CraftbeerPi / Styrings-software for Raspberry Pi

1df913f7e914d909ae1b96b85db547e4.jpg

Dreide av litt på toppen slik at ting ikke henger seg så lett fast.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
335a6d1e33895f98565caf969241b7e2.jpg

Da har jeg gjort en viktig observasjon. Jeg har konsekvent brukt 40A ssr. De koster lite ekstra, og jeg vil gjerne har litt ekstra å gå på. Nå fikk jeg et 25A og det starter greit på 2,4V. Fra 2,3 til 2,4 gir det ca 100V. Over 2,4 er det full blås.
40A trenger over 5V for å gi full effekt.
Oppdaterte bloggen med dette.
https://daastoel.wordpress.com/2016/09/16/ssr-og-releer/



Sent from my iPad using Tapatalk
Det er noen snodige kurveformer du får. Er det spenningen over lyspæra som vises? Jeg har gjort samme målinger med Fluke Scopemeter 123. Kurvene er da sinusformet. Hva slags skop er du bruker?
 
Det er noen snodige kurveformer du får. Er det spenningen over lyspæra som vises? Jeg har gjort samme målinger med Fluke Scopemeter 123. Kurvene er da sinusformet. Hva slags skop er du bruker?
Hantek 6022bl. Et usb koblet til pc. Har just fått det og har ikke åpnet manualen enda. Kjørte auto og endte opp med dette bildet.
Måling inn og ut på ssr. Jeg ser ikke bort fra at det vil vise sinuskurver riktig når jeg forstår innstillingene[emoji6].
Spenningen ser riktig ut etter hva jeg målte med multimeteret.
Edit: det var den logiske testeren og prisen som gjorde at jeg valgte dette instrumentet.

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Måling inn og ut. Mener du styrestrømmen som inn? Det er en dc spenning? Skulle ha kommet opp på skopet som en rett strek.
De nederste vinduene er spenningen ut til pæra? Tror du må sjekke innstillingene dine til skopet.
 
Måling inn og ut. Mener du styrestrømmen som inn? Det er en dc spenning? Skulle ha kommet opp på skopet som en rett strek.
De nederste vinduene er spenningen ut til pæra? Tror du må sjekke innstillingene dine til skopet.
FrankD mener nok AC spenning før den går inn i SSR, altså "rett fra veggen". Og spenning etter SSR (ved varmeelementet) ;)
 
c0c8c42bb9585cc4d562a136c58e3b5b.jpg

960c46f82ae75de3600f4fb8b9ebdab4.jpg


Da er jeg kommet til testing. Sliter med PID parametre. Noen som har fått dette til?
Min overskyter ganske mye.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hei FrankD.
Har ikke blitt ferdig med varmeveksler, men kjørte en test i min HLT. 50L kjele som jeg fylte med 30 liter vann. Kjører resirk med pumpe kontinuerlig.
Set temp 67grader. Fikk overshoot på 0,67 grader før den roet seg fint ned. Alt med default PID verdier.
d5d1ba28d4bb3292c53f4e4f478c08d5.png
910f19ebb2481643b7b6aeda21b9901f.png
a20514b21f39a955069370ab463cf48e.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvor måler du tempen da TomA?
Jeg har testet med 5 liter vann og Overshoot Logic. Da gikk den så klart langt over (pga lite vann). Men når den sank ned igjen, så holdt den seg veldig stabilt. +/- 0.2 grader ca.
 
lyspæretest.jpg skop.jpg
FrankD mener nok AC spenning før den går inn i SSR, altså "rett fra veggen". Og spenning etter SSR (ved varmeelementet) ;)
Spenningen rett fra veggen ser nok ikke ut som på det skopbildet. :)
Slik ser spenningen ut til pæra på mitt oppsett med styrespenning inn på ssr på ca 3,5volt. Da er releet fullt på. Som man ser på oscilloskopet så er hver strek vertikalt 100volt. Så spenningen varierer fra pluss 337 til minus 337 volt.
 
Sist redigert:
Vis vedlegget 27448 Vis vedlegget 27449
Spenningen rett fra veggen ser nok ikke ut som på det bildet.
Jo, når man stiller skopet feil og kobler jord på den andre fasen.
Jeg prøvde ved hjelp av tekst på bildet å forklare at på dette ssr så er det et område når styrespenningen er mellom 2,3 til 2,4 som man får 103V ut.
Over 2,4V får man 230V ut.

Poenget er at varmelementer varmer, kontroll lamper lyser, men man har ikke full effekt.

Disse strekene lager da utrolig mye diskusjon. Overse dem [emoji38]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hei FrankD.
Har ikke blitt ferdig med varmeveksler, men kjørte en test i min HLT. 50L kjele som jeg fylte med 30 liter vann. Kjører resirk med pumpe kontinuerlig.
Set temp 67grader. Fikk overshoot på 0,67 grader før den roet seg fint ned. Alt med default PID verdier.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det ser ut som du kjører bare på en føler?

Jeg har 5.
I bunnen av BB30. Inn og ut, samt vannet i HERMS. Og skyllevannet.

Temp inn og vannet i HERMS er kun målinger for å loggføre tempen.
Når jeg kjørte bare BB30 var verdiene innenfor. Når alt var i gang ble det i hytt og pine.
Nå installerte jeg versjon 2.2 og vil prøve dette. Jeg leste at PID i programmet er et standard Python script. Det er ikke sikkert at man kan kjøre flere input på dette.

Tenkte å prøve med PID på herms kolba, og vanlig termostat på de andre.
 
Hei.
Jeg kan koble inn 4 følere i systemet, men jeg tror ikke CBP tar hensyn til mer enn 1 føler pr. prosess (kjele). Skulle gjerne sett at jeg kunne legge inn flere følere pr kjele( som på BrewPi), så jeg er spent, og litt usikker, på hvor jeg skal plassere føler for meske prosessen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvor måler du tempen da TomA?
Jeg har testet med 5 liter vann og Overshoot Logic. Da gikk den så klart langt over (pga lite vann). Men når den sank ned igjen, så holdt den seg veldig stabilt. +/- 0.2 grader ca.
Hei.
Føler sitter i en termowell ca 12 cm over kjelebunn. Du vil nok få bedre resultat med PID enn Overshoot Logic.
1381978fa505f9701b68dcb2e8377a3d.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det ser ut som du kjører bare på en føler?

Jeg har 5.
I bunnen av BB30. Inn og ut, samt vannet i HERMS. Og skyllevannet.

Temp inn og vannet i HERMS er kun målinger for å loggføre tempen.
Når jeg kjørte bare BB30 var verdiene innenfor. Når alt var i gang ble det i hytt og pine.
Nå installerte jeg versjon 2.2 og vil prøve dette. Jeg leste at PID i programmet er et standard Python script. Det er ikke sikkert at man kan kjøre flere input på dette.

Tenkte å prøve med PID på herms kolba, og vanlig termostat på de andre.
Hei FrankD.
Har fått på plass min mini-Herms løsning i dag. Kjørte en test og er faktisk lit skuffet. Det kan se ut som om software bare takler en prosess av gangen.
Når jeg kjører både HLT og Herms på auto får jeg massive overshoots. En prosess av gangen går fint.
a11d66f6b280202701dfe5598d8a9958.png

Må kanskje ta en titt på 2.2. ??


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det ser ut som du kjører bare på en føler?

Jeg har 5.
I bunnen av BB30. Inn og ut, samt vannet i HERMS. Og skyllevannet.

Temp inn og vannet i HERMS er kun målinger for å loggføre tempen.
Når jeg kjørte bare BB30 var verdiene innenfor. Når alt var i gang ble det i hytt og pine.
Nå installerte jeg versjon 2.2 og vil prøve dette. Jeg leste at PID i programmet er et standard Python script. Det er ikke sikkert at man kan kjøre flere input på dette.

Tenkte å prøve med PID på herms kolba, og vanlig termostat på de andre.

Kan jeg spørre hvorfor du har fem følere? En av de er grei nok, den til skyllevannet. Men i BB'en? Spør du meg trenger du egentlig bare to for å monitorere samt justere mesketemperatur, en på utgangen av herms og en til å plukke opp temp i mesken.
 
Hva man trenger og hva man kan er jo forskjellig.
Jeg vil gjerne bruke kortest tid på oppvarming og at ikke tempen knekker ensymene. Med varmeelementer i herms og bb30 vil jeg gjerne ha kontroll begge stedene.
Det skjer jo at sirkulasjonen stopper.
Og så kommer det en til midt i mesken for avlesing og logging.
Skyllevannet lever sitt eget liv med egen føler og varmeelement.
Så er jeg nyskjerrig på hvor effektiv hermsen er. Så jeg måler tempen i vannet rundt coilen. Og vørteren inn. Ingen styring av disse, men de logges og vises på skjermen.
85145fb3aab5a61786a7d170dbb1c456.jpg

Testing uten å ha konfigurert alt
70a7081aab1e88c9ebaca75339ce5d8e.jpg

Følere er plassert slik.

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Er det noen andre som plages med å få kontakt med sin CraftbeerPi fra iOs eller Mac? Jeg får kontakt både fra PC og Android men ikke fra Mac, iPad eller iPhone. Jeg kjører V2.1
 
Vises greit på en epletelefon.
380511208318a3d61f561de5a2467f79.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk

Pussig at jeg ikke engang klarer å pinge pi'en da fra min mac/ios enhet. Men jeg kjører ikke 2.2. Vet ikke om det utgjør noe forskjell. Manuel er på saken nå og skal teste og sjekke litt forskjellig og komme tilbake til meg.
 
2.1 fikk jeg ikke opp de to gangene jeg prøvde. 2.2 går veldig grei.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp