DIY: John Guest - For gass- og tappelinje

Finner ikke riktig det jeg er ute etter. Det mest ideelle hadde vel vært en neve med noe slikt
Angle-Stop-Valve1.jpg
så kunne jeg bare kobla det antall jeg trenger sammen med en stem, eller slangebit mellom, men denne finner jeg ikke på noen av de vanlige nettbutikkene jeg bruker. De har en lignende, uten T-stykke "integrert" hos humle.se, men den koster 150 spenn, så det blir for pricey for meg for øyeblikket. Må jo i tillegg ha splittere av et eller annet slag.

Det greieste for meg tror jeg blir å bare fortsette med det oppsettet jeg har på gassen, eller alternativt kjøre "vanlig" inn til vanlig manifold, og så JG ut fra den, men da må jeg finne ut hvilken type gjenger det er på denne her, for da kan jeg bytte ut niplene med noe JG-greier: http://www.olbrygging.no/products/co2-fordeler
 
Finner ikke riktig det jeg er ute etter. Det mest ideelle hadde vel vært en neve med noe slikt
Angle-Stop-Valve1.jpg
så kunne jeg bare kobla det antall jeg trenger sammen med en stem, eller slangebit mellom, men denne finner jeg ikke på noen av de vanlige nettbutikkene jeg bruker. [/URL]
Det aller viktigste ved splitting av CO2, er å ha tilbakeslagsventiler. Ellers får du øl i gasskoblingene når du kobler på fulle fat. CO2-fordelere har tilbakeslagsventiler. Finnes også fatkoblinger med, men de tar mer plass.

Fatkoblingene fra CMB er tette, så du trenger egentlig ikke avstengingskranene, men det er seff en ekstrasikring. (Fatkoblinger fra Kina duger ikke).
 
Kranene er kjekke å ha hvis jeg f.eks. skal hurtigkarbonere et fat på 3 bar, eller noe, så kan jeg bare stenge for de 6 andre. Enklere det enn å koble fra alle fatene, og koble dem på igjen X antall timer senere.
 
Tråden var ment som en John Guest tråd, og det er ingen tappekraner med den typen kobling.
Tja, en sannhet med noen modifikasjoner. Personlig så har jeg to tappekraner med JG kobling (en stout og en Cornelius twin ice cider). De 9 andre tappekranene i baren har jeg bygd om til JG :) Totalt 11 kraner med JG hele veien :beercheers:
 
Svenskene kaller shanks for bakstycke. Her på berget betegnes de gjerne for gjennomføringer. Forvirrende blir det uansett.
 
Har i tillegg denne stoutkranen med push-inn fitting 3/8. Litt dårlig bilde, men med innebygd JG kobling, i motsetning til de andre kranene jeg har med påskrudd 5/8 JG kobling20161115_181333.jpg
 
Hei

Holder på å bygge keezer nå og har anskaffet kun John guest koblinger til gass-siden. Jeg har brukt dette i fryseboksen nå allerede på to fat og det har fungert utmerket, men når jeg nå får bygget "krage" på fryseboksen får jeg plass til totalt fire fat. Jeg har en regulator som har tre utganger og jeg skal kjøre en av disse via et manifold som splitter i tre nye slik at jeg kan ha trykk på fire fat samtidig og ha en ledig linje som kan benyttes til å purge fat etc uten å måtte koble fra noe annet. Disse gass-slangene som passer til John guest er nokså stive, og nå blir det ganske mange sånne stive slanger i en liten fryseboks. Jeg ser for meg at de må "bøyes litt rundt" og at jeg ikke vil klare å trekke disse i rette linjer for at jeg skal komme til fra regulatoren og til de ulike fatene. Mitt spørsmål blir da om disse John guest koblingene tåler at slangene bøyes litt hit og dit uten å gå lekk?

Edit: det ble et langt innlegg for et lite spørsmål..
 
Disse gass-slangene som passer til John guest er nokså stive, og nå blir det ganske mange sånne stive slanger i en liten fryseboks. Jeg ser for meg at de må "bøyes litt rundt" og at jeg ikke vil klare å trekke disse i rette linjer for at jeg skal komme til fra regulatoren og til de ulike fatene. Mitt spørsmål blir da om disse John guest koblingene tåler at slangene bøyes litt hit og dit uten å gå lekk?
I følge produsenten skal de ikke ha mye sidebelastning. Regner med at du bruker 3/8" slanger? Det er MYE greiere å håndtere med 3/16" slanger. De er ikke så stive. Koster en overgang i hver ende, men det er det verdt!
 
I følge produsenten skal de ikke ha mye sidebelastning. Regner med at du bruker 3/8" slanger? Det er MYE greiere å håndtere med 3/16" slanger. De er ikke så stive. Koster en overgang i hver ende, men det er det verdt!

Alright. Det er jeg neimen ikke sikker på. Jeg får sjekke når jeg kommer hjem :)
 
I følge produsenten skal de ikke ha mye sidebelastning. Regner med at du bruker 3/8" slanger? Det er MYE greiere å håndtere med 3/16" slanger. De er ikke så stive. Koster en overgang i hver ende, men det er det verdt!

Det var 5/16" jeg hadde. Jeg har nå byttet ut alle JG overganger og anskaffet 3/8" slanger. Satser på at det går uten lekkasjer selv om de må snirkle seg rundt i diverse vinkler :)
 
hmm.. 3/8" er nok litt stivare enn 5/16 så du kan få meir sidebelastning med 3/8"

3/8" har jo godt utvalg i pushfit-delar men jo mindre dimensjon - jo meir fleksible er røra.

I rekkefølge frå stivast til mjukast (og størst kapasitet på øl/gass til minst kapasitet på øl/gass) 3/8" - 5/16" - 1/4" - 3/16"
 
hmm.. 3/8" er nok litt stivare enn 5/16 så du kan få meir sidebelastning med 3/8"

3/8" har jo godt utvalg i pushfit-delar men jo mindre dimensjon - jo meir fleksible er røra.

I rekkefølge frå stivast til mjukast (og størst kapasitet på øl/gass til minst kapasitet på øl/gass) 3/8" - 5/16" - 1/4" - 3/16"

Ser jeg har misforstått posten til @Oberstbräu. Vestbrygg har ikke 3/16" så langt jeg kan se, så får bytte tilbake til 5/16".
 
Tror Bryggmaker har. :)

Har fått super service hos @katla i dag og fått de overgangene og slangene jeg trengte for å benytte 3/16". Et spørsmål vi ikke helt konkluderte på var om 3/16 vs 3/8 vil gi "mindre trykk" pga tynnere slange. Jeg har en regulator med tre utganger, to av de går direkte til to fat og den tredje går til et manifold som splitter i tre nye utganger. Bør jeg kjøre 3/8 fra den ene utgangen på regulatoren som forsyner manifoldet, eller kan jeg kjøre 3/16 all the way og fortsatt ha null problemer med å kjøre 4 fat om gangen med trykk på hvorav et par karboneres "belgisk" med høyt trykk :)
 
Tilbake
Topp