CraftbeerPi / Styrings-software for Raspberry Pi

En stund siden noen har skrevet her, men jeg prøver meg. Spennende tråd! Leser med stor interesse. Er av de som kan bygge det meste, men som ikke har særlig stor innsikt i software, annet enn at jeg bruker mye software i hverdagen, stort sett med hell;-) Jeg bygger et 3-kjelers oppsett med mini-HERMS ved siden av, og jeg hadde hele tiden tenkt å bruke separate PID'er med SSR, men det ser besnærende ut å bruke noe slikt som i tråden her. Men jeg har følgende spørsmål:
- Min plan er et element i HLT, to i kok og et i HERMS, samt to pumper og diverse temeperatursensorer. Vil det by på problemer å koble til dette?
- Hvordan er systemet til å styre kok? Jeg har lest meg til at PID ikke er ideelt til kok, men at man bør bruke PWM. Jeg har to elementer til å koke. Skal de da kobles sammen, eller kobles til hver for seg?
- Har dette systemet også mulighet for å koble til duppeditter som kan lese av trykk i tankene for slik å måle antall liter i grytene? Absolutt ingen nødvendighet, men det virker forlokkende.
- Er craftbeerpi et Norsk produkt?
- Jeg har lest litt også om en tilsvarende løsning som heter brewtroller. Er det noen som har erfaringer med det?
 
Er det noen som har modifisert Netthandelens 60 liter med CBP? Den har jo to varmeelement. Er det da bare snakk om å kjøre kablene fra de to varmeelementene inn i en kraftig SSR, også funker det?
 
Er det noen som har modifisert Netthandelens 60 liter med CBP? Den har jo to varmeelement. Er det da bare snakk om å kjøre kablene fra de to varmeelementene inn i en kraftig SSR, også funker det?
Ja, det kan du gjøre. Jeg har SSR på 1500W element og en egen bryter til 1000W som jeg bruker for å varme opp.
 
Driver også å tester anlegget mitt fortiden, men sliter med å få det til å funke optimalt. Svinger seg ut.
Hei. Jeg har kjørt 3 brygg med mitt system nå, og ikke opplevd problemer
Hvordan er ditt oppsett, og hvilke problemer opplever du?
Temperatur svingninger?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det jeg opplever er at systemet legger seg på settpunkt en liten stund, så begynner den å gi pådrag, slik at den svinger seg mer og mer ut. Tilslutt er det snakk om 3, 4 grader. Når jeg testet systemet med vann i starten funket alt helt perfekt, men i dag som jeg skulle brygge blei det velig mye problem. måtte manuelt inn å stoppe heating. slik at ikke brygge blei ødelagt. Systemet mitt er en 30 liter netthandel brygger ( koblet direkte på elemntene ) og en skyllevanskjele på 14 liter. Pumpe og ventilasjon blir også styrt fra craftberrepi2017-01-21 15.40.32.jpg
 
Hei. Jeg har kjørt 3 brygg med mitt system nå, og ikke opplevd problemer
Hvordan er ditt oppsett, og hvilke problemer opplever du?
Temperatur svingninger?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg sliter også veldig med at temperaturen svinger ut. Får den til å treffe bra på target, men så gasser CBPi på slik at den overskyter. Har prøvd å justere på PID Logic-parameterne men det eneste jeg klarer er å endre hvor kjapt den treffer target og hvor nøyaktig.
Uansett hva jeg gjør så svinger den så ut og ender med overskyting. Er ikke helt sikker, men virker som det blir verre hvis man kjører flere temp-steg etter hverandre.

Hovedproblemet er at CBPi ikke tar hensyn til at tempen faktisk er oppnådd, men fortsetter å mate elementet.
Kjører jeg med Sestos PID-kontrollen så skrus ikke elementet på før tempen faktisk er på vei ned under target.

Har temp-sensoren på utløpet av HLT og sirkulerer kontinuerlig denne. Dette er spot on når jeg kjører kontrollen via Sestos.
Testet parameterne til Sestos'en også i CBPi, men da overskyter den noe enormt (etter å ha truffet target perfekt).

1,5 grad som det er beskrevet her er noe jeg kjenner igjen:
https://github.com/Manuel83/craftbeerpi/issues/94
 
Er det noen som vet hvordan jeg får tak i CBP v.2.1? Jeg har problemer med Piface, og vil derfor bruke en eldre versjon.
 
Kan se ut til at jeg har funnet løsningen på mitt temp-problem. Startet på scratch igjen med default-verdier og endte opp med å endre "I" parameteren til 1. Tror dere ikke det ser ut til å ha løst hele problemet ? :) Nå holder CBPi full fres mellom stegene og treffer target spot on. Den holder da også temperaturen stabilt gjennom hele steget.

Grafen under viser 66 -> 72 --> 78 grader, og jeg holder hvert steg 15 mins.
 

Vedlegg

  • 16196161_10154123906070703_1279867181_o.png
    16196161_10154123906070703_1279867181_o.png
    479,5 KB · Sett: 98
  • 16244735_10154123911220703_40123490_o.png
    16244735_10154123911220703_40123490_o.png
    25,9 KB · Sett: 97
Kan se ut til at jeg har funnet løsningen på mitt temp-problem. Startet på scratch igjen med default-verdier og endte opp med å endre "I" parameteren til 1. Tror dere ikke det ser ut til å ha løst hele problemet ? :) Nå holder CBPi full fres mellom stegene og treffer target spot on. Den holder da også temperaturen stabilt gjennom hele steget.

Grafen under viser 66 -> 72 --> 78 grader, og jeg holder hvert steg 15 mins.

Hei Thomas.
Jeg kjører CBP ver. 2.1, og mine PID settings mener jeg er default. Vel og merke har jeg temp føler på utgangen av
herms coil, som sitter i en 3L beholder med 3,5kW element.
PID settings.png
 
Er det noen som vet hvordan jeg får tak i CBP v.2.1? Jeg har problemer med Piface, og vil derfor bruke en eldre versjon.
Hei.
Ingen ekspert på RPi, men mener du kan hente på Github ved å endre branch til DEV2.1.
Du må kanskje også reinstallere RPi til eldre ver da code base er endret.
 
Er det noen som vet hvordan jeg får tak i CBP v.2.1? Jeg har problemer med Piface, og vil derfor bruke en eldre versjon.
Hei igjen.
FrankD hadde et innlegg om dette for en stund tilbake. Reverse engineering på denne ??
6a53cb03f7cbc32d51e4ec5859ed2c45.jpg
 
Har en 60l Netthandelkjele som sårt trenger en oppgradering av HW. Ser jo fristende ut med sånn CraftbeerPi styring, men ettersom jeg er på kulerammenivå på sånn linux greier og releer og kort og gud vet hva, så lurer jeg på hva jeg trenger for å få noe sånt opp å gå. (Har en kasse med junk fra ebay som skulle passe inn i noe, som ikke var akurat det jeg trengte, så tenkte å spørre først denne gangen.)

Det jeg ser for meg som innlysende er som følger:
https://www.aliexpress.com/item/UK-Raspberry-pi-3-model-B-board-Aluminum-Heat-sink-Raspberry-pi-3-ABS-Case-Box/32663130127.html?spm=2114.13010208.99999999.264.fB8FDz


https://www.aliexpress.com/item/7-i...2709265965.html?spm=2114.01010208.8.34.quFKny

http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=2_30&products_id=9

http://www.ebay.com/itm/1-2-5-10-DS...hash=item3d2f3090a1:m:msNDq4fCNyBf91T2fjKXJNg
http://www.ebay.com/itm/1-2-5-10-DS...hash=item3d2f3090a1:m:msNDq4fCNyBf91T2fjKXJNg
Og der stopper det for meg, ser jeg trenger ett shield (tror jeg) releer, og noe til å booste volten til SSR, Hva annet trenger jeg, linker motas med stor takk.

Jeg har pumper og slikt, så er det for styringen jeg trenger.
Noen som har ett tips eller to til en som er toltalt uten styring, som sårt trenger litt styring?
 
Du burde ha et shield ja. Ett med transistorer og f.eks 12v inn som gir strøm til RaspberryPi, SSR og eventuelle pumper.
CraftbeerPI sitt offesielle er rett rundt hjørnet. Jeg ville ha ventet på det. Da bare legger du det på toppen av PI'n og du slipper å være noe ekspert for å til et veldig bra oppsett! Her snakker vi et kort som har innganger og utganger for det meste, og du trenger bare å koble til tempsensor, ssr, pumper og eventuelt andre ting.
 
Du burde ha et shield ja. Ett med transistorer og f.eks 12v inn som gir strøm til RaspberryPi, SSR og eventuelle pumper.
CraftbeerPI sitt offesielle er rett rundt hjørnet. Jeg ville ha ventet på det. Da bare legger du det på toppen av PI'n og du slipper å være noe ekspert for å til et veldig bra oppsett! Her snakker vi et kort som har innganger og utganger for det meste, og du trenger bare å koble til tempsensor, ssr, pumper og eventuelt andre ting.
Musikk i mine ører, jeg er ikke Norgesmester i å vente, men dette hørtes jo konge ut. Hvor lenge er rett rundt hjørne? En uke, en månde eller mer?
 
Det kan jeg ikke svare på. Men tipper vi snakker om 1 måned her. Men det spørs om det ikke er ganske lang kø på bestilling av ett også.
 
Musikk i mine ører, jeg er ikke Norgesmester i å vente, men dette hørtes jo konge ut. Hvor lenge er rett rundt hjørne? En uke, en månde eller mer?
Hei.
Ta kontakt med Manuel i Craftbeerpi for spesifikasjoner. Er usikker på om du kan mate elementer som krever mer enn 10A med dette kortet. Tenk over ditt behov før du bestiller. [emoji482]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hei.
Ta kontakt med Manuel i Craftbeerpi for spesifikasjoner. Er usikker på om du kan mate elementer som krever mer enn 10A med dette kortet. Tenk over ditt behov før du bestiller. [emoji482]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Over 10A? på 12V?
Strømforsyningen jeg har brukt på en prototype av kortet som kommer er 4A. Det var anbefalt, kanskje opp mot 5A.
Men alt som trekker mye strøm er jo bedre å styre med GPIO -> Rele.
 
Tilbake
Topp