne har bedre moment slik at jeg kan holde hastigheten lavere. Kanskje det var kværninga som tøyset det til for meg.
 
Tilbake
Topp